Vi visar en bild på gårdagens kanske två mest lysande stjärnor. Idag har turen kommit till de nio sista bidragen i andra semifinal. Vi väntar spänt för att se hur Nederländerna och Ryssland tolkar sina bidrag på scen. Även Norge går in i spelet idag.
KROATIEN – The Dream – Roko
Varje år letar jag efter en otippad kandidat som kan överraska. Redan vid första genomlyssningen föll jag för denna pampiga låt, skriven av Jacques Houdek, som tävlade 2017. Roko har en fantastisk röst och klarar falsettopartiet med lätthet. Snygga harmonier med kören. Sångmässigt inga problem. Han byter från engelska till det egna språket, en trend hos flera i år. Samtidigt blev jag avskräckt av inspelningen från den kroatiska uttagningen. Inte ett nummer till där huvudpersonen bär vingar. Klipp av dem, snälla Roko!
Men väl här i Tel Aviv ser man sammanhanget. Berättelsen hänger ihop. Roko ligger på LED-golvet, omgiven av brinnande vingar. Bakom scenen ser vi antydan till katastrof och krig precis som i videon. Sedan seglar The Angels of Love ned från ovanför molnen, två manliga dansare med bar överkropp. De sätter gyllene vingar på Roko. Passar dessa verkligen på de vita scenkläderna? Dansarna gör mot slutet av numret en färd åter till himmelen!
Detta är Eurovision high camp – ett uttryck jag har svårt att översätta från engelska, men ungefär ”Over the top fjolligt!” Helt underbart! Vad skulle Eurovision vara utan sådana inslag?
Frågan är hur juries och TV-publiken kommer att ta emot tanken bakom. Låten och sångaren är värda en finalplats, men är numret lite för mycket?
MALTA – Chameleon- Michaela
Igår var det Irland som stod för den visuella underhållningen. Idag är det Malta som försöker lyfta en klatschig låt till nya höjder. Men medan Irlands överdådighet var kul känns Maltas show rörig. Med en vinkning till ”Technicolor” i texten har Malta satsat på pastellfärgade block som fungerar som en skärm för tecknade sekvenser. Först ser vi ett hemtrevligt flickrum, Michaela öppnar dörren och in forsar havet. Hon hamnar under vattnet, men är inte bekymrad för det. Oceanen är ju källan till livet och upp på land kravlar sig en kameleont. Sedan blir det nya miljöer, en djungel, och i de fyra dansares koreografi finns plats att mima diverse djurarter. Ett störningsmoment var att vissa bilder projiceras på Michaelas ansikte, som ser ut att vara täckt av ett finmaskigt nät.
Själva låten är trallvänlig och spelas säkert på dansgolven där fansen än befinner sig. Men kan Michaela leverera när det gäller? Hennes första försök var gräsligt rent utsagt, kanske var det fel på medhörningen, för det blev bättre sedan.
LITAUEN – Run with the lions – Jurij Veklenk
Jag var rädd att det skulle bli fler rörliga teckningar med djur men tack och lov så slipper vi dessa! Iscensättningen är konventionell Mello, med en miljard små gula prickar i fondväggen och golv. Jurijs sånginsats är helt ok, men melodin inget man lägger på minnet. Tidigare år har det ofta varit Litauen och Malta som varit svårtippade. Det blir en skräll om årets litauiska bidrag klarar sig så långt.
RYSSLAND – Scream – Sergey Lazarev
Ryssland har inte varit i final sedan Stockholm 2016 och vem ska ta landet tillbaka om inte självaste Sergey Lazarev? Landet satsar stenhårt på sin stjärna, som visar att han behärskar flera genren. Scream är en av årets mest dramatiska ballader.
På scen är det Sergey för hela slanten. Inte bara den livs levande Sergey utan åtta förinspelade rörliga Sergeys så att det ser ut som han bildar en 8-manna kör och en 8-manna danstrupp. (Är inte detta att tänja EBUs gränser en aning?) Han börjar på scenkanten, vänder inåt, sjunger mot sig själv i en spegel. Scenen är i grunden mörk med blåa toner. Bakom scenen en kraftig storm (”Thunder and lightning, it’s getting …”) Sedan står han bakom ett fönster där regnet rinner ner. Är han på utsidan och tittar in?
I stark kontrast till den överproducerade You are the only one används relativt enkla medel nu. Och vokalt är det mästerligt. En enkel uppbyggnad till Sergeys första långa ton, och körsången är så tajt att det låter som han kompar sig själv. Höjdpunkten i kompositionen är sista delen som är som tagen från ett modernt körverk eller musikal.
Efter vad vi sett idag är Scream en rejäl utmanare till slutsegern.
