Årets näst sista deltävling är här och det är dags att lyssna på ytterligare sex bidrag. Här tävlar nykomlingar som Ella Tiritiello, KAJ och AmenA. Även veteraner som Andreas Lundstedt och Måns Zelmerlöw tar plats i lördagens startfält. Dessutom får vi återse småländska Tennessee Tears. Veckans reportrar på plats i Malmö, William Schmatz, Anton Frantz och Daniel Stridh, har förhandslyssnat på bidragen och sammanfattat sina tankar.
1. Vicious – Andreas Lundstedt
Låtskrivare: Laurell Barker, LIAMOO, Andreas Lundstedt, Dino Medanhodzic

William:
Precis när man vant sig vid att skriva 2025 istället för 2024 så ska vi resa i tiden igen – fast denna gången tillbaka till discons guldålder! Vem är då med oss på äventyret om inte Alcazar-medlemmen Andreas Lundstedt? Värt att notera är dock att detta låter betydligt mer modernt. Det finns ett tydligt groove i låten och jag förväntar mig att höra denna på dansgolven framöver. Kruxet är bara att den inte riktigt tar fart. Det finns därför en risk att den blir för slätstruken i Mello.
Williams betyg: 3 / 5
Anton:
Låten börjar med ett dramatiskt intro som är en del av refrängen. I första versen finns ett tydligt discobeat. Det finns en stark uppbyggnad mot refrängen. Detta är den bästa delen av låten. Refrängen pågår, men är inget extra. I vissa partier kanske vi får se handklapp av dansarna. Det här är en klassisk poplåt, med lite schlager- och discoinfluenser. Den är inte helt olik “Crying at the Discoteque”. Bryggan till sista refrängen bryter av och är ett uppskattat inslag som skapar spänning.
Antons betyg: 2.5 / 5
Daniel:
Dua Lipa-discon är definitivt där! Andreas Lundstedt har släppt Alcazar-discon och har tagit sig till 2020-talet! Väldigt dansvänligt och hoppas bara att scenframträdandet reflekterar soundet. Stort fan.
Daniels betyg: 4 / 5
2. Bara du är där – Ella Tiritiello
Låtskrivare: David Björk, Adam ”Rymdpojken” Englund, Loreen Talhaoui

William:
Startnummer 2 är tillbaka i ett lugnare tempo än vad vi sett tidigare under turnén. Nu är det Ella Tiritiello som levererar svensk pop med en oerhört stark sångprestation. Det här är fint och mäktigt men jag ställer mig alltid frågan vid den här typen av bidrag om det faktiskt passar i Melodifestivalen? Mello ska vara ett program för alla, det är jag med på. Men riskerar ”Bara du är där” att falla mellan stolarna när publiken under samma timme får höra disco, finsk bastudunk och en tidigare Eurovision-vinnares kandidat för att ta hem sångfågeln på nytt? Jag tror det finns en risk för det. tyvärr.
Williams betyg: 3 / 5
Anton:
Introt består av ett långt gitarrkomp innan man får höra Ellas karaktäristiska röst. Den hörs mycket tydligt, men det är inte alls så mycket Kristianstadsskånska som när hon pratar. Refrängen har en stor variation mellan låga och höga toner för Ella. Låten påminner mycket om Ida-Lovas “Låt hela stan se på” från 2023. Det här är en fantastiskt fin låt. Även om jag kommer lyssna mycket på denna framöver tror jag att den kan få det svårt i tävlingen. Det blir upp till Ella att verkligen förmedla detta på scenen.
Antons betyg: 4.5 / 5
Daniel:
Loreen gör debut som enbart låtskrivare och Bara du är där har absolut sina Loreeninfluenser. No question. Sedan är det inte så mycket mer. Svensk midtempo-pop som hörts cirka 50 gånger innan i Mello. Det är lite hårt men det är bara synd. Tyvärr sticker inte den här låten ut alls.
Daniels betyg: 1 / 5
3. Yours – Tennessee Tears
Låtskrivare: Tilda Feuk, Jonas Hermansson, Gavin Jones, Pär Westerlund

William:
Heyo Baby, yihaa! Countryn får en plats på Melloscenen även denna veckan och nu är det Tennessee Tears som står för underhållningen. ”Yours” går i ett betydligt mer lugnt och travande tempo än deras förra ”Now I Know”. Det här är inte nödvändigtvis negativt dock. Låten sätter sig direkt på huvudet och jag kan mycket väl se mig gå runt och nynna på textraden ”Heyo baby, wanna know my name” om och om igen under sommaren. Ännu en gång känns det däremot som att något saknas. Å hur undviker man att scenshowen blir för platt?
Williams betyg: 3 / 5
Anton:
Jonas börjar sjunga direkt innan musiken har kommit igång. Man hör också direkt att det är här upptempocountry. Refrängen påminner mig väldigt starkt om introt till barnprogrammet “Piggley Winks äventyr”. De upprepar Know my name flera gånger i refrängen, men det känns inte alldeles för repetitivt. Inför sista refrängen kommer ett handklappsparti för publiken att hjälpa till i. Den här låten är mer melodiös och enklare att hänga med i än deras förra bidrag “Now I Know”.
Antons betyg: 3 / 5
Daniel:
Absolut en uppgradering från Now I Know, men det känns lite som att man tagit Jay Smiths ”Back to My Roots” och gett den en litet upplyft i tempo och ”humör”. Det finns inte jättemycket att säga om Yours, den låter som Mellocountryn vi alla känner till vid det här laget. Inte dålig men inget groundbreaking.
Daniels betyg: 3 / 5
4. Bara bada bastu – KAJ
Låtskrivare: Kevin Holmström, Jakob Norrgård, Robert Skowronski, Kristofer Strandberg, Anderz Wrethov, Axel Åhman

