Efter avslutad sändning pratade vi med den heliga schlagertreenigheten – gudfadern Christer Björkman, den förlorade sonen Edward af Sillén och den helige studiomannen Henric von Zweigbergk – och de var alla överens om att kvällen var en succé på så många plan, inte minst med ett otroligt röstningsrekord.
Det var tre herrar som var ganska uppe i varv och inte riktigt hade fått den sömn de behövde natten som gick, utan suttit med ändringar till väldigt sent. Möjligen med undantag av Hence, som var samma lugna filbunke som han alltid ger intryck av att vara. Produktionen hade suttit uppe till 03:30 i natt och filat på manus och körschema, och utan att plocka bort något moment lyckades man korta programmet med en kvart, enbart genom att ta bort onödiga ord och göra vissa repliker lite rappare. 15 års erfarenhet har lärt dem att kunna koka ner ett program till dess essens.
I princip kunde de inte hitta ett enda misstag med produktionen ikväll, den kan närmast beskrivas som felfri, och Christer kallade den en av de bästa produktionerna som de har gjort. Det blev ett bra underhållningsprogram med sex snygga nummer, och resultatet – med två väldigt olika låtar till finalen och två typiska radiohits på svenska till Andra chansen – var han också väldigt nöjd med. Henric von Zweigbergk tyckte att det var de två bästa låtarna, musikaliskt och produktionsmässigt, som gick till final, att två fantastiska låtar gick till Andra chansen, men han förutspår att även de två utslagna låtarna och den diskvalificerade ”Himmel för två” kommer att få ett liv efter tävlingen. Det var sju vinnare i Göteborg, helt enkelt. Ace Wilders nummer beskriver han som ”gjort för ESC”, men extremt svårt att producera.
Christers fokus ligger huvudsakligen på de tävlande bidragen, men Edward har naturligtvis blicken huvudsakligen åt det övriga innehållet. Vi kan ofta se honom springa med små lappar med ändringar till programledarna under programmen, men idag var det bara vid ett tillfälle han behövde göra det, nämligen för att han ville se till att de rekordhöga röstningssiffrorna kom fram ordentligt. Han berättade också att det var först i natt som de bestämde sig för att byta plats på Jonas Gardells schlagerskola och Stina Ekblads tolkning av texten till ”Groupie”, för att få ett bättre flöde i programmet och för att få lite mer tid att få ordning på Robin Bengtssons podium, som krånglade under genrepet på fredagskvällen.
Han berättade också att schlagerskolan kommer att återkomma i varje program och att inslaget med skådespelare som tolkar schlagertexter också är veckoligt återkommande. Han uppskattar också upplägget i år, med en ny programledare varje vecka, då det förvisso är otroligt roligt att jobba med samma programledare genom en hel turné, men det kan samtidigt bli svårt att komma med nya idéer någon gång framemot program fyra. Edward ville tyvärr inte avslöja något exklusivt om vad som händer nästa vecka, men han utlovade i alla fall en riktig present till oss schlagerfans.
Marcus Björkander, Reporter