En omtumlande första vecka av Melodifestivalen 2016 är till ända och det har verkligen varit en berg-och-dal-bana på många sätt. Förutom de sedvanliga favoriter som håller, favoriter som faller och skrällar har vi bjudits på en programledarskandal och, framförallt, den första riktiga sena diskvalifikationen sedan 1960-talet. Produktionen har fått tackla detta och jobba för högtryck men landade till slut trots detta i en av de bästa sändningarna någonsin.
Låt oss ta det från början. Eller, inte hela vägen från början då det fanns ett liv även innan deltävlingen från Göteborg började, men från den början man känner till efter en vecka instängd i den underbara Melodifestivalen-bubblan. I början av veckan kom nyheten att Charlotte Perrellis reklamuppdrag inte var förenliga med SVT:s regler för någon som ska agera programledare för ett av deras program. Charlotte Perrelli skulle ha varit programledare redan nästa vecka i Malmö. Att byta ut en programledare i det här skedet, med en massa förinspelat och repeterat material, vore en ordentlig katastrof, men SVT manövrerade det galant genom att fördela om rollerna lite och hävda att Charlotte inte längre var programledare utan bara gästartist, och att Gina skulle ta hand om programledarrollen själv den veckan. Kris nummer 1 avvärjd utan att behöva göra någon större åverkan på manus och planering.
Sedan fick vi höra låtarna för första gången på onsdagskvällen och reaktionerna var blandade, men övervägande positiva. Personligen blev jag väldigt positivt överraskad av den höga nivån, då det är sällan som man uppskattar en låt till fullo efter bara en eller två lyssningar, det brukar vara något som kommer senare när det har fått mogna lite. Hur många av oss har inte genom åren fått höra från våra schlagermugglar-vänner saker som ”det här var väl ändå den sämsta deltävlingen någonsin?” Bara för att tvingas att försöka förklara för dem att det bara beror på att de inte har byggt upp samma relation till låtarna efter bara en eller ett par lyssningar som de har till låtar med flera år på nacken. Plus att den sämsta deltävlingen någonsin, som vi alla vet, ändå var den i Jönköping 2007, och därmed basta. Minnet kan vara kort ibland.
Torsdagen spenderades i Scandinaviums salong skärskådandes repetitioner av låtarna, och det var sju stycken proffsiga och genomarbetade nummer vi fick se. Årets scen lovar mycket gott, och vi kan bara berömma scenograferna som, med hyfsat enkla medel men mycket mod och nyskapande, har skapat en scen som kan komma att bli en av de riktigt klassiska. Inte minst tack vare ett ”svävande” green room. Det främsta intrycket gavs naturligtvis av Ace Wilders scenshow som lyfte en inte alls självklar succélåt till snarare Eurovision-höjder med sitt otroliga scennummer, och associationerna till Måns Zelmerlövs perfekta helhet från förra året ligger nära till hands.
På torsdagen efter repetitionerna och innan välkomstfesten kom dock ”den stora smällen”, och Melodifestivalen kastades in ett kaos som vi sällan har skådat. Efter att 30 sekunder av varje låt lagts ut på nätet i vanlig ordning var det flera uppmärksamma schlagerfans runtom i Europa som kände igen musiken till Anna Books låt ”Himmel för två” och lyckades härleda den till låten ”Taking Care of a Broken Heart” som skickats in till den moldaviska uttagningen 2014 men gallrats bort innan bidragen nådde TV-sändning. Vad herrarna Sjöberg, Wastesson och Forsberg, som skrivit musiken till låten, dock inte hade fått reda på, alternativt glömt bort sedan dess, var att alla låtar som hade kommit så pass långt i uttagningsprocessen publicerades på moldavisk TV:s hemsida, vilket naturligtvis också ledde till att de strax fanns på Youtube. Det blev några spännande minuter på artisthotellet där spekulationerna var många om hur SVT skulle hantera detta. Med Hasse Andersson i färskt minne kunde vi inte riktigt vara säkra på vad reaktionen skulle bli, men det visade sig att SVT tog det enda möjliga hedervärda beslutet och på en specialinsatt presskonferens meddelade att de diskvalificerade låten, men att Anna Book var välkommen att framföra låten i sändningen utom tävlan om hon så önskade. Efter några onödigt kritiska frågor från några journalister, som gärna ville hitta någon form av syndabock, vändes dock de flestas tankar till stackars Anna Book och Camilla Läckberg, som helt oskyldiga och ovetande om låtens historia plötsligt befann sig i en fruktansvärd situation. Vad förmodligen inte lika många tänkte på var den enorma utmaning som arrangörerna nu stod inför, med ett bidrag mindre, en förtvivlad artist som de inte visste skulle vilja eller orka framföra låten och ett körschema som förmodligen till stora delar fick förpassas till papperskorgen.
