Nu har Melodifestivalen 2017 äntligen startat. Här är våra första spontana reaktioner efter den traditionella första uppspelningen av veckans låtar som görs för presskåren. Det här är vad vi tycker vi om de första sju bidragen i årets Melodifestival.
Årets första deltävling bjuder på en sedvanlig blandning av bidrag. Både vad gäller genre och kvalité. Överlag är vi positiva till veckans startfält. Vi hade några gemensamma favoriter men som vanligt när det handlar om smak och tycke så går åsikterna isär.
Vi fick hjälp från andra klubbmedlemmar som rapporterar för podden ”Schlager-Micke och hans vänner” och därför kan vi presentera en betygssättning baserad på fyra personers åsikter. Alexander anländer först på torsdag morgon.
1. Boris Renè «Her Kiss»
En stark början på denna deltävling av Boris. Amerikansk retro funk vibbar med ett blås. Bra musikproduktion. Det var nästan så att Marcus och Martin började dansa. Killarna anser att denna låt är bättre än fjolårets bidrag. Zara tycker tvärtom.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
2. Adrijana «Amare»
Marcus och Martin har en stark upplevelse att låten snarare känns som 5 minuter lång. Man kan summera åsikterna med att det finns två läger. Ena läget är killarna som ser detta som en totalflopp men Zara anser att denna ska gå direkt till final och är deltävlingens starkaste bidrag. Svensk rap med många musikaliska inslag.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
3. Dinah Nah «One more night»
Den sticker inte ut. En typisk låt inom mainstream fållan i Melodifestivalen under 2010-talet. Framstår som en stor kompromiss upphovsmännen emellan så allt blir mellanmjölk.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
4. De vet du «Road trip»
Den tillför något som vi aldrig tidigare haft i Melodifestivalen, nämligen ett kärringstop. Här kommer tävlingens första tonartshöjning. Detta är veckans(?) barnbidrag. En plojig produktion, platt och uppfattas nästan som oseriös.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
5. Charlotte Perelli «Mitt liv»
Det här bidraget är extremt mycket inte Charlotte Perelli. Zara och Lars-Kristian tycker att detta är ett sömnpiller. Texten i låten är väldigt dramatiskt formulerad och övertydligt framförd. Men Charlotte ska få cred för att våga köra på med det avskalade soundet hela låten igenom och motstår frestelsen att i sista refrängen dundra på med en hel orkester.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
6. Ace Wilder «Wild child»
Alla utom Marcus anser att detta är Aces bästa låt i Melodifestivalen hitills. Den är mindre provokativ och nyskapande än hennes tidigare låtar. Refrängen är väldigt upplyftande och hela låten har en helt kommersiell uppbyggnad som inga av hennes tidigare bidrag haft.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
7. Nano «Hold On»
Var lite av en överraskning. RnB känsla och stil som är väldigt inne just nu. Har en stor skiftning från verserna som tydligt följer halvtempot i pulsen för att sedan övergå till refränger som betonar det snabbare. Marcus blev trots detta lite besviken på låten efter allt det förhandsprat som varit kring denna. Men överlag är alla positivt inställda.
Marcus Björkander:
Martin Andersson:
Zara Zeidlitz:
Lars-Kristian Nielsen-Stensrud:
Lars Kristian Nielsen Stensrud, ESC-Koordinator