Vill du eller känner du någon som vill ha förändring? Tycker du t.ex. att vi som fans borde behandlas bättre under Eurovision varje år och tycker att det är dags att sätta ner foten? Eller har du eller någon du känner i klubben massor av ideér om hur klubben kan utvecklas? Eller finns det någon som skulle passa utmärkt i en mer administrativ eller projektledande roll; exempelvis kassör, event- eller webbansvarig? Dags för en ny utmaning? nför Melodifestivalklubbens årsmöte l oktober kan du nominera kandidater till styrelsen.
På årsmötet fastställs valet av vilka som ska företräda oss alla under kommande verksamhetsår och nu finns möjlighet att föreslå vilka dessa personer skall bli. Det är viktigt att personen som nomineras är medlem i Melodifestivalklubben och samtycker till nominering.
Det går förstås alldeles utmärkt att nominera sig själv.
Skicka in era nomineringar till:
valberedning@melodifestivalklubben.se.
Vi vill ha era nominering/ar senast den 19/8 2018 för att vi ska hinna sammanställa informationsmaterial inför valet.
Valberedningen ska, förutom att administrera valet, förorda de kandidater som valberedningen finner lämpliga.
Vänliga hälsningar
Valberedningen
Calle Hedberg, Annika Jansson och Lisa Berglund Gustavsson
Så här funkar det att sitta i Melodifestivalklubbens styrelse
Att sitta i Melodifestivalklubbens styrelse är kul och utvecklande. Du är med och driver Sveriges roligaste klubb framåt! Du har ett ansvar som både är kul och utvecklande! Det ska vara meriterande och personligt utvecklande att jobba i en styrelse – du lär dig att hantera med- och motgångar, samarbeta i grupp, hur en styrelse fungerar och sporras av lyckan med att ha gjort ett bra arbete som då ger alla medlemmar i klubben glädje!
Vad gör man?
Melodfestivalklubbens styrelse har av tradition varit en arbetande styrelse. Förutom att vara styrelsemedlem har alla ledamöter ansvarsområden. När man går in i styrelsen är det viktigt att vara medveten om att man egentligen har två roller – en som styrelsemedlem som bidrar med erfarenheter och kunskaper i diskussioner på möten och i samband med beslut. Du ska ha en tanke och vision om hur du vill att klubben ska vara. Inom ditt ansvarsområde, som sköts med frihet men under ansvar, ingår oftast administration och att se till att saker fungerar för klubben. På sikt vill vi delegera mer – men det är en process som enbart är påbörjad och kommer att ta tid – därför bör en styrelsemedlem vara beredd på att ibland få jobba en del.
När vi har högsäsong har vi det oftast som roligast men perioderna inför våra högtider kan ibland bli stressiga och ha mer arbetsbelastning när saker ska planeras och administreras.
Hur ofta är det möten?
Styrelsen möts ofta, regelbundet var tredje vecka under hela året med lite längre uppehåll över sommaren. Dessa möten har skett på chatt – och tar vanligen 2-2,5 timme varje gång – men planen är att fler möten i framtiden ska ske via Google Hangouts för att få möjlighet att prata och diskutera mer med varandra.
Tre gånger per år, förutom på årsmötet möts styrelsen IRL på strategisk vald plats i Sverige.
Vi träffas oftast en helg i januari, i samband med Melodifestivalens final och därefter igen en helg i augusti för att förbereda oss inför årsmötet. För att komma igång smidigare finns planer på att införa en teambuildinghelg och utbildning för nya styrelsemedlemmar så snabbt som möjligt efter årsmötet, då tidigareläggs säsongens första IRL möte till november 2018.
Som styrelsemedlem räcker det inte bara att sköta sitt ansvarsområde – man ska närvara på möten och vara delaktig – förbereda sig genom att läsa på underlag och själv ta fram beslutsunderlag inför beslut i god tid innan varje möte.
Måste man ha erfarenhet av styrelsearbete sedan förut?
Nya styrelsemedlemmar har oftast upplevt den första tiden i styrelsen som stressig och att det är mycket nytt att lära. Nykomlingar får därför oftast en mjukare uppstart, men det är viktigt att vara medveten om det här och se till att man har tiden och inte en stressig situation i livet precis när man tar sig an ett nytt styrelseuppdrag.
Det är alltid en fördel med tidigare vana från föreningsarbete och att sitta i föreningsstyrelser sedan förut. Men det här är inget krav – man måste ju börja nånstans – passion och intresse är alltid viktigast och vilja att lära sig och utvecklas och så förstås tiden och engagemanget. För att göra det lättare för nya styrelsemedlemmar planeras ett introduktionsprogram och utbildning så fort som möjligt vid starten av det nya verksamhetsåret.
Om aktuella ansvarsområden som blir vakanta
Vi kommer att behöva styrelsemedlemmar som kan ta sig an de viktiga uppdragen: kassör, eventansvar- och webbansvaret.
På denna sida beskrivs bland annat webbgruppen. Som webbansvarig är du framförallt projektledare för gruppen – du ska ha teknisk förståelse men det är inte nödvändigtvis du som ska programmera allting. En separat annons om webbansvaret kommer inom kort.
Du kan läsa mer om den nuvarande styrelsen och dess ansvarsområden här, Här kan du läsa om visioner och utgångspunkter för det arbete som drivits under innevarande verksamhetsår.
Här hittar du styrelseprotokoll.
Du är alltid välkommen att höra av dig till valberedningen om du har frågor