William:
Å herregud. Vad ska man säga? Fyra väggar i träpanel och sen tango med Arja Saijonmaa. Det räcker med att läsa låttexten för att förstå vad vi kommer få uppleva på lördag. Om Fröken Snusk hade fått barn tillsammans med en finsk bastufantast är medlemmarna i KAJ deras trillingar. Det här är finsk EPA-dunk i bastuextas. Med ett tydligt beat, ”Yksi kaksi kolme” och en tonartshöjning inför sista refrängen har KAJ i alla fall övertalat mig att slänga mig över mobilen och rösta med hjärtat. Vilket glädjepiller jämfört med tidigare bidrag! Vet ni vad, Mello behöver detta. Sauna!
Williams betyg: 4 / 5
Anton:
Här tar vi färjan över till Finland. Kanske Från Umeå till Vasa? I introt blir det finskt dragspel. Tänk mellanakten i semi 2 för Eurovision 2024 eller “Työlki Ellää” från Eurovision 2010. De sjunger om Arja Saijonmaa och yksi, kaksi, kolme, sauna Ei saa peittää. De har en tydlig dialekt, men det är inga problem att förstå. Det blir snarare väldigt charmigt. Låten känns som en låt helt baserat på fördomar om Finland och finska bastubadare. KAJ har glimten i ögat och det kan nog gå igenom rutan. Till sista refrängen kommer en höjning. De sjunger “bara bada bastu” många gånger så det blir repetitivt, men det händer ändå mycket i låten. Det kommer nog hända ännu mer på scenen.
Antons betyg: 2.5 / 5
Daniel:
Kan man annat än älska detta? It’s CRAZY! It’s PARTY! KAJ blandar EPA-dunk med arenapop, gör det finlandssvenskt och det bara funkar. Det funkar så bra. Älskar.
Daniels betyg: 5 / 5
5. Do Good Be Better – AmenA
Låtskrivare: AmenA, Sandra Bjurman, Stefan Örn

William:
Efter att ha satt många relativt mediokra betyg på de tidigare låtarna gläds jag åt att få lyssna på AmenA. Det här är snyggt, väldigt snyggt. Hennes unika röst fångar mig redan i de första sekunderna och jag hoppas, hoppas att detta kommer vara lika snyggt på scen. Låtskrivarna Sandra Bjurman och Stefan Örn var med och skrev Azerbajdzjans (hur stavar man det nu igen?) vinnarbidrag 2011 och det hörs absolut. ”Do Good Be Better” låter som en typisk Eurovision-ballad och även om det förvisso inte är det modernaste i år så får det mig ändå att sjunga med i tonerna.
Williams betyg: 4 / 5
Anton:
Amena har en väldigt intressant röst som passar låten bra och det bryter av bra mot låten före och den låten som vi alla väntar på härnäst. Titeln “Do Good Be Better” upprepas alldeles för många gånger och ordet Be upprepas ännu oftare. Låten börjar lugnt, men lagom till andra refrängen kommer ett nytt tydligt beat in som ökar intensiteten i låten. Texten i sista skedet av låten passar väldigt bra till melodin. Det här är också ett parti där Amena inte upprepar titeln.
Antons betyg: 2 / 5
Daniel:
AmenA kan nog ta hem titeln som Melodifestivalen 2025:s mest unika röst, och hon har ett väldigt bra sound. Tyvärr är Do Good Be Better, trots sin starka hook, något som låter som något Azerbajdzjan hade skickat på 2010-talet. Tyvärr har Sandra Bjurman och Stefan Örn stannat kvar i den tidsperioden, och det är synd, för AmenA förtjänar en så mycket starkare låt. Inte min favorit i år.
Daniels betyg: 2 / 5
6. Revolution – Måns Zelmerlöw
Låtskrivare: Sebastian Atas, David Lindgren Zacharias, Ola Svensson, Måns Zelmerlöw

William:
Förväntningarna inför det sjätte bidraget i Malmö är skyhöga. Måns Zelmerlöw har länge varit oddsfavorit på att vinna hela spektaklet trots att ingen ens hört en enda ton av hans bidrag än. ”Revolution” är en typisk Måns-låt och även om musiken börjar något dämpat så byggs intensiteten på med tiden. Upp på scen tar han med sig rökmaskiner och konfetti och även om det säkert blir mäktigt kan jag inte hålla mig från att säga att jag faktiskt hade hoppats på något mer. Den här typen av bidrag är ju egentligen ingenting nytt utöver det som Sverige brukar skicka till Eurovision. Men finalplats på lördag? Absolut.
Williams betyg: 4 / 5
Anton:
Första versen är inte helt olikt versen i Heroes, man känner alltså igen sig. Det finns också ett gäng visslingar långt borta i bakgrunden som hörs. I den här låten får Måns trycka på med rösten rejält vilket ger en tyngd i låten. I refrängen finns ett Wooohohoorrld-parti som man kommer ihåg. Det går undan i tempot och refrängen är riktigt stark, mycket på grund av Måns röst. Det finns en tydligt uppbyggnad mot refrängen i andra versen. Man hör att något stort väntar och Måns levererar. Det är stort och dramatiskt fram till att nå ett crescendo av stråkar precis i slutet av låten.
Antons betyg: 5 / 5
Daniel:
Det har gått 10 år sedan Måns vinst i Wien, men tyvärr känns det som att han missat det helt, för Revolution låter ungefär som att den gjordes som en follow-up-singel för Heroes, och inte för en låt gjord 2024/släppt 2025. David Guettas ”Heroes of the Sun” möter Smith & Thell möter John Newman ungefär. Synd.
Daniels betyg: 3 / 5