Då var det dags för det tredje veckans låtar. För första gången känns det spretigare i kvaliteten. Och även här är många bidrag beroende av hur de kommer framföras på scen. Det känns verkligen som det kan höja och sänka låtarna! Stora snackisen ända sen artisterna presenterades har ju varit Ranelids debut i Melodifestivalen. Och nog kommer det fortsätta pratas om honom.
I den här nyheten kommer ni bara få ta del av mina åsikter, Torbjörn Jons dyker upp imorgon och tillsammas ska vi rapportera här ifrån Leksand. Ni kommer även få Lars-Kristians betyg och kommentarer.
1. Youngblood
Upphovsmän: Fredrik Kempe, David Kreuger
Artist: Youngblood (Oskar Kongshöj, Simon Johansson, Henric Flodin, Christer Sjölie, Marcus
Sjöstrand)
Först ut är den nya pojkgruppen Youngblood som sjunger en låt med den originella titeln ”Youngblood”. En riktig schlagerboybandinledning bjuder de på. Här pratar vi inte Backstreet Boys, utan ett pojkband som blivit malt och pressat igenom Kempes schlagermaskin. När sen refrängen tar vid så är det barnramsa och tuggummipop som klistrar sig fast. ” I wanna be a youngblood love”?! But ut youngblood till manboy … Inget nytt, ingen direkthit men refrängen naglar sig fast vare sig man vill eller inte och sitter som ett smäck. Tycker så här vid första lyssningen att rösterna är lite väl klena, frågan är om de klara att sjunga live?
Boyband-musikk som man har hört forut men svakere boybandfaktor. Effektivt refreng som man kan med en gang, men endog svakere låt enn deres debutsingel for noen måneder siden. Kempe kan sine saker likevel og refrenget er fantastisk og man vil ha dette til finalen.
Pia
Lars Kristian
2. I mina drömmar
Upphovsmän: Nanna Svensdóttir, Thomas Cars
Artist: Maria BenHajji
I mina drömmar är webbjokern från i höstas. En ballad bland ballader. Elakt av Björkman att låta henne tävla i samma tävling som Molly. I grund och botten en stark låt men artistens röst passar inte riktigt in. Jag tror hon försöker ha en lätt och skir röst i verserna men det känns mer som hon viskar. I refrängen tar hon i så hon nästan skriker. Kanske blir det bättre på scen men låten kräver en starkare röst! Kommer inte bli ett webbjokerår i år heller.
Pianostemmer, denne kan virkelig overraske. Ballade som er årets webjoker og fantastisk stemme. Denne kan nå langt om man scenetekket er fantastisk, men den når ikke like langt som Molly Sanden eller Nora al-Jabri fra Norge. Spesiell stemme, noe som ligner en disneyballade og er bedre ballade enn forrige ukes Sonja Alden i din himmel. Koristene gir ekstra overraskelser og ekstra oppbygning, som gjør at man blir virkelig betatt i denne effektive balladen.
Pia
Lars Kristian
3. Förlåt mig
Upphovsmän: Mattias Andréasson
Artist: Mattias Andréasson
Det är oväntat. Ingen EMD låt a la ”Baby Goodbye”. Känns som kan lyssnat en del på Veronica Maggio. En poplåt med ballladröst/text- drag i vissa partier medan han i andra snabbt ”pratsjunger”, och då menar jag inte att han rappar! Även om vi nu vet att han kan dansa så känns detta ganska ”blaha” i nuläget. En låt där mycket hänger på scenframträdandet.
En popete låt med preg av ballade i begynnelsen med EMD-Mattias. Enda en ekstra boyband faktor bak denne låten. Litt technopreg bak låten. Man husker ikke denne etter låtens tre minutter. Men velprodusert boybandlåt. Musikken er ellers vanskelig å like, og skjærende i året, litt som Lady Gaga og litt annerledes enn det man har hørt i melodifestivalen. Man vil gjerne sette på neste låt etter 1,5 minutt ut i låten, ellers altfor langtekkelig.
Pia
Lars Kristian
4. Just A Little Bit
Upphovsmän: RedOne, John Mamann, Jean-Claude Sindres, Teddy Sky, Yohanne Simon, Bilal ”The
Chef” Hajji
Artist: Love Generation
Och så äntligen dags för lite Redone och en danshit- men nej. Jag låter som en upphakad LP skiva men låten är inte nästa ”Dance Alone”, Det är utan tvekan en danslåt men känns inte lika intensiv, känns som de tonat sig sen förra året. Jag hade väntat mig mer. Det känns som tjejerna vill lite för mycket, och utan ett snyggt nummer kommer de inte gå långt så allt hänger på scenframträdandet. Jag tycker inte heller att deras röster riktigt stabila. Inledningen är intressant/oväntad och mina tankar gick till Jill johnsson (County –Jill, inte Kärlekan är- Jill). Låten kommer nog växa, när man fått den tjatat in sig men nu här idag är jag som sagt inte imponerad.
Annerledes låt fra Love Generation, men litt mer preg av Lady Gaga. Uptempo låt som vil bli forrykende på scenen. Enda en sang med ekstra preg av at man kommer til å huske refrenget men ingenting annet. Men mer preg av stemmer enn fjorårets LoveGeneration, noe som sier meg at låten er mer laget for å kunne være ett annet sted enn bare melodifestivalen. Ingen vinnerkandidat men velprodusert inn i det moderne musikkverden, og ingen LoveGeneration låt som man kan være helt stolt av.
