Klubbens reportrar Alexander, Jimmy och LK var på plats i Sparbanken arena i Lidköping och följde torsdagens rep på plats. Här är våra kommentarer från hela dagen och beskrivningar av vad vi såg och därtill bildsatt.
1. Pagan Fury – Stormbringer
Eftersom de andra bandmedlemmarna inte får framföra sina instrument live är det nu bara Arwen (Mia) på scen men med husdansarna. De övriga bandmedlemmarna sitter i publiken. Man har byggt upp en skog av LED-ljusrör på scen. Det är stroboskop effekter. Arwen står majestätiskt på scen med en dräkt som har stora fjädrar på axlarna. Arwen och dansarna går i svart och läder.
Husdansarna kommer fram från LED-skogen och är i en sekvens klädda som några slags crawlande troll. Sen försvinner de bakom LED-ljusrörsskogen för att komma fram i andra skepnader, mer som mörka krigare.
Det är ganska mörkt på scen, nästan lite för mörkt kanske. Men i det sista repet blir det upplyst av pyro. På scengolvet ligger en tjock rökdimma. Musiken är rocketno, dramatisk, hård och bidraget får likväl den känslan på scen. Det är nog många som tilltalas av det här – men svårt att veta hur det kan gå – det här kan mycket väl skrälla och gå vidare.
2. Anton Hagman – Känner dig
Anton använder den högra sidan av scenen och använder lekfullt skärmen bakom sig under hela bidraget. Om ni minns Anton Hagmans bidag förra gången så var det också ganska lekfullt med samspel videoprojektion och livebild. Nu står det en Anton bakom en Anton som projiceras upp och vid några tillfällen dupliceras han ytterligare. Två bandmedlemmar kommer in på scen vid två tillfällen under numret och ”spelar” på keyboard och bas. Samtidigt projiceras alla tillsammans på scen. Det här görs tydligen direkt fast med fördröjning, verkar vara mer komplicerat än vad man tror. Vid första genrepet kom kamerariggen med på bilden i bakgrundsprojektionen. Vi trodde det var meningen – men tydligen inte. Lite skojigt. Det ser kul ut på TV tror vi. Glada färgskifitningar på scen, under repen testar man med olika färger, men det mesta går i rosa. Likaså används repen för att förbereda och spela in den slutgiltiga bakgrundsprojektionen. Det här är en glad, trallvänlig, svensk poplåt, som är skön att lyssna på radio. Det är trevligt och mysigt men den här genren brukar inte klara sig så bra i festivalen.Under repen ser Anton lite stel och oengagerad ut – den lite flirtiga känslan från hans MF-debut och som tog honom till final är inte närvarande just nu.
3. Lisa Ajax – Torn
Enkelt och avskalat på scen. Stora bakstrålkastare i en halvcirkel bakom Lisa Ajax på scen med ljus som flyter ut bakom henne i tv-bilden. Lisa inleder sittandes på knä på scen för att resa sig upp efter den första tonartshöjningen. Påminner om Felix Sandmans upplägg från i fjol. Det ser snyggt ut i sin enkelhet. Låten är mäktig och växer för varje genomlyssning. Många älskar det andra tycker att det är väl en ballad som nån annan. Men likväl det här ska man inte räkna bort alls. Lisa Ajax kommer sätta det här, när det väl gäller – under repen lät det kanske inte helt perfekt i de två första genomsjungningarna. Hon får applåder från alla närvarande i arenan idag.
4. Arvingarna – I Do
Typisk uppställning med Arvingarna på scen. De står tre i rad men Casper går ner lite på knä ibland under vissa partier av låten. De använder också lite pyro. Precis som vi sa igår lite 60-tals pop crossover med 90-tals schlager. Alla fans kommer att älska det! Veteraner och erfarenhet och kärlek från alla fans kan räcka långt i det här sammanhanget!
5. Bishara – On My Own
Bishara står ensam på scen omgiven av ett vackert ljusspel och en grön lampa som lyser upp honom bakifrån och ibland rätt in i kameran. Det är enkelt och avskalat men vackert. Bisharas ballad griper tag i en på direkten och det faktum att han är så ung rör väl till extra i många hjärtan. Det fördel för de som gillar soul & motown sound, på den tiden när Michael Jackson var ung. Två steadycams sveper runt honom på scen och fångar in publiken i arenan. Man kan se framför sig publiken i arean lysande med sina mobiltelefoner på lördag. Det är lätt att smälta för detta bidrag och låten är en årets bästa.
I första repet såg Bishara möjligen lite osäker ut men i de två följande så briljerar han och det faktum att han ser så glad och avspänd ut och har en fantastisk röst och närvaro på scen gör det här till en magisk upplevelse. I det första och sista repet gick scenkläderna i vitt men testade att köra i svart i mittenrepet. Det spelar mindre roll i det här fallet. Oavsett hur det går blir detta ett fantastiskt genombrott på lördag.
6. Ann-Louise Hanson – Kärleken finns kvar
Ett nytt grepp! Som på teater. En uppbyggd miljö med gamla soffor och fåtöljer och sminkbord ska ge känsla av att befinna sig i Ann-Louise loge, direkt efter en föreställning. Nostalgikänslor, vemod men ändå hoppfullt. Vi kommer in och ser Ann-Louise sittandes vid sminkbordet innan hon reser sig upp och går fram mot scen. Hennes körsångare, däribland hennes dotter Josefin Glenmark sitter tillbakalutade eller liggande i soffan och i fåtöljen i bakgrunden. Bakgrundens lampor lyser i orange och lyser inåt i ett mönster mot mitten där alla strålar möts, fin effekt. Det hela är mysigt och stämningsfullt, fin sång av ett erfaret proffs. En lugn ballad med inslag av country. Det här är tillägnat Lill-Babs, kan det också bidra till att det här möjligen blir en skräll på lördag?
7. John Lundvik – Too Late For Love
Inleds med att John Lundvik stående under en stor massiv ljusstrålkastare, tänk arenaljus. På scen ser det statiskt ut men i tv så utnyttjas kamerarörelserna så att det ger en svävande känsla och att ljusrampen lyfter. Introt på låten har en skön modern dans ”schwung” som sätter ton för resten av det här bidraget. När det är dags för nästa höjning i låten så flyttar sig John till mitten av scenen och får sällskap av sina körsångare som flugits in hit från Washington DC – och för att förstärka både ljud och den visuella upplevelsen av det här bidraget. Nu inleds en ny ”akt” i bidraget och nu är det återigen mittenriggen och den runda cirkeln som får jobba med att skapa stämningsfullt ljus och effekter i bidraget. Innan den sista höjningen på bidraget ska startas inleds det med ett jättekort parti där allt nästan tystnar och blir svart på scen. Innan musiken pumpar igång och förstärks till det yttersta. Det här blir också mycket effektartat. Därefter blir det plötsligt tyst och låten är slut, åtminstonde i den här versionen för Melodifestivalen. Det var längesedan 3 minuter gick så fort. Ett positivt tecken – vi hade gärna hört mer. Det känns nästan som om det vi nyss hört bara var en inledningsteaser. Det här kan man dansa till på dansgolvet i typ minst 10 minuter. Som väntat – en klar vinnare den här veckan!