Här nedan följer presentationerna av de som kandiderar till styrelsen 2015/2016. Följande frågor fick de nominerade svara på:
1. Vad tror du dig kunna tillföra Melodifestivalklubbens styrelse?
2. Om du blir invald i styrelsen, vad vill du engagera dig i?
3. Hur tycker du man bör göra för att behålla de medlemmar som finns idag samt hur kan man göra för att nå ut till eventuellt nya medlemmar?
4. Har du tidigare erfarenhet av styrelsearbete och i så fall av vad?
Namn: Mårten Hougström
Ålder: 43
Bor: Solna
Yrke: Business controller på Henkel Norden
Medlem sedan: 2013
1. Jag har rätt mycket erfarenheter från andra föreningar, som kan vara till nytta.
Personer jag känner brukar framhålla att jag är en god organisatör, pålitlig (levererar
vad jag lovar), är drivande och har helhetssyn. Genom mitt yrke har jag goda kunskaper
i ekonomi och administration.
2. I de föreningar där jag haft olika uppdrag har jag haft ett flertal olika funktioner.
Jag skulle kunna arbeta med exempelvis ekonomi, information, medlemsfrågor,
men jag är rätt flexibel för styrelse är ju ett lagarbete,där det gäller att nyttja
ledamöternas kompetenser på bästa sätt. Däremot är jag inte lämpad
för direkt IT-tekniska uppgifter.
3. Hålla god kvalitet på föreningens arrangemang, och då tänker jag på såväl
klubbfest, finalfest och olika lokala aktiviteter. Säkert kan man utveckla
marknadsföringen, och exempelvis inom sociala medier finns säkert en hel
del vi kan göra. Jag har arbetat rätt mycket med det för andra föreningar,
med goda resultat. Eurovision i Sverige 2016 ger ju rimligen goda förutsättningar
att värva nya medlemmar.
4. I 5 år var jag kassör i Genealogiska Föreningen (släktforskning). Vi hade en
fantastisk utveckling och ökade från 1.600 till 2.900 medlemmar under mina
år i styrelsen. Förutom kassör hade jag under perioden olika uppdrag som t.ex.
ansvarig för försäljning, evenemang, föreningens e-posttidning och driften
av föreningens bibliotek med två anställda.
Jag var också 2 år styrelseledamot i en annan släktforskarförening som sekreterare
och vice ordförande. Jag var med i styrelsen 1 år i min bostadsrättsförening och
nu är jag styrelseledamot i Sveriges Olympiahistoriska Förening (som medlemsansvarig) och i en stiftelse (som kassör) som delar ut medel för släktforskningsändamål.
Utöver det har jag haft ett antal revisionsuppdrag och är just nu revisor i två olika
föreningar.
Namn: Åsa Eriksson
Ålder: 36 år
Bor: Uppsala
Yrke: Webbredaktör på JM
Medlem sedan: 2012 (tror jag)
1. Jag vill gärna engagera mig mer i klubben. Erfarenhet av kommunikation och webb, event och större arrangemang, har till exempel varit projektledare för Smask i Piteå (Musikhögskolornas schlagerfestival) och jobbat på Baluba Event. Jag är en duktig organisatör, bra skribent, driftig och beredd att hjälpa till där det behövs.
2. Kommunikation både internt och externt, webb och sociala medier, men vore även kul att längre fram jobba med våra evenemang och aktiviteter inom klubben. Men som ny är jag beredd att hugga i där det behövs. Jobba med medlemsfrågor vore också roligt.
3. För att behålla befintliga medlemmar tror jag att det är viktigt att vara transparent, finnas på de sociala arenor där medlemmarna finns och göra det lätt att uttrycka önskemål eller engagera sig i stort och smått. Att fortsätta arrangera högklassiga klubbträffar och andra lokala aktiviteter samt behålla den glada ”alla är välkomnande känslan”. En uppdaterad och spännande hemsida där medlemmarna kan finna information. Jag tror medlemmar kommer komma och gå och att det inte behöver vara viktigast att växa (för växandets skull). Hitta nya medlemmar kan vi göra genom bra kommunikation och PR tex i sociala medier och på ”arenor” där Melodifestivalen kan vara ett intresse. Våra befintliga medlemmar är också goda ambassadörer för klubben och kan locka med sig nya.
4. Suttit med i Studentkårens styrelse under studietiden på högskola. Varit projektledare för Studentkårens evenemang Smask i Piteå två år i rad, med 200 engagerade studenter och publikapacitet på 1500 personer.
Lizbet Brittsten, Valberedningen