Det är tisdag, och det innebär åter igen att vi har nya bidrag att berätta om. För vi har redan nu fått lyssna på de sex nya bidragen som ska tävla i den andra deltävlingen i Göteborg. Precis som vi nämnde i vår föranalys i måndags kan vi förvänta oss någonting som gör alla nöjda. Genremässigt är det olika musikstilar, och artisterna själva är inte riktigt några nybörjare i musikbranschen, även om mer än hälften tävlar i Melodifestivalen för första gången. Roligt tycker vi!
Vi som reportrar den här veckan, och därav lyssnar på bidragen är Amanda Karlsson, Johan Berg och Lars-Kristan Nielsen Stensrud. Reportern William Schmatz har även han lyssnat på bidragen och kompletterar veckans reportrars kommentarer.
”When I’m Gone” – Maria Sur
Amanda: Maria ändrar kurs i år och kör fulltflås på upptempo till raderna ”I rave on my own”. Hon bjuder på en riktigt bra låt som bygger upp och spricker ut i slutet. ”When I’m Gone” kommer stå sig i veckans startfält. Det är inget snack om saken: Maria är här för att tävla.
Betyg: 4.5
Johan: Det är lätt att tro att vi får en glad danslåt för att ukrainska flyktingen och artisten Maria Sur är först i startfältet. Snabbt går det, men låten går i mol med dramatiska fioler och en mystik som håller sig. I andra refrängen blir det dansigt. Likt första låten levererar Maria Sur sångmässigt, så där borde ingen vara orolig. Kanske att det här känns som en danisage version av “Never Give Up”, och jag klagar inte över det särskilt mycket.
Betyg: 4
Lars-Kristian: Modern uptempo-powerballade. Maria visar varför hon gick direkt till finalen förra året med sin röstkapacitet. Ljudbilde på låten är ganska snyggt lagt upp. Detta kommer till att bli mäktig och snyggt på scenen och man vill sjunga med på låten från i refrängen. Det är även allsång möjligheter med Maria Sur och detta kommer att sticka ur också även i Eurovision. Om hon sjungar lika bra som det man lyssnar på tracket till spotify så kommer detta att gå långt.
Betyg: 5
William: Maria Sur inleder deltävling 2 med en stark, mystisk och modern låt. Det här är inte vad hon sjungit tidigare – det här är mycket mer spännande! Stora frågan är hur scenshowen ser ut. Låten ger vinnarvibes.
Betyg: 4.5
”Norrland” – Engmans Kapell
Amanda: No-No-No-No Norrland! Trots att vi bara har lyssnat på låten två gånger så har refrängen etsat sig fast i hjärnan. Engmans kapell bjuder på en medryckande hommage och hyllning till Norrland. Den folkliga tonen och fiolerna får en att tänka på Nordman och Moreus. Detta är en rolig prick i veckans startfält.
Betyg: 3
Johan: Nu har vi kommit till 45-plussarnas bidrag. Jag kanske är lite förvirrad över texten “Jag saknar Norrland. Ta mig till Norrland”, när vi inte får mer kontext än så utöver ängar och berg, samtidigt som de sjunger om halva Sveriges yta (jag är upvuxen i Gävle, och den delen av Norrland är inte mycket att sakna). Det är trallvänligt, fiolerna finns närvarande under nästan hela låten. För den genren låten representerar är det här en fyra, men i helhet… njaa…
Betyg: 3
Lars-Kristian: Bidraget använder kända folktoner från bygd och byn i Sverige. Man drömmer sig bort att vara på hyttan. Låten handlar kanske mest om en hyllning Norrland och att man saknas att man inte har en deltävling ovanför Stockholm och Karlstad. Detta kommer man till gunga till. Dock saknas pondusen til Kalle Moreus, Nordmans röst på dette bidragen så dette kommer nog till att vara borderline bidrag till en extra chans i Karlstad beroende på om den når fram i rutan.
Betyg: 2
William: SVT kompenserar att turnén inte besöker Norrland genom Engmans Kapells låt ”Norrland”. Country blandat med folkmusik och en tonartshöjning i slutet. Det når tyvärr inte hela vägen fram. Roligt inslag i programmet dock!
