Alcazar ser fram emot finalen och har inte förändrat sitt numret så mycket. – Det är bara lite kameravinklar som ändrats och ljusjusteringar. Folk kommer att känna igen sig och vi kommer bara att bli ännu bättre, säger Tess Merkel. Samtidigt siktar bandet på en topplacering och målet är att vinna i Globen
I deltävlingen i Scandinavium var det tekniskt strul när skylten med texten ”Alcazar” försvann när det framförde låten första gången
– Det får vi verkligen hoppas att den kommer att lysa i Globen. I Scandinavium märkte vi ingenting för vi stod med ryggen emot, säger Andreas Lundstedt.
Hur viktigt är det att få en bra placering i finalen?
– Det känns som att vi redan har vunnit. Det har ju alla som kommit vidare hit till Globen. Men vi känner oss supertaggade och det är klart att vi siktar på en topplacering, säger Lina Hedlund.
I artiklar i kvällstidningarna de senaste dagarna får man känslan av att inga av artisterna som ställer upp i finalen vill vinna, eftersom det kräver så otroligt mycket press och promotion ute i Europa, samtidigt som det är ovanligt att en vinst i Eurovision leder till någonting utomlands. Något som inte stämmer för Alcazar.
– Vi vill absolut vinna. Vi kan ta den platsen ifall någon säger nej, säger Alcazars tre medlemmar samstämmigt.
När Alcazar tog en paus för några år sedan var det inte ens säkert att de skulle återförenas och ännu längre bort att de skulle ställa upp i Melodifestivalen igen.
– Vi lät det vila i 2,5 år, sedan en dag kände vi bara att det inte känns klart. Vi har inte varit redo förrän nu, säger Tess Merkel.
– Siktet var inte att ställa upp i Melodifestivalen igen, utan att få med Lina och spela in en platta, men sedan föll det sig så bra att låten Stay the night dök upp när vi pratade med Anders Hansson (låtskrivare) och låten skrevs till oss. Allting har fallit på plats, säger Andreas Lundstedt.
Alla tre medlemmar har skolats inom Wallmans Salonger och det var genom Wallmans som Andreas Lundstedt och Tess Merkel lärde känna varandra.
– Vi träffade på en audition till Wallmans Salonger 1991, så vi har varit bästa kompisar i 17 år, säger Tess Merkel.
– Den scentiden är fantastisk att få. Det är fullt med folk och man får också närheten och interaktionen med publiken, säger Andreas Lundstedt.
– Man får sjunga allting inom visa, pop, musikal och den scentiden att kunna ta publiken. Bästa skolan man kan gå. Och man lär sig slita. Wallmans var det tuffaste röstmässigt, säger Lina Hedlund.
Peter Karlsson, Reporter