Operadivan Malena Ernman är sist ut i årets startfält. Hon förklarar att hon ser sitt schlageräventyr som en verklig utmaning, och att hon har en mångårig, stark relation till Melodifestivalen.
Malena Ernman går ut som trettioandra och sista bidrag i årets melodifestival. Och att en av Sveriges största sopraner ställer upp med en dramatisk popopera är förstås inte särskilt svårt att räkna ut. Men hur mycket pop har Malena egentligen sjungit tidigare?
– Jag har provat på det mesta, och faktum är att jagsjungit ganska mycket pop genom åren. Men min röst är liksom inte tillräckligt raspig. Snarare lite för städad, lite för skolad.
Malenas största bekymmer när hon ställer sig på schlagerscenen är just att försöka släppa alla de ”regler” hon blivit matad med under sina snart 20 år på den svenska operascenen. I Melodifestivalen gäller det att sjunga enkelt, säger hon.
– Det handlar om att folk ska kunna ta till sig sången direkt, och då är det viktigt att inte sjunga för komplicerat. Jag har oerhört stor respekt för dessa artister som har förmågan att sjunga enkelt.
Hennes relation till Melodifestivalen är djupt rotad sedan många år tillbaka, även om den skiftat en aning med åren.
– Just nu är det verkligen kärlek! Det här är ju verkligen det största som händer på året, utöver möjligtvis OS eller fotbolls-VM. Men genom åren har det pendlat från familjemys med chips till ett lite avsvalnat intresse, och så tillbaka till den här kärleken igen.
Låten ”La voix” bär engelsk vers och fransk refräng, och är skriven direkt till Malena. Hon och Fredrik Kempe är goda vänner sedan många år. Ändå är hon lite förvånad över att ha hamnat mitt i schlagerkarusellen.
– Ja, jag har ju tackat nej till både Diggiloo-turnén och Rhapsody in Rock så många gånger. Men samtidigt har jag som sagt provat på så mycket olika saker, och det här känns verkligen som en spännande utmaning. Och när Loa vägrar vara med måste ju någon ta hans plats, säger Malena med ett skratt.
Oscar Sundell
,