Äntligen! Snart kan vi se hur årets Eurovisionbidrag tar form på scen, eller kan vi? (Se nedan för hur det blir att arbeta jämfört med tidigare år.) Ändras första intrycken från nationella uttagningar, från officiella videon och från pre-party promotions? Håller förhandsfavoriterna? Vilka växer, och vilka floppar? Fler än 4 500 OGAE medlemmar i 43 klubbar har sagt sitt. De vill gärna se en kamp mellan Sverige och Italien, och även att det går bra för två andra Big 5 nationer, Spanien och Storbritannien. Det fanns en stor grad av samstämmighet över topp 12-13. Man var även överens om vad man tyckte minst om. Hela 12 bidrag fick inte en enda poäng när rösterna omvandlats till den 10-stegs poängskalan.
Försämrade villkor för reportrar
Varför har vi inte redan börjat blogga? Jo, inga journalister får tillgång till artisternas första repetitioner. De enda rörliga bilderna hittills kommer från TikTok, som tydligen har en sponsordeal med RAI eller EBU. Några sekunders sekvens tagna nästan underifrån scenen, ett vattenfall dominerar förgrunden. Som bäst syns artisternas övrekroppsdelar på avstånd. Ljudåtergivningen är urusel. Dessa rörliga bilder utgör fyllningen i en macka som består av klipp där artisterna övar moves innan de går upp på scen, och av deras reaktioner när de går av. Tack för det, TikTok. Totalt meningslöst!
Under repveckan får varje land tillgång till scenen vid två olika tillfällen, då man båda dagar repar 3 gånger. Tidigare år har pressen kunnat rapportera från dag 1 och följa varje artists samtliga försök. Nu släpps vi in digitalt först på onsdag när det är dags för första semifinalens andra reptillfälle. MEN – nu sägs det att vi får se endast ett av dessa försök, som respektive delegation väljer ut i efterhand.
Stämmer detta kommer vi se ett enda framträdande istället för de 6 försök (över 2 dagar) som tidigare! Med tillgång till bara en tagning blir det inte möjligt att uppfatta allt som händer på scen, hur scenografer i vissa fall har tänkt och samtidigt analysera röstinsatser. Lägg till detta att en del döljs bakom varningstexten att man inte får fotografera skärmen.
Nåväl, klubben har fått 2 pressack trots att pandemin har påverkat allt som omger Eurovision. Daniel Stridh och undertecknad är tacksamma för detta och kommer trots begränsningarna att göra vad vi kan för att förmedla något slags intryck! På onsdag är det hela 14 nummer från första semin för oss att följa.