Då var Melodifestivalen 2021 igång på riktigt och vi har precis hunnit återhämta oss efter förra lördagen där många favoriter kämpade om finalplatserna. Nu är en ny vecka här med nya, spännande namn och låtar. Klubbens reportrar Anton Frantz, Emma Hellgren och Tobias Engelin har via en exklusiv Zoom lyssnat på låtarna med Sveriges journalistkår. Här kommer våra spontana reaktioner och recensioner av veckans startfält:
1. Anton Ewald – New Religion
Anton: Anton Ewald gör comeback i tävlingen och det med en poplåt i stil med sina tidigare bidrag i tävlingen. Första versen utmärker sig genom att innehålla fingerknäpp som bygger upp mot refrängen. I både introt och i bryggan till sista refrängen finns det kraftiga trumslag som med ett snyggt ljus och dans kan få låten att höjas ytterligare. Frågan i år är om han ska klara sången utan att det svajar. Jag hoppas på att Anton levererar på scen och förväntar mig en snygg scenshow till den här låten.
Betyg: 3/5
Emma: Explosiv start av deltävling 2 med stark puls som är anpassad till dansgolvet. Enligt mig är detta Anton Ewalds bästa låt hittills där jag särskilt gillar triolerna och rytmen. Det finns däremot en risk att låten blir för svårsjungen live och att han med sin modernitet riskerar samma öde som Kadiatou förra veckan.
Betyg: 3/5
Tobias: Vid en första lyssning på “New Religion” blir jag inte jätteimponerad. Det här är en typ av låt som kommer vara beroende av ett avancerat och imponerade scenframträdande för att kunna gå hem hos tv-tittarna. Det märks att låten är skriven för att framföras på en scen men låten i sig är inget att hänga upp i julgranen. Det är med andra ord ingen version 2.0 av “Begging”. Ett snyggt dansnummer tror jag absolut att vi kommer få se, men att bedöma utav det jag hört så är låten i sig inte tävlingens starkaste låt.
Betyg: 2/5
2. Julia Alfrida – Rich
Anton: Den här låten påminner mig väldigt mycket om Lordes “Royals” som spelades mycket 2013. “Rich” påminner till viss del även om Julia Alfridas P4 Nästa låt Dark doom, fast den här är nog betydligt mer kompatibel med gemene man som kommer att titta på lördag. Vid första lyssningen fastnar jag inte särskilt, förutom vid de partier där Julia Alfrida sjunger “nah nah” och “jah jah”. Det kommer bli svårt att ta sig vidare från det här startfältet och vi kommer nog behöva se en scenshow utöver det vanliga för att det ska ske.
Betyg: 2/5
Emma: Varning för skräll! Julia Alfrida bjuder på en unik och coolt låt skriven av välbekanta låtskrivare. De högre tonerna låter sådär, men låten är intressant och växer under tiden man lyssnar på den. Melodin har ett härligt gung och refrängen sätter sig på hjärna. Definitivt bättre än hennes tävlingslåt ”Dark Doom” i P4 Nästa.
Betyg: 3/5
Tobias: Ett riktigt sömnpiller. Låten glöms lätt bort. Det enda minnesvärda i låten är meningen “Rich like that” som totalt upprepas 20 gånger! För en låt som är tre minuter upplevs det som väldigt tjatigt. Jag tror att den här låten kommer att falla mellan stolarna och tyvärr bli bortglömd. Jag är mest fundersam på och intresserad av vad Julia Alfrida ska bjuda på för scenframträdande. Det är nog hennes enda räddning.
Betyg: 1/5
3. WAHL feat. SAMI – 90-talet
Anton: Här kommer en nostalgichock för alla som levde under 90-talet. Det gjorde inte jag, men ändå så fastnar jag för referenser i låttexten som “Skilda världar”, “Okej”, “Gräva guld i USA”. Tävlingsproducent Karin Gunnarsson utlovade fart och fläkt inför den här låten, vilket jag måste hålla med om. Refrängen har en svängig melodi, men inget som fastnar hos mig efteråt. En del kanske förväntar sig hård hiphop här, men låten känns mer som härlig pop som även ger lite sommarkänslor.
