I samband med årsmötet den 6 oktober i Eskilstuna valdes två nya medlemmar in till klubbens styrelse, eftersom två mångåriga styrelseledamöter valde att avsluta sina uppdrag inom klubben. Valberedningens förslag röstades igenom. Några justeringar i roller och ansvar görs samtidigt. Webbansvarig blir IT-ansvarig och kommunikation och redaktion delas upp i två tydligare roller. Arrangemangsansvarig blir eventansvarig. Styrelsens fokus under den kommande perioden är att fortsätta med de förnyelseprocesser som inleddes i fjol men att fokusera påatt förbättra interna rutiner och processer så att de hänger med i alla förändringar.
Föreningens kassör Mårten Hougström och arrangemangsansvarig Karoline Öjbro valde att avsluta sina styrelseuppdrag i samband med årsmötet. Valberedningen hade föreslagit att Kicki Perman, Östervåla skulle väljas in som kassör och Sara Norbäck Olivers väljas in som andre suppleant i styrelsen.
Dessa styrelseposter och alla andra valdes av ett enhälligt årsmöte enligt valberedningens förslag på ny styrelse.
Dagen därpå hade den nya styrelsen sitt första konstituerande styrelsemöte och satte de nya rollerna i styrelsen. Kicki valdes direkt av årsmötet till kassör, likaså Sophia Ahlin till föreningens vice ordförande, Sophia kommer utöver detta att fortsätta att vara ansvarig för framtidsgruppen och att även utveckla de lokala samordnarnas roll i samarbete med Lokalaktivitetsansvarig Frida Karlsson det närmaste styrelseåret.
Viktiga förändringar i ansvarsområden
Sara Norbäck Olivers tillträder som Eventansvarig (fd. Arrangemangsansvarigrollen) och ett förtydligande görs vad gäller kommunikation och de redaktionella ansvaret i klubben och styrelsen. Jenny Wallhoff blir kommunikationsansvarig med fokus på strategi och rutiner vad gäller gäller klubbens kommunikation i allmänhet, i synnerhet den interna kommunikationen ut till medlemmar och bland annat väntar arbete med att titta på klubbens logga. Jimmy Wallin blir redaktionsansvarig och fokuserar på det redaktionella arbetet som klubben gör i samband med Melodifestivalen och Eurovision och vida andra arrangemang inte minst våra egna. Lars Kristian Stensrud fortsätter att vara ansvarig för klubbens aktiviteter i samband med Eurovision men tar över den tunga rollen som It-ansvarig (fd. Webbansvarig) främsta uppgiften är att leda utvecklingen av klubbens IT-drift och hemsida och att sammankalla IT-forum minst två gånger om året framöver. Övriga roller i styrelsen och ansvariga personer kvarstår från i fjol.
I övrigt är det viktigaste fokuset för styrelsen under det kommande året att fortsätta med det utvecklingsarbete som inleddes förra året men att inte starta upp några nya stora projekt. Däremot vill vi fokusera under det kommande året på att förbättra rutiner och processer inom både styrelse och gentemot andra förtroendevalda inom klubben.
Det här är personer och ansvarsområden i Melodifestivalklubbens styrelse för arbetsåret 2018/2019:
Ordförande: Alexander Borodin
ordforande@melodifestivalklubben.se
Vice ordförande: Sophia Ahlin
viceordforande@melodifestivalklubben.se
Kassör: Christina Perman
kassor@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Peter Baston, Sekreterare, pressansvarig (externt)
sekreterare@melodifestivalklubben.se
pressansvarig@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Lars-Kristian Stensrud, IT-ansvarig, Eurovisionansvarig
itansvarig@melodifestivalklubben.se
escansvarig@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Madeleine Nilsson, biljettansvarig
biljettansvarig@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Jonas Pettersson, medlemsansvarig
medlemsansvarig@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Frida Karlsson, lokalaktivitetsansvarig
lokalaktivitetsansvarig@melodifestivalklubben.se
Ledamot: Jimmy Wallin, redaktionsansvarig
redaktionsansvarig@melodifestivalklubben.se
1:a suppleant: Jenny Wallhoff, kommunikationsansvarig
kommunikationsansvarig@melodifestivalklubben.se
2:a suppleant: Sara Norbäck Olivers, eventansvarig
eventansvarig@melodifestivalklubben.se