Lördag 7 maj, för första gången får pressen följa Frankrike, Italien, Storbritannien, Spanien och Tyskland. Vi hoppas att de tekniska problemen som hängt med hela veckan inte ställer till det idag som det gjorde för Cornelia.
FRANKRIKE Alvan & Ahez ”Fulenn”
Peter: Fulenn tar upp trådarna från Ukrainas Go-A 2021. Ett språk som endast ett fåtal talar, ett kraftigt inslag av traditionell folklore med upphittade rytmer. Sådana spännande framträdande dyker upp i ESC då och då. Olikt Go-A använder Alvan & Alez scenen i större utsträckning och är inte alls så statiskt.
Scenbilden och kläderna tyder på skogsmiljö från en saga där en plats skapas där en tjej dansar, kanske med djävulen själv enligt låttexten. Därav den suggestiva rytmen och tempot.
Backbeatet irriterar något och vissa tittare kan tycka grundtonen är monotont, men i övrigt fängslas jag av denna medryckande låt som sticker ut. Kommer att få höga jury poäng.
Daniel: Alvan & Ahez har inte heller haft en särskilt trevlig preparty-säsong. De tävlar med låten Fulenn där Ahez, en 3-tjejers-grupp ska sjunga mycket av låten i synk, och det har aldrig låtit bra. Inte under uttagningen ens, och inte ute i Europa. Men här, nu, låter det perfekt. Bra kameraarbete, pyro som passar och allt i en grön magisk ”vibe” som passar in för låtens story. Snyggt jobbat, Frankrike!
ITALIEN Mahmood & Blanco ”Brividi”
Peter: Tippade av många att vinna för Italien för andra året i rad. Mahmood står ensam under a capella introt .. när Blanco ansluter blir det sura toner direkt i duetten men Blanco hämtar sig under sina första solotakter. En stor lång kamerasvepning föregår Blancos solo, sittandes på ett piano. Massor med strobljus på honom. Han går mot Mahmood för en ny refräng. Och hans a capella del låter inte bra. Det finns några snygga kameravinklar. Närbilder av de båda avlöser varandra. Numret avslutas med dem ansikte mot ansikte på avstånd, och på slutet går Blanco fram och ger sin partner en kindpuss.
Trodde paret skulle bli säkrare än så här. Blanco kanske sjunger bättre kl 11 på kvällen än kl 11 en lördag förmiddag. Men ingen av dem övertygar röstmässigt.
Daniel: Mahmood och BLANCO har varit en av förhandsfavoriterna länge, men här tror jag det kan ta slut. Den här intima balladen som verkligen kräver perfekta röster håller inte när Mahmood i refrängen inte kan sjunga sina falsettpassagen särskilt bra. Det drar ner på BLANCO som gör det riktigt snyggt. Iscensättningen är snygg men det är lite för många s.k breda vinklar som gör att intimiteten som balladen förmedlar försvinner då scenen är så stor och de nästan försvinner i den mörka arenan. Det blir svårt för Italien.
STORBRITANNIEN Sam Ryder ”Space Man”
Peter: En som verkligen klarar falsett däremot är sympatiske Sam Ryder, som har spridit glädje bakom kulisserna och under presskonferenser. Ett av veckans absolut säkraste framträdanden! Sam står på en liten podium omgiven av 4 ställningar som är försedda med små lampor. Han har på sig en glamrock-outfit med stora mönster i grå-svart-vit. Kameran cirklar runt honom. Ställningarna öppnar upp och då blir ljussättningen en varmare gul/ orange. Han håller i en uber-lång ton som påminner om Freddie M. Det hela avslutas med en rejäl gitarriff. De sista takterna lugnare igen med hans karaktäriskiska falsett. I andra genomgången fanns även rök på scengolvet.
Dagens klart bästa rep, Sam blåste bort Italien och alla andra!
Daniel: Konstigt. 2021 stod vi där när James Newman fick 0 poäng av alla. Inget från tittarna, inget från juryn. I år är Sam Ryder en vinnarkandidat. Inte bara kandidat, han är en av de två jag tror kommer ta hem det här nästa vecka. Sam sjunger SJUKT bra, och låten, som ger Elton John, David Bowie-vibbar är så himla bra. På scen har han en otrolig karisma och kameraarbetet är fantastiskt. Är det här verkligen samma land? Vi kan just ha sett vinnaren av Eurovision Song Contest.
SPANIEN Chanel ”SloMo”
Peter: Har vi inte sett lite för många sådana nummer i Eurovision? Precis som Melodifestivalen ”måste” fylla på med sin kvot av olika genrer, känns det obligatoriskt att minst ett land ska bidra med något Fuego-inspirerat, som i sin tur byggde på heta spanska rytmer. Så på något sätt har cirkeln slutits.
Det skulle bli en utmaning för vilken vokalist som helst att klara såväl sång som en energisk koreografi. För det mesta lyckas Chanel rätt bra.
Låten börjar med några toner på trumpet. Chanel har med sig 3 killar och 2 tjejer. Hon är klädd i matadordräkt, mönstret påminner en del om Sam Ryders. Det är inte mycket som täcker ben eller rumpa. De manliga dansare har också små matador jackor. Ett nummer att avsluta finalen med? Inte att öppna med i varje fall, det finns ett mellanparti där koreografin känns för svår att smälta för en TV-tittare som precis bänkat sig.
Utdelas poäng för koreograferad gymnastik så skulle Spanien vinna. Chanel måste vara helt slut efter 3 minuter – det är jag i varje fall. **Kamerorna klarar knappt av att fånga allt som händer. Och visst, Chanel tar fram en välbehövlig solfjäder som hon fläktar sig själv med. Spanien har varit en överskattad fanfavorit många gånger förr, jag är rädd att historien upprepas.
Daniel: Chanel kör ett säkert kort. Det mesta från Benidorm Fest-framträdandet är där, men också mycket nytt – en ny outfit och en remix av låten med trumpeter, och mer punch i basen. Pyro är tillagt och **kameraarbetet är otroligt snyggt. Man har jobbat sig runt den nonexistenta LED-solen med massvis med ljus där det behövs och starka konstraster där det inte behövs. Chanel drog första halvan i finalen, men hon är inte ute ur leken än.
** på denna punkt är vi inte riktigt överens
TYSKLAND – Malik Harris ”Rockstars”
Peter: ”used to be the rockstars”…. just det. En ny är född i Turin idag och han är inte tysk! Malik har tagit hela studion med sig hemifrån. Han är omgiven av olika instrument. Han börjar vid pianot sedan låtsas-spelar på allting med en trumpinne när han vandrar runt, gitarr kring axeln. Han har samma röstkvalité som Frans. Det finns för lite ljus på honom. Rappdelen efter en minut bygger upp från ett meditativt lugn till ett nästan aggressivt utfall. Men i grunden en intetsägande mid-tempo låt som inte fyller tre minuter.