Betyg: 2/5
Emma: Referenserna till årtiondet jag föddes på är snyggt invävda i texten med allt från Skilda världar till November Rain. Det är en härlig puls genom hela låten som genomsyras av Medina-vibbar. Jag hade trott att detta skulle bli barnens favorit, men det finns något slags mörker i produktionen av den annars energirika låten som gör målgruppen mindre. Någonting saknas i det tusende bidraget i Melodifestivalens historia…
Betyg: 3/5
Tobias: Glad, energifylld, svensk hiphop som porträtterar 90-talets händelser på ett humoristiskt sätt. En skojig låt som inte är så mycket mer än just det. Den kommer säkert attrahera den yngre publiken som tittar på Melodifestivalen men det här är inget som tilltalar mig.
Betyg: 1/5
4. Frida Green – The Silence
Anton: Här hörs det direkt att Anna Bergendahl både har skrivit låten och även har sjungit på demon. Ett tydligt gitarrintro som sen bygger upp till vers och refräng, men i andra versen ändras tempot helt. Det här känns som en klassisk ESC-ballad som exempelvis Spaniens “Quedate Conmigo”. Lagom till sista refrängen tar kören nästan över och här borde det utlovade pyrot kommer väl till hands. Det här har vi hört förr, men Frida kan imponera med sin röst på lördag.
Betyg: 2/5
Emma: Anna Bergendahls närvaro genomsyrar låten, men Frida Green sätter sin egen prägel på låten med sin fantastiska röst som ger mig rysningar. Verserna är riktigt starka, men ett slags tonartsbyte sker i refrängen som saktar ner låten lite. Annars är det överlag ett riktigt pampigt bidrag som framkallar konstant gåshud med ett supermaffigt avslut.
Betyg: 4/5
Tobias: Frida Green sjunger “The silence”, men tro mig inget kan få hennes starka röst att vara silent! Kanske en av veckans starkaste röster. Låten är skriven av bland annat Anna Bergendahl och det märks. Låten som helhet är en ballad med inslag av country.
Betyg: 2/5
5. Eva Rydberg & Ewa Roos – Rena rama ding dong
Anton: Kan det här bli årets barnfavorit? Det tror jag faktiskt! Den är kanske inte lika effektiv som barnfavorit som exempelvis Dolly Styles “Habibi”, men den sätter sig som klister och det är nog inte sista gången på lördag som föräldrar till barn i den yngsta röstningsgruppen hör den här låten. Mina favoritpartier i låten är utan tvekan Eva Rydbergs tydliga skånska, främst i de första stroferna, samt joddlandet som chockar i den andra versen. Inte nog med det, det kommer även en höjning! Här vet jag inte om jag ska sätta 5/5 på grund av all galenskap eller om det blir 1/5 eftersom det skiljer sig så mycket från allt annat jag brukar lyssna på.
Betyg: 1/5
Emma: Här hör vi Sveriges härligaste och roligaste barnsång 2021. Dessa skojiga damer sprider fantastisk glädje och energi med en svängig låt som bjuder på allt från bofinkar, joddel och tonartshöjning. Det är svårt att sitta still eller vara sur under dessa tre minuter, själv skrattade jag så att tårarna rann. Enligt mig får Eva & Ewa, eller “PRO-versionen av Samir & Viktor” som Karin Gunnarsson kallar dem, gärna gå till final. Jag går i motsatt riktning som reporterkollegan ovan och slår till med full pott. Fler tokiga tanter behövs i Melodifestivalen!
Betyg: 5/5
Tobias: “Rena rama ding dong” är en humorlåt och jag kan föreställa mig att dessa två damer kommer att bjuda på ett humoristiskt scenframträdande. Jag har väldigt svårt att se vilken åldersgrupp denna låt tilltalar men det känns som en låt som ens far- och morföräldrar mycket väl kan lyssna på. Det är en låt som är lätt att komma ihåg och att sjunga med där frasen ding dong upprepas frekvent genom refrängen.
