Axel Kempemo Neld, mångårig medlem i klubben, behöver hjälp då han nu skriver en kandidatuppsats om Melodifestivalen inom ramen för ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet. Här berättar vi mer om detta.
Jag heter Axel Kempemo Neld och har varit medlem i Melodifestivalklubben sedan våren 2010. Jag studerar vid Stockholms universitet och ska den här terminen skriva min kandidatuppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap. Där är tanken att jag och min uppsatspartner ska skriva om Melodifestivalen.
Syftet med undersökningen är att utifrån teorin om uses and gratification samt genreteorin undersöka två olika grupper av tv-tittare och deras upplevelse och behov när det kommer till Melodifestivalen och om dessa upplevelser och behov har förändrats av den rådande pandemin. Detta ska undersökas genom att genomföra fyra stycken fokusgrupper. Där två av fokusgrupperna ska vara hardcore-fans. Med denna definition menar vi personer som är medlemmar av Melodifestivalklubben samt eventuellt är aktiv i facebookgrupper om Melodifestivalen. Den ena fokusgruppen ska bestå av 6 personer mellan 16-29 år och den andra av 6 personer mellan 60-74 år. Vi söker därför personer som inom dessa ålderskategorier som är intresserade av att delta i undersökningen. Fokusgrupperna kommer att genomföras via zoom, och i själva uppsatsen kommer deltagarna förbli anonyma. Det enda som presenteras är deltagarnas kön, ålder och sysselsättning.
Alexander Borodin passade på att fråga Axel om det kommande uppsatsarbetet och hans engagemang för Melodifestivalen.
Vad roligt att du ska skriva en uppsats om Melodifestivalen. Hur ser ditt eget intresse ut för Melodifestivalen? Berätta om ditt engagemang i Melodifestivalklubben!
– Jag har varit intresserad av Melodifestivalen sen tidiga år. Har minnen av att ha sett Charlotte Nilsson vinna Eurovision 1999. Men sen har jag konkreta minnen från Melodifestivalen från första året av moderna Melodifestivalen (2002 dvs.). Sen dess har jag tittat på alla sändningar av Melodifestivalen och ett flertal av dessa live från arenan. 2019 såg jag till exempel alla sändningarna live från arenan. Melodifestivalklubben kom jag i kontakt med 2010 genom min moster som hade en kollega som var medlem där, och då tipsade hon mig att gå med, vilket jag gjorde och inte behövt ångra. Klubben är en fantastisk gemenskap och har träffat många fina och härliga vänner genom den. Jag har även varit engagerad som lokal samordnare för Stockholm mellan 2013-2014, samt att jag satt med i hederspriskommitén, för de två första prisen vi delade ut. Känner nu även ett driv att engagera mig mer och tänker mig att kandidera till styrelsen, för att kunna vara med och påverka vår klubb som jag älskar.
Hur se dina framtidsplaner ut?
– Får jag drömma fritt så jobbar jag med Melodifestivalen på något sätt i framtiden. Men jag skulle också uppskatta att jobba bakom andra tv-produktioner på något sätt. Min utbildning i Medie- och kommunikationsvetenskap valde jag för att få ett bredare arbetsfält, och skulle också kunna tänka mig att jobba med sociala medier på ett eller annat sätt.
Hur har du själv påverkats av pandemin det gångna året?
– Det har påverkat mig genom att jag nu har distansstudier, istället för vanliga studier med föreläsningar och seminarier på plats i skolan. Detta har varit tråkigt då jag inte kunnat träffa kursare och kompisar lika mycket. Jag har inte heller kunnat träffa min mormor & morfar på det sättet jag gjorde innan pandemin. Nästintill bara vinkat från gatan när vi gått förbi deras hus, så att få krama om de är något jag längtar efter.
Jag undrar hur ni har tänkt kring upplägget i undersökningen kring fokusgrupperna? Varför ska en av grupperna vara mellan 60-74 år?
– Vår tanke med uppsatsen är att göra en komparativ analys. Därför har vi valt att ha fyra fokusgrupper. Två stycken där de som ingår är ”hardcore-fans” vilket enligt oss är personer som är medlemmar av Melodifestivalklubben. De två andra ska vara ”vanliga” tv-tittare, alltså personer som tittar på programmet, men utöver detta inte engagerar sig i programmet. De åldersgrupperna vi har grundar sig i röstningsgrupperna i Melodifestivalens app. Där vi ville ha en lite yngre grupp 16-29 år och en äldre 60-74.