OGAE International har fått en ny logga. Den nya loggan togs fram genom en internationell designtävling där medlemsklubbarna i nätverket fick rösta. I Sverige fick medlemmar som närvarade på årsmötet chans rösta på sin favoritlogga i tävlingen.
Totalt inkom 30 designförslag i tävlingen, av dessa valdes fem finalister ut som sedan klubbarna kunde rösta på. Totalt 36 klubbar i OGAE nätverket deltog sedan i omröstningen som de olika klubbar valde att genomföra på olika sätt, vissa ordnade öppna medlemsomröstningar, i vissa röstade enbart styrelserna. Melodifestivalklubben passade på att göra en omröstning i samband med årsmötet i Umeå. Den logga som vann den svenska klubbens omröstning var även den logga som slutligen vann med stor marginal när alla poäng från Europa räknats ihop.
Det vinnande förslaget är designat av Andrew Dineley från OGAE UK, loggan ska enligt skaparen representera mångfalden inom OGAE-familjen. Bland de övriga fem finalisterna fanns Jenny Wallhoff, från Sverige, precis ny i styrelsen i vår egen klubb, Peter Bach (OGAE Denmark), Burak Koytas (OGAE Turkey) och Ken Bakke (OGAE Norway).
Efter att designtävlingen var klar bytte OGAE International ut loggan med detsamma i all sin kommunikation. Den gamla hade hängt med sedan 80-talet och ansågs vara ur tiden.
Det finns inget krav från OGAE International på att de nationella klubbarna måste byta ut sina loggor.
Läs mer om den nya loggan och om OGAE nätverket på OGAE Internationals nya hemsida.