Betyg: 1.5
”The Silence After You” – Dear Sara
Amanda: Bidraget startar lugnt med piano och bygger upp men blir inte mycket mer än så. Man hör tydligt låtskrivaren Benjamin Rosenbohms influens på soundet. Det liknar till och med hans segrande bidrag i Dansk Melodi Grand Prix 2020. Det kommer krävas ett riktigt bra framträdande på scen för att Dear Sara ska gå igenom TV-rutan.
Betyg: 1,5
Johan: Utifrån de största hitsen hon har släppt tidigare är detta en gladare låt som jag misstänker är ment för melloscenen. Det är lyckligt och ment för ett dansgolv. Hennes harmoniska röst lyfter låten väldigt mycket och att finns trummor i bryggan och dansiga beats som går i mid-tempo och en fiolslinga väldigt diskret gör väldigt bra. Men har vi inte hört den här typen av låt flera gånger? Låten är bra, men den är långt från unik.
Betyg: 2
Lars-Kristian: Dear Sara har en speciellt sätt att sjunga på. Det är ganske snyggt ljudbilde som också är ganska modernt. Låten er ganska dansbart fast också modernt country sound. Vidare hör man att det är låtskrivaren bakom danska bidragen 2020 med Ben & Tan. Detta kan överraska lördag beroende på va folket vill ha nu på lördag och även om dette kommer fram i rutan nu på lördag.
Betyg: 4
William: Jag är väldigt positivt överraskad över vad Dear Sara ställer upp med. Det här är en snygg powerballad som direkt skriker radiohit. Kan det bli direkt till final?
Betyg: 4
”Ahumma” – C-Joe
Amanda: C-Joe bjuder på ett medryckande bidrag som för tankarna till Panteoz och Lejonkungen. Dock är inte C-Joe men lika slagkraftigt som Panetoz. Låten kommer definitivt gå hem bland barnen, men det ska bli spännande att se vad de vuxna tycker. Ett krav från min sida är ett färgglatt nummer och trummor på scen!
Betyg: 2
Johan: Här dansar vi i midtempo med lugna verser på engelska och en refräng som jag vill dansa till. Struntsamma att refrängen är monotom, man vill inte sitta still till den här låten. Jag är däremot lite distraherad över det faktum att det här är inte är i närheten av autentisk afropop. Så här låter det absolut inte på afropopsklubberna (ja, jag har varit på såna), utan det låter som ettt förstök att vara snubben som sjunger i gamla Blue Lagoon.
Betyg: 2
Lars-Kristian: Dette kunne ha varit början på soundtracket til lejonkungen eftersom man går tillbaka till röttene i Afrika. Soundet gör att man vill dansa även om man vill. Så dette kommer man komma ihåg på scenen. Det kan gå lika långt som Kizunguzungu från 2016 som tog sig till finalen via andra chansen.
Betyg: 4
William: Exotiska toner som för tankarna till Kizunguzungu från 2016. Enkelt, dansvänligt och eventuell sommarplåga. Lyfter däremot inte riktigt.
Betyg: 3
”Dragon” – LIAMOO
Amanda: Bidraget börjar stillsamt innan det byggs upp och Liamoo bjuder på flera höga toner. Det är en refräng man inte ser komma utefter man hört den första versen. Det är en slagkraftig låt med mycket trummor och handklapp. Liamoo kan sitta lugnt i båten på lördag – finalplatsen är säkrad.
Betyg: 4,5
Johan: Vi fick höra att den skulle vara den mest personliga låten han någonsin har tävlat. och redan när synthslingan drar igång de första sekunderna kan jag bekräfta att det är personligt. Det finns ingen rapp likt Last Breath, men varje sekund har ett modernt inslag, allt från manskören som skriker “Not not my enemy” till mellarnösternviben i sticket som verkar ha tagit inspiration av Loreens Tattoo. Den harmoniska sången är Liamoos styrka i den här låten, även om jag har sett att det är en utmaning för honom. Helt klart att vi får en show på scen. Men det är svårt att se att lag lyssnar på låten utanför mellosammanhang.
Betyg: 3
Lars-Kristian: En mäktig och pampig röst visar Liamoo sin prakt. Detta kommer att se snyggt ut på scenen med visuellt och ledskärmar. Låten är modern poplåt som man kan räkna med är bland favoriter till att gå direkt til finalen.
