Här finner du information om klubbens årliga aktiviteter.

Klubbträff och årsmöte arrangeras årligen på olika orter i Sverige. En av styrelsen utsedd arrangörsgrupp tillsammans med arrangemangsansvarig ansvarar för klubbens största årliga evenemang. Vi startar med Round- Up på fredagen och fortsätter sedan med årsmöte och klubbträff på lördagen.

Round-Up

På fredagskvällen inleds festligheterna med visning av årets Eurovision på storbild, bar och mingel.

Årsmöte

Årsmötet startar på lördagen, ofta pågår det mellan kl 12 till 15. För medlemmarna finns det tillgång till vatten och frukt under årsmötet. Hur vill du att klubben utvecklas i framtiden? Har du idéer till förändringar eller förbättringar? Enligt stadgarna kan våra medlemmar skicka in motioner fram till 30 dagar före årsmötet, till styrelse@melodifestivalklubben.se.

Klubbträff

På lördagskvällen startar festen med mingel och sedan sätter vi oss till bords för middag. Ofta får vi underhållning, spex, tal, avtackningar från scenen. Efter middagen blir det artistuppträdanden, dansgolv med DJ och bar. Gästartisterna är som vanligt hemliga men har alltid en koppling till Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest. Ibland finns pristagaren till hederspriset på plats för att ta emot sitt pris.

Efter artisterna uppträtt brukar det finnas tillfälle att träffa artisterna för signering och fotografering.

Under hösten arrangeras lokala höstträffar av våra lokalsamordnare. Just nu finns lokalsamordnare på tio olika orter i Sverige, du finner dem under Kontakt. Deras främsta syfte är att främja den sociala verksamheten mellan klubbens medlemmar på en mer lokal nivå. De fungerar också som en lämplig första kontakt för dig som är ny medlem eller funderar på att bli medlem i Melodifestivalklubben.

På de lokala höstträffarna träffas vi och umgås, och ser på ny eller gammal festivalnostalgi och röstar fram en vinnare i olika teman. Temat för höstens träffar 2017 är Portugals bästa bidrag i ESC eftersom landet vann Eurovision senast. Innan har en föromröstning på hemsidan ordnats för att bestämma vilka bidrag vi ska se mest av under träffarna.

Nu börjar det snart! Melodifestivalklubben arrangerar uppvärmningsmiddagar inför varje deltävling under Melodifestivalen. Vill du hänga med, äta och dricka gott, umgås och ha trevligt innan deltävlingen så kan du som medlem anmäla dig via bokningssidan som öppnar några veckor innan första deltävlingen. Information om sista anmälningsdag för respektive stad finns också på bokningssidan.

Alla anmälningar är bindande när bokningstiden passerat, se våra bokningsvillkor. Eventuella allergier och specialkost måste meddelas vid anmälan. Varje medlem måste själv logga in och välja maträtt. Om du känner någon icke-medlem som vill följa med så kontakta respektive kontaktperson på respektive ort i god tid.

Väl mött under turnén önskar Melodifestivalklubben!

Klubbens införmiddag och efterfest är den perfekta avslutningen på Melodifestivalturnén. Finalfesten har de senaste åren ägt rum på Restaurang Mynchen i Stockholm då finalen gått i Friends Arena. Även på finalfesten brukar vi få besök av en hemlig gästartist.

De som vill åka buss till Friends Arena och tillbaka kan anmäla sig till vår buss och de som inte har/önskar biljett till finalen kan istället se sändningen på storbild i restaurangen. Därefter blir det dansgolv tills timmen är sent slagen med enbart låtar från Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest. Det är en härlig och obeskrivlig lyckokänsla att dansa till och sjunga med i “bortglömda” schlagers med vänner som kan textrader och dansrörelser från tävlingens hela historia.

Våren är nu i antågande och Eurovision Song Contest närmar sig. Under denna period hålls klubbens lokala inför-Eurovision-träffar där våra medlemmar träffas och röstar på de bidrag som är kvalificerade till årets Eurovision Song Contest. Om du inte kan vara med på dessa inför-Eurovision-träffar kan du ändå rösta genom mejl på dina favoriter i årets tävling. Klubbens totala röster skickas sedan vidare till OGAE för att sammanställas och presenteras på OGAE:s webbplats.

På plats i värdlandet arrangerar Melodifestivalklubben införmiddagar inför Sveriges semifinal och finalen i Eurovision Song Contest. Vår Eurovision-ansvarig i klubben håller i trådarna och informerar om allt du behöver veta inför och under resan. Vi brukar ta fram och beställa en ESC-tröja med årets svenska vinnare så vi syns ordentligt på gator, torg och arenor i maj. Tröjan säljs exklusivt för våra medlemmar i Melodifestivalklubben. Klubben brukar också få möjlighet att träffa den svenska vinnaren exklusivt på plats i värdlandet för gemensam fotografering och överräcka ESC-tröjan, något som brukar bevakas även av svensk media.

Arrangeras Eurovision Song Contest på hemmaplan brukar Melodifestivalklubben ofta finnas representerade i stadens arrangörsgrupp på något sätt.

Inför Pridefestivalens Eurovisionkväll samlas vi traditionsenligt för schlagerpicknick i Humlegården. Kom och värm upp tillsammans med oss! Alla är välkomna att göra oss sällskap för en informell och festlig sammankomst innan vi ger oss av till festivalområdet.