Melodifestivalklubben är en förening för dig som gillar Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Vissa tenderar till att vara mer intresserade av den internationella tävlingen (Eurovision Song Contest) och andra kan inte tänka sig att missa en sekund av vår svenska tävling, men musiken är i centrum för oss alla. Tillsammans med liknade klubbar i 45 andra länder ingår Melodifestivalklubben i den europeiska fanorganisationen OGAE (Organisation Generale des Amateurs de l´Eurovision). Tillsammans beståd vi av genomsnittligen 10 000 medlemmar. På OGAE International finner du mer information om OGAE och länkar till varje lands OGAE-klubb.

Den svenska klubben, Melodifestivalklubben, har för närvarande 611 medlemmar (november 2019) i alla åldrar och från hela Sverige. Dessutom blir vi allt fler från utlandet. Det enda kravet för att bli medlem är att du på något sätt gillar Melodifestivalen och/eller Eurovision Song Contest. Så om du inte redan är medlem, tveka inte, du blir en del av Sveriges roligaste klubb!

Ny vän med samma favoritmelodi?

Bland våra medlemmar hittar du alldeles säkert någon som har samma favoritmelodi som du, någon som kan vartenda ord i Lasse Holms alla bidrag och någon som dansar bättre än bröderna Ingrosso. Många av oss kan nynna någon strof här och där, men har inte några djupare kunskaper än att vi helt enkelt blir glada av musiken. Det här är klubben med något för alla som gillar Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest.

Aktiviteter året runt

Klubben arbetar för att kunna erbjuda våra medlemmar förköpsmöjlighet av biljetter till Melodifestivalen och många av oss följer turnén landet runt. Det brukar vara en stor skara medlemmar som åker tillsammans till Eurovision Song Contest. Vi har utsända reportrar som rapporterar från repetitioner och presskonferenser så att vi inte missar någonting om vår favorittävling, vare sig vi är på plats eller hemma.

Under hösten är det fest för att stilla vår längtan efter vårens tävlingar. Vi förenar nytta med nöje och kombinerar festen med klubbens årsmöte. På klubbträffen, efter årsmötet, blir det mingel, middag, disco och hemliga artister på scenen. Bland de artister som har gjort unika spelningar på klubbträffens årliga scen kan nämnas Kikki Danielsson, Pernilla Wahlgren, Magnus Carlsson, Sanna Nielsen, Towa Carson och internationella schlagerartister som Lys Assia, Kirsten Siggaard och Anabel Conde.

Vi träffas och har kul

Under året anordnar våra lokalsamordnare lokala träffar ute i landet där vi exempelvis tittar på gamla festivaler och har omröstning. I februari/mars arrangeras uppvärmningsmiddagar för dem som går på Melodifestivalen tillsammans. Middagen inför Melodifestivalsfinalen är en av årets höjdpunkter och även där kan det dyka upp hemliga schlagerartister, till exempel har Nanne Grönvall, Magnus Bäcklund, Anne-Lie Rydé, Oscar Zia och Shirley Clamp uppträtt för oss. För de som inte reser till tävlingsorterna kan de lokala samordnarna ibland arrangera en gemensam festkväll framför TV:n istället. Inför Eurovision Song Contest träffas vi också för att rösta om årets bästa bidrag och för dem som reser till värdlandet för att uppleva Eurovision på plats arrangeras även där uppvärmningsmiddagar.

Redaktionellt arbete och kunskapsspridning

En viktig del i vår verksamhet är att bedriva kunskapsbildning kring våra ämnen Melodifestivalen och Eurovision. Inom klubben finns många experter på olika områden inom detta. Det är ofta några av våra medlemmar får komma till tals i medier som experter kring Melodifestivalen och Eurovision Song Contest.

Utöver detta har vi alltid bedrivit ett eget redaktionellt arbete som många gånger går mer på djupet inom våra specialområden än vad andra medier gör. Våra kanaler är hemsida, sociala medier och vår YouTube kanal som används flitigt. På YouTube publicerar vi intervjuer och program året om. Alla medlemmar i Melodifestivalklubben kan säga till vår  redaktion som jobbar med hemsida, sociala medier, grafik och videoproduktion.

Under 2021 har vi för första gången testat att utan samarbetsavtal ha engagemang tillsammans med ett studieförbund kring redaktionellt arbete. Det har handlat om de digitala produktionerna för Melfest WKND 2021, OGAE Second Chance 2021 och OGAE Video Contest 2021. Produktionerna bedrivs i studiecirkelform och ordnas som kulturprogram tillsammans med Studieförbundet NBV. Ett antal artistintervjuer online med Melodifestivalen och Eurovision under våren har också arrangerats som kulturprogram med stöd av NBV.

Fördelen med den här typen av samarbeten är att vi får mer resurser genom   exempelvis lokaler, utrustning och utökad budget till projekt som vi annars inte skulle ha kunnat få. Ett år som detta har det varit särskilt viktigt med denna typ av resurser då inga biljettintäkter har kunnat inhämtas för de digitala evenemangen. Föreningens årsmöte hartidigare sagt nej till att ha ett officiellt samarbetsavtal med bara ett studieförbund. Vi har därför inget samarbetsavtal, det finns ingen kontinuerlig plan för någon studiecirkel- eller kulturprogramsverksamhet och vi är inte heller bundna till att samarbeta med något enskilt studieförbund i vår förening.

Tävlingar och omröstningar på hemsidan

Vår hemsida innehåller mer om du blir medlem. Som inloggad får du tillgång till medlemsexklusiva nyheter, möjlighet att gissa resultatet i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest – en av våra många tävlingar och omröstningar, diskussionsforum, biljettbokning, webbshop med unika varor för klubben, rabatter på evenemang och mycket mer.

Hos oss sker mycket trevligt – året runt!