En av dem som fick jobba hårdast för att lösa de uppkomna problemen var Melodifestivalens genomsympatiske manusförfattare och regissör, Edward af Sillén, som hade återkommit till programmet efter ett par års planerad vila ute i ”den riktiga världen”. Och för oss schlagernördar är det ju alltid en god nyhet, då Edward i sina manus alltid slänger in en och annan nördig referens som oskyldigt går över huvudet på majoriteten av TV-tittarna, men som är desto roligare för oss som är mer insatta än vad som kanske kan anses vara riktigt friskt.
Efter en turbulent och dramatisk vecka verkar dock allting ha slutat lyckligt för samtliga parter. Vi har en väntad favorit i Ace Wilder som får åka direkt till finalen och en skräll i Robin Bengtsson som får göra henne sällskap. Samir & Viktor får ta sin ”Bada nakna” och åka till Halmstad, vilket ju kan passa bra då det där ligger ett äventyrsbad vägg i vägg med arenan. Albin & Mattias får också en tur till min gamla hemstad, och både Samir & Viktor och Albin & Mattias kan dra nytta av att deras låtar får börja spelas fritt redan nu. Mimi Werner landade på en, i mitt tycke, klart oförtjänt 5:e plats, men den låten har nog en framtid ändå. Pernilla Andersson slutade förvisso sist, men verkar ha varit helt inställd på detta redan från början och verkade inte det minsta bekymrad eller överraskad. Diskvalificeringen av ”Himmel för två” kan visa sig vara rena lyckträffen för Anna Book, då låten redan gör succé på listorna. Och SVT och deras partners kan se tillbaka på en riktigt lyckad sändning med en röstningsapp som höll och ett otroligt röstningsrekord som grädde på moset.
Under veckan har vi utsända reportrar – Alexander Borodin, Martin Andersson (som har stått för fotograferandet) och undertecknad – bloggat, gjort intervjuer, skrivit artiklar och försökt uppdatera på andra sociala medier. Vi har också provat på att producera och filma inte bara en, utan två, schlagerkunskapsdueller mellan personer som var aktuella under veckan. Det blev två prestigefyllda dueller, en mellan Aftonbladets och Expressens respektive krönikörer – Markus Larsson och Anders Nunstedt – och en mellan äkta låtskrivarparet Joy och Linnea Deb. Om du inte har kollat in dessa, gå in och gör det, och få reda på var kunskapsnivån egentligen ligger hos de här personerna som åker runt med Melodifestivalcirkusen.
Nu lämnar vi med varm hand över facklan till Malmö, där Lars Kristian Stensrud, Peter Baston och Jimmy Wallin Nyberg står redo att bevaka deltävling 2, och hoppas att ni som läsare har funnit nöje i vår bevakning den här veckan. Glöm inte att höra av er till reportrarna om det är något särskilt ni vill att de ska försöka att ta reda på, någon artist eller annan person ni är extra nyfikna på eller om ni har några andra idéer, åsikter eller kritik såväl positiv som negativ. Tack från Göteborg och över till er, Malmö!
Marcus Björkander, Reporter