Betyg: 5
William: LIAMOO är tillbaka med sitt omtyckta, moderna sound. Som vanligt bjuder han på en tung refräng med tydliga beats. Jag tycker dock att något saknas. I Göteborg är det svår konkurrens.
Betyg: 4
”Unga och fria” – Fröken Snusk
Amanda: Och så göra ”EPAdunket” intåg i årets Melodifestival… eller? Om jag som forna EPA-raggare ska föra kulturens talan måste vi första diskutera kulturens musikaliska utveckling. OG EPA-raggare skulle nog skämmas över det som dagens ungdomar lyssnar på, för dem var det figurer som Eddie Meduza man lyssnade på. För min generations A-traktor kultur var det norsk ”russ” som gällde, med figurer som Norges artist i Eurovision Song Contest 2021: TIX. Men dagens kultur graviterar mer mot figurer som just Fröken Snusk och förra årets tävlande i Melodifestivalen: Elov & Beny. Det som definierar den musikaliska kulturen är att det ska vara kontroversiellt, men i Melodifestivalen som vi hört så många gånger är Hela Sveriges fest, kan inte vad som helst få förekomma på scen. Fröken Snusks låt blir helt enkelt en helt vanlig poplåt med bas som jag hört många gånger tidigare, men som hottas upp med en dalahäst och piskor på scen.
Betyg: 1,5
Johan: Jag tror att vi alla väntar på att de fula orden ska dyka upp i låten, och de gör det inte. Det här är verkligen inte Fröken Snusks vanliga musik, och det hörs väldigt tydligt att Rasmus Gozzi inte har suttit med låten. Detta är i stället “Rid mig som en dalahäst” fast barnvänligt ment för lågstadieskolans Småstjärnorna. Sukta er inte dock: Vi hör ett hyfsat najs epa-drop dyka upp med ett fiolsolo i bakgrunden, vilket nästan får en att hoppas på att Kalle Moraeus dyker upp på scen inridandes en dalahäst. Dessutom dras det på med en schlagervänlig tonartshöjning. Tyvärr verkar mycket vara ihopdraget av tvång. Att epan möter schlagern funkar säkert för barn, men inte för den som recenserar en låt tio gånger om i huvudet som mig.
Betyg: 2
Lars-Kristian: Allsång och modern folktonar bakom fröken Snusk. Detta vill barnen på lördag gå verklig på och dette är lite softare epapunk och man kan gilla detta bättre än Fröken Snusks andra låtar på spotify. Det är precis de kända svenska folktoner som låter modernt som man vill gå på att sjunga allsång att dansa som man gör på bygden så väl som i byn. Det är svårt att tippa denna lägre än extra chans i Karlstad.
Betyg: 4
William: Sist ut i Göteborg är Fröken Snusk. Som vi väntat på denna låt! Det här är betydligt mer familjevänligt än vad hon brukar producera. Mycket fiol och trallvänliga toner. Den stora frågan är hur de äldre åldersgrupperna kommer rösta. Deltävling 2 bjuder på ett väldigt spännande startfält!
Betyg: 3.5
Sammanfattning
Amanda: Jag säger som förra veckan: Det är ett bra startfält och det finns något för alla, men vinnaren finns tyvärr inte här. Det är en härlig sprining av genrer och debutanter i Göteborg denna veckan. Trots detta kommer debutanterna få huka sig för veteranen Liamoo och den nya ”veteranen” Maria Sur som kommer knipa finalplatserna. Vem som slår Elisa och Adam följe till finalkvalet ska dock bli spännande att se under veckans gång.
Johan: Det är nästan som att mello-låtskrivarna vet om att jag är svag för fioler, för i den här semifinaler har vi fått höra hela fem bidrag med fiolinslag. Jag älskar det av den anledningen ensamt. Det här är en deltävling med överaskningar, förväntningar och ny musik från artister du aldrig hört från förut. Men vinnaren av Melodifestivalen finns inte här.
Lars-Kristian: Man vill säga att det är starka låter i denna veckans tävling, och alla låter för skiner på eget sätt. Det är ett mycket modernt startfält, men även traditionella bidrag. Den europeiska Lars vill nog gå för Maria Sur och Liamoo, medan svenska Lars-Kristian kan kommer att gå för Ahumma och Unga & Fria beroende på om det är fest man vill på eller se det snyggt på scen och i tv-rutan. Alla åldrar kommer att ha något att rösta på lördagen.