Nu är vi igång, Carin och Peter sitter i arenan. Vi kör även Insta Stories.
Margaret är först ut och testar olika kläder, först rött sedan gula shorts över väl synliga cykel dito i vit lycra. Vilken väljer hon på lördag? Peters teori är att ”the lady in red” brukar misslyckas i Melodifestivalen, och Carins reaktion till den andra dress är ”kycklingvarning”. Den gula behåller hon för tredje och sista genomgången. De kör med pyro i sista takten, men den är över på en halvsekund, så vi förstår inte syftet. Kanske sparas en del till på lördag.
I övrigt inga överraskningar. De varma brandgula kulisserna finns kvar. Framträdandet är dock ingen höjdare för arenapubliken, då Margaret börjar off-stage och under många sekvenser har ryggen vänd mot publiken.
Moncho å andra sidan har en utsrålning som scenartist som utnyttjas till max i ”Cuba Libre”. Vi har dålig koll på eventuella ändringar, men koreografin och scenkläder ser ut precis som för ett par veckor sedan. Allting verkar flyta som det ska. Applåder från delar av pressen för denna medryckande låt.
Sista akt bestod av sångare och 6 kvinnliga dansare, nu har vi sångerska och 6 manliga. Killarnas scenkläder påminner om fängelsedräkter men i en betydligt behagligare orange ton. Samma färg har Renaida i detaljer som bryter den annars ljusblå overall-liknande plagg i jeanstyg. Vi minns att det var många kommentarer om ”det orangea numret” i Karlstad men känslan idag är att kritiken var lite väl överdriven. Det finns en del förändringar, inte enbart i scenkläderna.
Det var nog rätt att inte placera Renaida och ”All the feels” i första duellen, då det finns en klar tempo och stämningshöjning här.
Även Olivias numret ser ut att höja insatsen i första genomgången. I stället för heltäckande gröna dräkter körde dansarna i kortkort shorts och harness, med genomlysande grönt som förstärkte sixpack. Tyvärr blev det bara en gång! Bortsett från de skuttande gubbarna finns det lite att hålla arenapublikens fokus i detta nummer.
Felix imponerar! En man och hans låda och mic. Uttrycksfull, känslosam. Även om vi saknar kvinnliga artister i finalen vore det synd om det blir just Felix som får maka på sig. Mimis sånginsats är godkänd, fast hon ligger aningen under på vissa toner. Hela fonden brinner, och för att övertyga ännu mer står sångtiteln mitt bland lågorna. Vid sista genomkörare är det en kaskad med gullregn.
Ska det vara upptempo låtar som går segrande ur Andra Chansen så är Felix chanslös. Men man blir inte klokare av hur det ska gå på lördag i denna fajt. Det är så vitt skilda bidrag.
Efter en månads uppehåll är Sigrid Bernson tillbaka i fin form. Hela hennes nummer andas fräschhet. Hon är så glad, ”som solen själv” säger Catrin. Några avancerade danssteg är det inte fråga om. Sigrid har redan lagt dansen bakom sig. Så det enda vi går och väntar på är själva Swayzelyftet. Och – tro det eller ej – lyftet var mer svajigt än rösten! I sista körningen prövas en variant på öppningen av numret, och pyro läggs på mitt i.
Finns det rättvisa i denna värld borde Mendez resa ta slut på lördag. Rösten skär så in i bomben från första ton. Problemet är ju att låten är så stark. Vi förstår inte varför han får så många applåder från en vanligtvis kritisk presskår.