Halva ”turnén” är redan över och endast sju bidrag är kvar. Även denna vecka har snacket handlat om två förhandsfavoriter, de tidigare vinnarna Eric Saade och The Mamas. Blir det tredje raka segern för tjejtrion? Denna vecka är det Johan Berg, Daniel Stridh, Peter Baston och Tobias Engelin Edvinsson som ska imponeras.
______________________________________________________________________
- Good Life – Tess Merkel
Text och musik: Palle Hammarlund, Tony Malm, Mats Tärnfors och Tess själv
Daniel: Vi öppnar med årets mest Alcazariga låt. Man skulle nästan kunna tro att Tess Merkel varit med i Alcazar innan! Skämt åsido, ”Good Life” är en riktig partylåt, tänk ”Blame it on the disco” fast lite mörkare och mer modern. Denna lär fastna i folks huvuden och jag skulle mer än gärna se denna gå direkt till final.
Betyg: 4
Johan: Det här är ingenting annat än modern discolåt som alla åldrar kan och kommer dansa sig genom. Det är lite av en pampigare låt av From Paris To Berlin med Infernal, skulle jag nog säga. Det låter verkligen som en låt som Alcazar skulle kunna sjunga tillsammans, även om det är svårt att se just dem med detta i mellon eftersom låten saknar typiska schlagerelement. Men det är förstått att man numera kan ta sig långt utan tonartshöjningar. Här utklassas Charlotte Perelli, och Tess Merkel visar på riktigt att vi är alla fortfarande unga.
Betyg: 5
Peter: Tess är redan historisk med 3 bronsplatser som medlem i Alcazar. Fans här hemma och i Europa hade gärna sett svensk disco i Eurovision. Men det går nog inte vägen i år heller.
Flera låtar i år handlar om att vända en deppig svacka till framåtoptimism. Även denna, som går i modern discotempo. Kan inte bestämma om det är en parodi för refrängen är fylld med fraser från klassiska discodängar, allt från David Lindgrens ”Shout” och Alacazars ”Stay the night” till Madonna och Donna Summer. Men vad betyder ”You woop my life” ?? Jag gillar referensen till BWO (eller var det Grace Jones?) i tal-introt och i bryggan. Men den slutar plötsligt efter 2, 44.
Betyg: 3 (kan höjas med bra scenshow)
Tobias: “Good Life” påminner väl inte direkt om en “typisk” Alcazar-låt. Min första tanke när jag lyssnar på “Good Life” är att den låter mer som en låt gjord för en film eller ett TV-spel än en låt för Melodifestivalscenen. Låten börjar till exempel med en röst som pratar som sedan återkommer upprepade gånger i låten. Något som jag stör mig på är hur mycket autotune det är i låten och hur Tess röst ibland låter lite för robotaktigt.
Betyg: 2
______________________________________________________________________
2. Allting är precis likadant – Lovad
Text och musik: Mattias Andréasson, Alexander Nivak, Lova Drevstam, Albin Johnsén
Daniel: En väldigt Melloaktig ballad. Har absolut hört denna förut. Tyckte den lät bra under den första lyssningen, men den känns inte unik över huvud taget tyvärr. Kan inte se denna gå långt.
Betyg: 2
Johan: Om vi utgår från den musik som Lovad släpper på Spotify så kommer de flesta av hennes fans att känna igen sig. Låten är personlig och väldigt avskalad med några riktigt starka moment i nästintill hela låten, och den träffar redan under första lyssningen. En sak är säker: jag kommer att lägga till den här låten direkt i min Spotifylista och kanske till o med att lyssna näst mest av årets bidrag (efter den uppenbara vinnaren). Men med handen på hjärtat så kan den här låten sluta sist, även om det är det sista som den förtjänar enligt mig.
Betyg: 5
Peter: Lovad fortsätter sitt samarbete med Albin efter höstens hit ”Vi gjorde vårt bästa”. Albins följeslagare Mattias A står också bakom låten. Det lär bli ett lågt antal kameraklipp och en manlig dansare på scen förutom artisten. Den är väldigt stämningsfull. Jag ser en videoversion där två huvudaktörer springer i slow-motion. Långsam tempo, ”har vi tappat bort alltihop, ingenting känns som det ska”. Ett plus för den manliga gospelkören under första minuten.
