Under dagen kommer tre reportrar, en på plats i Avicii Arena och två på länk, ha möjlighet att se artisternas repetitioner. Håll utkik med jämna mellanrum i detta inlägg, vi kommer uppdatera det i takt med att varje artist har varit uppe på scenen.
Mycket nöje!
1. Bluffin – Liamoo
Liamoo entrar Melodifestivalen 2022 med en helt annat självkänsla än tidigare år, vilket märks i både hans rörelser och nummer. ”Suggestivt och lila” är ett grundtema på scenen. Bakom Liamoo dyker bilder av honom själv upp och jag associerar till både Benjamin Ingrossos ljusramp från 2018 och till Felix Sandmans ”Boys with emotions”-nummer (2020). Enkelt med effektfullt med en svart scen och färgade lampor!
Jag är fortfarande övertygad om att Liamoo har en biljett till Friends Arena säkrad!
2. Tror du att jag bryr mig – Niello och Lisa Ajax
”En surrealistisk känsla i förhållande till låtens budskap”. Ja, det är kontentan av hur Niello och Lisa Ajax själva beskrev sitt nummer i vår intervju häromdagen (som kommer upp inom kort på vår Youtub-kanal!). På ett minst sagt lekfullt sätt har både torkhuvar och smileys fått utrymme ihop med väggtelefoner och fjäderboor (eller hur böjs ”fjäderboa” i plural egentligen?). Niello inleder med ett litet solo-parti, och tyvärr tror jag att nerverna kommer åt honom lite då sången är lite svajig. Det har hänt en del sen igår, det vill jag understryka! Men en del toner sitter helt enkelt inte. Jag är osäker på om det här klarar folkets hårda dom på lördag…
I övrigt är det en medryckande låt som tar fenomenet sittdans till nya nivåer för mig som åskådare!
3. I want to be loved – Samira Manners
Jag måste få ur mig det jag har gått och tänkt på sen första gången jag hörde Samiras låt: Jag tror att hon kommer skrälla sig direkt till final på samma sätt som Ellen Benediktsson gjorde med ”Songbird” 2014.
Numret är precis som låten: Avskalat, enkelt men ack så känslosamt och dramatiskt. Samira börjar ensam på gitarr och hennes musiker ansluter en efter en. Tillsammans sitter de under hundratalet glödlampor, som för mina tankar till den där lilla logen där ett brudpar smådansar i sensommarnatten efter att gästerna gått hem.
Allting utspelar sig i Samiras anlete och jag tycker mig ana både tårar i ögonvrån och darr på överläppen. Som åskådare blir jag berörd och tagen av hennes dramaturgi och känslighet. Hon vill ju bara bli älskad, och tro mig, det förstår vi alla efter det numret!
Det här känns som ett bidrag som t ex Litauen eller Bulgarien skulle kunna skicka till Eurovision… Varför inte ta efter dem?
4. Suave – Alvaro Estrella
”Hett” är väl det minsta en kan säga om numret till ”Suave”. Eld-pyro och röd bakgrund ger känslan av det sensuella och flörtiga som Alvaro vill förmedla med sin låt. Förutom att det är hett så är det också ett väldigt snyggt nummer. Estrella är extremt synkad med sina bakgrundsdansare, men det är å andra sidan kanske att vänta av en musikalartist som honom? Dock ställer jag mig lite frågande till hans stickade linne mitt i all hetta. Har stylisten återbrukat delar av Saades outfit från ifjol? Den ser i alla fall lite malplacerad ut mitt i den sydamerikanska värmen på scenen!
Latino-poplåtar har tidigare behövt ta en svängom i Andra Chansen innan de dansat sig vidare till finalen. Kan det tänkas bli en semifinalplats för ”Suave” först, tro?
5. Face in the crowd – Browsing Collection
Om vi säger såhär: Tjejerna har bytt ut logotypen för Marshall på samtliga förstärkare / högtalare till sina egna namn i samma typsnitt… Det talar för vilken självkänsla Skövdebandet Browsing Collection har när de kliver upp på scenen. Soundet är lite som en korsning mellan Foo Fighters och Avril Lavigne.
Numret i sig är stökigt, men på ett städat sätt! Klassisk headbanging, lite pyro och stroboskop gör att jag längtar tills tjejerna får lov att stå på en stor arena snart (som jag gissar att numret vill efterlikna!)
Personligen tycker jag att ”Face in the crowd” är en frisk fläkt av energi i veckans deltävling. Tyvärr har jag svårt att säga hur det kommer tas emot av tv-tittarna. Det kan både floppa och skrälla till! Jag hoppas på lite ”Netta-effekt” och att denna västgötska girl power åtminstone kan få en semifinalplats!
6. Änglavakt – John Lundvik
Veckans andra ballad får även den mina tankar att gå till det där brudparet som jag pratade om vid Samiras bidrag. ”Änglavakt” kommer ersätta Sarah Dawn Finers ”Kärleksvisan” under kommande vigslar framöver, tro mig!
I sann helylle-Ernst-anda har John Lundvik valt att stå på scenen barfota och i ljusa kläder med enkel bakgrundsbelysning. Det påminner lite om numret till ”My turn” men i en mer vardaglig tappning utan finkostym och ljusspel.
Och JA. Det kan tänkas vara jättesmörigt och superklassiskt och smäktande och typiskt John Lundvik och alldeles….alldeles underbart. Samtidigt som jag tänker att någon som redan vunnit Melodifestivalen ganska nyligen borde stå tillbaka för någon annan att ta sig till final, så vet jag ju samtidigt att det här är alldeles för vackert för att hamna på plats 5, 6 eller 7.
Allsmäktige schlagergud, kan du skapa plats i Friends för alla bidrag i delfinal 2?!
7. My way – Tone Sekelius
Det är en dramaturgisk orkan som Tone sveper in med på scenen, dock helt vindstilla till en början.
Först har artisten en kappa på sig när låten börjar. Lagom till andra refrängen så slits den av och fram träder Tone i en svart klänning i klassisk Hollywood-anda. Då kommer även stråk-kvartetten in och skapar en annan intensitet i numret. Inför det klassiska sticket går Tone ut på mitt-podiet och gör sin ”grande finale” därifrån. Om det är möjligt att redan nu kora en inofficiell Pride-låt för 2022 så har vi den här!
Jag gillar låten, men det finns en oroskänsla i mig som jag inte kan sätta fingret på. Tones sång sitter, men jag får en vibb av allt inte är färdigt eller tydligt nog för ensemblen på scen. Synket är inte där och det känns lite förvirrat emellanåt. Jag hoppas att gänget får chans att gå igenom detaljerna ordentligt innan lördagens sändning, annars finns det nog risk att vi inte får se Tone igen efter deltävlingens slut!