Betyg: 1/5
6. Patrik Jean – Tears Run Dry
Anton: Här är en låt i midtempo som är väldigt vacker och behaglig att lyssna på. Samtidigt är det inget som sticker ut och inte heller överraskar. Låtskrivarna från förra årets vinnarlåt har i den här låten dragit ned tempot från “Move” och Patrik Jean får möjlighet att briljera med rösten om han sätter falsetten mot slutet innan låten får ett helt abrupt slut.
Betyg: 3/5
Emma: Det här en bra låt som i denna tävling väntar samma öde som Nathalie Brydolf förra veckan. Patrik Jeans midtempo pop försvinner i mängden mellan energipaketet från Eva & Ewa och storfavoriten Dotter. “Tears Run Dry” är en fin låt med en skicklig sångare, men blir för mainstream och anonym i sammanhanget. Det hade kanske funkat för fem år sedan i en helt annan deltävling.
Betyg: 2/5
Tobias: Förvånande nog måste jag säga att det här är nog den låt som jag gillar bäst av alla sju bidragen i deltävling två. Patrik Jean var med och skrev låten “Move” åt The Mamas förra året. Jag får lite liknande vibbar här och där i låten. När jag lyssnar på “Tears Run Dry” får jag även John Lundvik vibbar. Sångmässigt och låtmässigt låter det väldigt likt en låt som John Lundvik lika gärna skulle kunna ha framfört. Jag gillar det här! “Tears Run Dry” är en modern och catchig låt som har ett speciellt sound i refrängen som blir minnesvärt. Kan bli lördagens skräll.
Betyg: 4/5
7. Dotter – Little Tot
Anton: Dotter kommer i år tillbaka till Melodifestivalscenen för fjärde året i rad och det med en låt som kommer att stå i slutstriden i finalen. Introt känns väldigt mäktigt och man hör direkt att det är just Dotter som sjunger. Låten varierar i intensitet mellan olika delar. Särskilt skiljer det sig rejält mellan första och andra refrängen där den senare känns betydligt mer slagkraftig. Den här låten sätter sig och är absolut på samma nivå som “Bulletproof”. Lördagens tävling avslutas därmed med veckans bästa låt.
Betyg: 5/5
Emma: En stark inledning av låten med ett lite udda komp i versen. Bidraget påminner en del om “Bulletproof”, men har mer energi och en hel del vinnarkänsla genom hela låten. Detta kan mycket väl vara vinnaren av Melodifestivalen 2021.
Betyg: 4/5
Tobias: Det här är intressant! I den första lyssningen av “Little Tot” gjorde jag det stora misstaget att automatiskt jämförs låten med “Bulletproof”, och jag blev snabbt missnöjd. Den som förväntar sig en version 2.0 av Bulletproof lär nog också bli missnöjd, precis som jag blev början. Men i den andra lyssningen av låten så tänkte jag bort jämförelsen och tog in och lysande på låten för vad den är, och jag tror att det här är en grower! Dotter bjuder på en mörkare variant av en uptempo låt som kan beskrivas som en mer vuxen vaggvisa. Texten i refrängen lyder “Little tot when you grow up sort out what’s right You don’t wanna be like us”. Refrängen sticker tyvärr inte riktigt ut lika mycket som “Bulletproof”, men det finns något i låten som gör den intressant. Kan Dotter bjuda på ett lika unikt scenframträdande som förra året så kan detta bli bra!
Betyg: 4/5
SUMMA SUMMARUM: Vi är helt överens om att Dotter är deltävlingens vinnare med ett bidrag minst lika bra som förra årets ”Bulletproof”. Däremot var det stora skillnader i poäng när det gällde Eva & Ewas potentiella barnfavorit som troligen är veckans varning. Både Anton Ewald och Frida Green rimmar Silence med Guidence och kanske är det något de båda behöver? Tobias var mest besviken över Anton Ewalds låt medan Emma och Anton generellt var nöjda med startfältet då förväntningarna inte var så höga.