Välkommen tillbaka en annan gång, Lovad!
Betyg: 2
Tobias: Tänk dig en blandning av Miriam Bryants röst och en typisk Molly Sandén låt, så skulle jag vilja beskriva “Allting är precis likadant”. Det är en fin och harmonisk ballad. Det ska bli intressant att se scenframträdandet.
Betyg: 3
________________________________________________________________________
3. Best of me – Efraim Leo
Text och musik: Efraim Leo, Cornelia Jakobsdotter, Amanda Björkegren, Herman Gardarfve
Daniel: ”Never learn” av Olivia Eliasson och ”Paradis” av Elias Abbas. Kombinera dem och du får ”Best of me”. Den är trevlig att lyssna på, modern, glad, men får inga riktiga känslor av den tyvärr. Hoppas att scenframträdandet hjälper.
Betyg: 2
Johan: Nu har jag egentligen varit väldigt spänd över Efraim Leos debut här. Särskilt med tanke på att jag har förväntat mig något i stil med hans dunderlåt When I Wanted You. Men jag kan inte direkt säga att jag är imponerad alls. Och det kanske är för att jag inte är en del av målgruppen som låter är primärt ämnad till. Alltså tonåringar som brukar lyssna på One Direction eller Benjamin Ingrosso på engelska.
Här finns det ett internationellt sound som drar igång och ger lite Road Trip-feeling. Det handlar om kärlek och minnen, och det är trallvänligt och på ett sätt inspirerande. Men låten är långt från unik och kommer sådär åtta år för sent i tiden.
Betyg: 2
Peter: Herman G var med och skrev ”Move”. De andra låtskrivare är nya i Mellosammanhang. Vi behöver en energifyllt nummer efter Lovads. Vad vi får är en midtempo radiolåt ihopsydd på en av sommarens Mellokollon. Best of me följer en välkänd generisk formel. Vi har heard it all before. Den yngre publiken kommer hjärtrösta på denna men det är en anonym och svårgreppad melodi utan hook som lämnar mig oberörd. Tror inte den här går vidare.
Betyg: 2
Tobias: En radiovänlig låt som ger mig lite sommar-feeling. “Best of me” påminner mycket om pojkbands-pop, vilket jag inte har något emot. Låten sticker inte ut på något sätt men ett bra scenframträdande kan göra detta till något väldigt bra.
Betyg: 2
___________________________________________________________________
4. In the Middle – The Mamas
Text och musik: Emily Falvey, Robin Stjernberg, Jimmy Jansson
Daniel: Jag hade väldigt höga förhoppningar för förra årets vinnare. Tyvärr levde inte ”In The Middle” upp till dem. Inte i närheten. Låten känns klassiskt The Mamas med sina fantastiska röster, en ”clap along” del i bryggan, osv, men det känns helt som om de glömt refrängen eller en stark hook. Någonstans några gånger blir det lite refrängaktigt, men det är inte i närheten av starkt nog. Vinner denna eller ens går till final blir jag förvånad.
Betyg: 3
Johan: För att vara The Mamas så är det en låt som egentligen skulle kunna lanseras som singel på Spotify vilken dag som helst, men Robin Stjernberg och Jimmy Jansson som ständigt skriver tävlingsbidrag har nog insisterat på att se den här låten i Melodifestivalen och ingen annanstans. De flesta kommer nog få samma feeling som de fick när de lyssnade på Move förra året, men frågan är hur långt det går, för det är mindre trallvänligt och inte direkt en festlåt, vilket Move på ett sätt faktiskt var. Och att vi får en tonartshöjning i slutet räddar kanske några tveksamma själar, men jag är tveksam på att många kommer att tycka om den här mer än vinnarlåten.
Betyg: 2 (Move var en trea för mig, så ta detta betyg med en nypa salt)
Peter: Huvuddomaren har blåst för straffspark och visat ut målvakten. Öppet mål för The Mamas! Men räcker insatsen för att ta hem guldet när sista matchen spelas i mars?