ALBANIEN -Ktheju tokes – Jonida Maliqi
De två första takterna får mig att tänka på Crystals ”And then he kissed me”. Och där slutar all referens till västerländsk popkultur!
Den här typen av låt gör Albanien så väl! Sensuellt, dramatiskt, var får de tag i alla sina förstklassiga sångare? Som i många andra bidrag från Balkan hör man de orientaliska influenserna. Gillar låtar som går i moll. Här sjunger Jonida om längtan till hemlandet, som gav henne liv och som alltid håller en plats åt henne. En del utdragna toner som slutar i ”ojojoj” stör en aning.
Jonida bär svart klänning med detaljer i guld, och scenfond och golv går i landets färger, röd och svart. Även Albaniens nationalsymbol, örnen – ett uppstoppat exemplar – såg ut att få plats i slutbilden, flygandes rakt in i kameran med Jonida bakom, för att ge henne en skjuts hem? En riktigt cheesy idé som hade sänkt bidraget totalt. Denna detalj togs bort efter första tagningen. Hoppas den inte återkommer!
NORGE – Spirit in the sky – Keiino
Norges svar till Aqua och jag misstänker att Markoolios stämma finns med på ett hörn! En upptempo låt behövs just här och nu i startordningen, och norska trion ler sig igenom Spirit. Refrängen är en av de lättaste att ta till sig i årets tävling. Tom börjar vid scenspetsen, han tar sig fram till Alexandra och den jojkande Fred ansluter från höger. Hans jojk har tonats ner jämfört med framträdandet i Oslo. Hade väntat samedräkt men det fanns ingen idag i varje fall. Smärre ändringar är att trummorna har tagits bort och klädvalet har stramats upp.
Det finns en stark vink åt den norska naturen i scenografin. Vi flyger över vad som representerar norska fjäll, man anar även norrsken. Det hela avrundas i varma toner och – å snälla! – pyro.
NETHERLANDS – Arcade – Duncan Laurence
Med tanke på videon har alla undrat hur denna låt skulle gestaltas på scen. Svar: på det enklaste sättet. En man och sin keyboard. Detta är vad Nederländerna vet som funkar bäst. Glöm allt vad LED och avancerad grafik och dansnummer heter. Full fokus på artisten, texten. Är inte detta som är poängen med Eurovision Song Contest när allt kommer omkring? All kredd för att inte luras att göra en stor produktion när den enkla går hem!
NORRA MAKEDONIEN – Proud – Tamara Todevska
FYROM, vi saknar dig! Nytt land, nytt koncept. Är detta Makedoniens bästa bidrag någonsin? Utan tvekan ett viktigt budskap: Visa vad det betyder att stå upp och vara stolt.
Precis som Sergey ser vi flera stycken Tamara, den som står rakt mot kameran, och sex spegelbilder på LED paneler bakom. Under cellosolon byts dessa bilder ut mot svart-vita fotografier av kvinnor och flickor. Det finns risk med en kampsång eller låt med politiskt budskap att överdriva effekter av denna sort, men så är inte fallet här. Det är ett otroligt snyggt nummer!
Kanske det skulle bli ännu bättre om spegelbilderna hade behållits hela vägen, eller introducerats först efter att de svartvita bilderna visats.
AZERBAJDZJAN – Truth – Chingiz
Efter en rad kvinnliga solister skickar Azerbajdzjan i år Chingiz, som sjunger på engelska. I ESC sammanhang letar landet efter en annan identitet efter alla år man förlitat sig på svenska upphovsmän. Trey Campbell som var med i Equinox för Bulgarien i Lissabon har engagerats denna gång.
Det utpräglade backbeatet stör mig, men i kombination med orientaliska toner är känslan ändå av något experimentellt, en aning nyskapande. Men i grunden är det en rätt så enkel poplåt. ”Shut up about it” upprepas i oändlighet.
Chingiz står med ryggen mot en omvänd triangel. Framför honom två robotmaskiner, en som skannar av hans hjärta, en som sy ihop det. I bakgrunden ett stort hjärta som slår rytmiskt till låten. Ett kvinnoansikte tar sedan form i blåa linjer där hjärtat har funnits. I sticket nynnar han toner från Steppen och under den längsta tonen kommer en stark ljusstråle från ovan så han inte syns. Plötsligt skjuts han upp i luften som från en kanon. En effekt som drog skratt och applåder första gång och stön därefter. Är denna gimmick tillräcklig för att ge Chingiz en plats i finalen?
En minst sagt intressant dag! Ikväll har alla butiker, restauranger och nöjesställen stängt redan kl 18 då det är Memorial Day på onsdag. Då jobbar ingen till fram mot kvällen. Bloggen återkommer på torsdag.