Vi fick några ord med Christer Björkman innan fredagens genrep.
Hur har ni tänk när ni valde ut årets städer och turnéordningen?
Det är SVT ihop med Live Nation som tar det beslutet. Live Nation linear upp de förslag som har kommit in och talar om dom här städerna finns och är intresserade sen tar SVT beslut vilka städer det blir och de försöker sprida ut det så mycket som möjligt över landet, Sen är det de tre typ segmenterade Malmö, Göteborg och Stockholm på grund av att det är så stora uppsamlingsområden och att det finns många som vill titta där och stora och bra arenor såklart. Sen så försöker vi alltid hitta någon ny som vi inte har varit i, i år är det två nya. Sen så i vilken ordning det är mer vad städerna har för program alltså vad ligger runt omkring. Vad har dom för idrott som krockar? Hockeyn går ju alltid före, så har dom ett hockeylag då får vi alltid försöka hitta en lucka. Så det är alltid ett pussel dom lägger och det gör dom redan på våren så tar vi beslut på sommaren
Och finalen är fortsatt på Friends arena, kommer det att vara det efter även efter detta år?
Jag vet inte det. Det som är bra med Friends arena är ju att vi får in så mycket publik att vi kan välja att åka till mindre arenor i deltävlingarna så att vi kan sprida ut oss i landet och det är viktigt för oss eftersom att det är en public service-grej. Att SVT faktiskt åker ut och möter sina tittare på olika ställen. Så därför kan vi vara i Östersund som har en ganska liten arena.
Hur delaktig är du i att bestämma över mellanakterna?
Jag är med i ett kreativt team som består av Anders Lenhoff som är producent, Mattias Carlsson som är regissör och mellanaktsansvarig, Lotta Furebäck som är koreograf på tävling och sen även programledarna. Tillsammans har vi satt oss ner och sagt, Okej, vad vill ni göra i er hemligaste dröm som aldrig trodde att ni skulle våga eller klara? Och så börjar vi där. Sen har vi jobbar fram olika idéer för att skapa dynamik i programmen.
Har det hänt någon gång då att ni i sista minut, väldigt kort inpå sändning fått stryka eller göra stora förändringar?
Jajamän, det har vi gjort. Gjorde det senast förra året. Då så hade vi in princip ingen mellanakt i en stad så den skapade vi på plats under 48 timmar. Vilden det var kan man nästa räkna ut om du tänker på vad dom hade på sig, det var i Örnsköldsvik faktiskt.
Det är nu tredje året i rad som ni samarbetar med Balettakademien här i Göteborg, har ni börjat ett utbyte?
Det gör vi på flera ställen, använder oss av skolelever som får testa på och göra en riktig tävlan och riktig underhållning.
Hur mycket tid har du över för att umgås och träffa artisterna? Finns det någon tid över i schemat för det?
Jag träffat artisterna varje dag under rep perioden i viewing room så jag träffar dom när dom kliver av scenen. Då går vi igenom alla bilder, ljudet och diskuterar förändringar i ljuset så att vi ska komma så nära deras vision som möjligt. Och där sitter jag och Lotta och tar notes och diskuterar hur vi ska få ut maximalt av låten. Så jag träffar ju dom varje dag.
Tack så mycket Christer!
Tackar!
Zara Zeidlitz, Reporter