In the Middle känns inte så fräsch och nyskapande som deras tidigare triumfer. Stämningsfull början med solosång. De andra ansluter efter 30 sek. Gospel sound finns från mittsektionen. Tonartshöjningen kommer efter 2,10 men slutet känns oväntat abrupt. Helhetsintrycket : låter snyggt och kommer säkert gå genom rutan. Men låten är inte så medryckande som förra årets.
Betyg: 4
Tobias: Den viktigaste frågan som ni säkert vill få svar på, blir det ett lika spännande battle mellan The Mamas och Dotter i år igen? Det korta svaret är nej, det inte kommer bli en upprepning av förra årets rysare. Jag tycker personligen att “In the middle” är en väldigt svag låt jämfört med deras senaste låtar sedan “Move”. Det finns liksom inget tryck i låten. Det är en OK gospel låt med partier som tillåter handklappningar, men överlag rätt så tråkig låt.
Betyg: 2
__________________________________________________________
5. All Inclusive – Sannex
Text och musik: Greta Svensson, Hans Thorstensson (aka Smith och Thell?)
Daniel: Poppig dansband, eller dansband 2.0 som de själva kallar det. Jag håller med. ”All Inclusive” är härlig att lyssna på, man blir glad och lär sig snabbt texten. Tror verkligen detta kommer uppskattas av svenska folket på lördag.
Betyg: 3
Johan: Och nu allesammans blir det någonting helt annat här! Det är väldigt mycket De Vet Du-vibbar runt omkring den här låten, fast att det är väldigt VÄLDIGT dansbandsvänligt. Det här är årets Guld och gröna skogar, som kommer att få de vuxna (eller ja, 45-plussarna) att dansa loss. Jag kan redan nu säga att det här är en typisk låt som jag kommer att smånjuta av under dem där tre minuterna och sen kommer jag aldrig vilja lyssna på låten igen för att… ja, dansband är inte något som jag aktivt sätter på. Vi kan nog förvänta oss en självklar Andra Chansen-sits bokad för dem här herrarna och ett nationellt ramaskri om de får duellera mot Evorna där borta.
Betyg: 2
Peter: Det finns ett uppdämt behov av att resa och varför inte på all-inclusive semester? Och att placera detta härliga bidrag i sista deltävlingen känns helt rätt. Den här kommer gå hem i stugorna.
Spansk trumpet inleder som snabbt blir till klassisk dansbandsound – och takt. Texten är väldigt bildlig, scener från varje semesterrulle man sett flimrar förbi. Det drivs med alla möjliga klichéer. Det finns minnesvärda textrader för fans att sjunger med på dansgolvet ”jag börjar bli svettig, här går det hett till…. Du tar en PT, jag tar en GT.” Det är sol och sand, låt oss dra härifrån, precis vad de flesta svenskar drömmer bort till i pandemitider!
Väldigt lätt att sjunga med alltså. En höjning kommer med 30 sek kvar. och det hela avslutas med en klassisk 80-tals ackord som kan har stulits från Kikki eller Carola. Skrällvarning!
Betyg: 4
Tobias: All inclusive är en sommarlåt som handlar om sommarsemestern med bad, strand och all inclusive. Det är en humorlåt men som jag inte har särskilt höga förväntningar på. Det lär säkert bli ett underhållande framträdande, med risk att det blir lite barnsligt.
Betyg: 1
_____________________________________________________________
6. Behöver inte dig idag – Clara Klingenström
Text och musik: Clara själv, Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias
Daniel: Tänk ”Take a Chance” från förra året, men sjungit av en tjej, och vi har ”Behöver inte dig idag”. Den är härlig att lyssna på, och kommer säkerligen streamas rejält efter lördagen när alla låtar släpps. Den känns dock inte jätteunik, utan mer som något man hört innan. Lite som ”Take a Chance”.
Betyg: 3
Johan: Detta är definitionen till vad jag personligen brukar kalla för Stockholms-pop på svenska. Det är modernt och vänligt för den känslofyllda som vill lyssna på något halvdeppigt fast ändå inte. Och detta gäller oavsett om du är 16 eller 55 år gammal. Ni kanske måste lyssna på hennes andra låtar för att förstå vad jag menar här. Det är dock lite taskigt att hon står här tillsammans med Lovad som på ett sätt har en låt som är riktad mot samma målgrupp (och som tyvärr kommer att få det lika svårt på lördag). Och även om jag känner mig lite sugen av att ge den här låten en femma så avvaktar jag med det som en enkel markering av att jag föredrar Lovads liknande låt.