Pia
Lars Kristian
5. Sanningen
Upphovsmän: Michael Clauss, Martin Bjelke, Carolina Wallin Pérez
Artist:Carolina Wallin Pérez
Trummor inleder! Stort fokus på Carolinas röst. Ann-Maria Espinosa – vibbar över henne. Hon har ett eget uttryck i denna ballad som bryts av med några melankoliska gitarriff. ”Ensam tjej som sjunger en känslosam låt” dvs samma genre som Anna Järvinen /Annika Norlin och utan Pernillas framåtdriv i musiken.
Mye musikk og musikkinstrumenter. En blandet stemme fra fjorårets Pernilla Andersson hadde, eller og til Sara Vargas budskap. Denne kan overraske, for den har virkelig et budskap som man gjør at man husker denne låten. Gjør mye bruk av instrumenter fra trommer til gitar.
Pia
Lars Kristian
6. Lovelight
Upphovsmän: Andreas Johnson, Peter Kvint
Artist: Andreas Johnson
En typisk Andreaslåt men mycket musik dvs inte så avskalat som hans tidigare solobidrag. Den växer under andra lyssningen och kommer säkert gå vidare på något sätt på lördag. Som vanligt så påminner hans låt om andas låtar vilket brukar gå hem.
En gladlåt fra Andreas Johnson, en typisk låt som man forventer at Andreas skal ha. Spesiell stemme men alene ruler han verden slik som Robbie Williams har gjort tidligere. Kveldens beste på første gjennomlysning, setter seg på hjernen grunnet melodien som med hele tiden.
Pia
Lars Kristian
7. Why Am I Crying
Upphovsmän: Molly Sandén, Aleena Gibson, Windy Wagner
Artist: Molly Sandén
Molly, vilken röst! Hon leverarar en klassik ballad, lugna verser som bygger upp mot en powerrefräng. Klassiskt! Elegant! Hon låter mycket mer vuxen på engelska. Jag var ingen Mollyfantast tidigare men här sjunger hon mycket bra i en bra ballad! De andra balladerna i startfältet har ingen chans. Många gånger så sägs det att vi måste vänta och se numret och det kan höja låten. Här är det tvärtom, hon måste verkligen vara flestylad och felregisserad för att det inte ska funka. Grattis alla Molly-fans där ute!
En egenprodusert låt fra Molly som er velprodusert amerikansk ballade. Men for en fantastisk stemme,
i en sang som ligner litt på Mariah Carey i stemmeprakt og utsiden. Dette går rett til Globen, og er
kveldens beste ballade, og denne bygger seg opp på ett høydepunkt som kan gå frem til Baku for
svenskene. En fantastisk historie forteller bak låten hennes.
Pia
Lars Kristian
8. Mirakel
Upphovsmän: Fredrik Andersson, Björn Ranelid
Artist: Björn Ranelid feat. Sara Li
Ranelid i en låt. Och han ska prata. Jag hade tänkt mig att han skulle recitera en text ackompanjerad av stråkar ev piano och lite stämsång eller ljuva, mjuka sångslingor. Men ack vad fel jag hade. Visst han reciterar dramatiskt. Om Mirakel. Om Kärleken! Om att Kärleken är ett Mirakel. Och soldater. (Och nej det var inte Di leva, han var förra veckan!) Ni kan gott tänka er hans stämma dramatiskt prata om dessa ting. Men ni hade nog inte tänkt er att det i bakgrunder skulle ligga en ettrig 80 tals elektrisk slinga som komp och som sedan mynnar ut i äkta 80 tals kitchig, katchig refräng a la ”handen på hjärtat” Som visserligen handlar om Mirakel. Och Kärlek. Och att kärleken är det stora miraklet. Men kombinationen är underbar. Allvar och komik i ett! Först skrattar man åt elendänet, säg stampar man takten och sjunger med till slut älskar man den. Nu råkar jag ha en förkärlek till udda komiska bidrag kanske ska tilläggas! MEN för att det ska funka så måste det vara en lagom portion allvar, humor och självdistans och det måste verkligen förmedlas på scen. Följdaktningen: det kan bli flipp eller flopp men det är bra mycket bättre än jag kunde tro. Och just det alla ni som tyckte det var för lite 80tal i Mimi Ohs låt förra veckan, här kommer den på ett bräde!
Enda en ny svensk moderne låt, som følger oppskriften som man vil ha 2012. Høyt produsert og godt stemme fra Sara Li, mye musikk, og bare tekst bak Bjørn som nesten ikke synger. Melodien i denne liker jeg men ikke teksten. Mirakel som kaller seg kjærlighet, oh, oh, oh, fester seg på hjernen med første stundt, men ikke Bjørns dialekt som han synger her. Ligner litt September og litt Robyn. Men ellers ingenting annet.
Pia
Lars Kristian
Vi (Jag och Tobbe Jons) kommer rapportera vårt bästa från repen. Kommentera mera!! Vilka vill ni vi ska intervjua? Vad vill ni veta?
Pia Andersson, Reporter