Betyg: 4
Peter: Ännu ett bidrag i ”jag-var-på-botten-nu-tar-jag-revansch” genre, ett återkommande tema i år.
Clara letar efter sin inre styrka för att ta sig tillbaks. Jag var beredd på det värsta. Men melodin är inte så dyster som befarat. Ännu en mid-tempo låt och ett taktfast komp som går i ett tjatigt 120 (?) bpm. Låttiteln upprepas alltför ofta och lämnar mig oberörd. Jag tror många vill få denna överstökad i väntan på årets sista bidrag.
Betyg: 1
Tobias: Min första tanke är den svenska gruppen Säkert, det låter väldigt likt, låtmässigt och röstmässigt. Låten sticker inte ut på något sätt direkt och det finns en risk för Clara att hamna i skuggan som uppträder innan Eric Saade. Jag tycker låten är rätt så bra för att vara på svenska men jag måste lyssna på den mer för att kunna få en bättre bild.
Betyg: 3
__________________________________________________________________
7. Every minute – Eric Saade
Text och musik: Joy Deb, Linnea Deb, Eric Saade, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt
Daniel: Vi skulle få mellanöstern-vibbar och ett mörkt beat. Det var precis det vi fick. ”Every minute” är otroligt härlig att lyssna på, den har en ashärlig hook och man vill bara lyssna om och om igen. Denna är farlig och, enligt mig, en av dem man ska se upp för i finalen.
Betyg: 5
Johan: Jag älskade Manboy och Popular för tio år sen, och tyckte att hans svenska låtar inte direkt ha givit det som man velat höra från honom. Så den här låten är en förklaring på att Eric Saade växer upp tillsammans med alla som tycker om honom tidigare. Eller ja… försöker. Det finns element som vi inte direkt är vana vid att höra från svenska artister. Och även om det här inte har hörts från Eric Saade tidigare så kommer nog ett antal människor att tycka om det. Och oavsett hur det går så tror jag att Eric själv kommer att vara nöjd med sin medverkan, för det känns som att han inte är med för att vinna. Utan mer för att få ut något statement.
Betyg: 4
Peter: Linnea och Jokers 4e bidrag i årets tävling, men idéerna har tagit slut. De hade gjort bäst i att investera sina krafter i ett enda riktigt bra bidrag istället för att sprida ut gracerna. Banal, simpel popdänga med ekon av ? vi kom inte på vilka….. Den går i högtempo men vilken jury som helst skulle ha svårt att hitta något av värde i texten. Dessutom ännu ett abrupt slut, såsom energin tog slut.
Har Eric också tilldelats en straffspark i sista minuten? Svårt att säga. Han kan sälja denna europop typ av låt och i detta startfält har en klar finalchans. Refrängen sätter sig men i grunden är den inte i närheten av sina stora mellohits. Vinner Every minute om ett par veckor blir det svårt att försvara de svenska färgerna i Rotterdam.
Betyg: 3
Tobias: Pop, nice beat men jag hade förväntat mig en maffigare refräng. Det finns ingen tydlig kontrast i melodin mellan versen och refrängen vilket gör att det faller lite platt. Det finns ett återkommande “Oh nanananana” i refrängen som sätter sig väldigt snabbt i huvudet. Jag tror inte Eric Saade kommer göra oss besvikna på scenen. Every minute är en bra poplåt men med något lägre energi jämfört med Popular. Jämfört med de andra deltagarna så är detta en självklar finalist.
Betyg: 3
________________________________________________________
Summering: en fördel av att lyssna till bidragen via länk och skriva var för sig är att vi slipper frestelsen att kommunicera innan tankarna sätts i pränt. Så spridda skurar denna vecka! Daniel varnar för Saade i finalen, men känslan att slutvinnaren hittas bland veckans låtar delar inte Johan och Peter. Men som Johan påpekar, ingen låt i denna startfält kommer att bli bortglömd. Nästa veckas Spotify Topp 50 kommer att krylla av mello-låtar. Håll tillgodo!