Återbruk blir hett under Eurovision 2025. Under en presskonferens i Basel offentliggjordes idag loggan, scenen och information om biljetter till nästa års Eurovision i Basel.
Biljetter
Idag släppte EBU information om när biljetterna till ESC 2025 väntas släppas. Den första omgången biljetter kommer gå till försäljning den 29 januari 2025 klockan 10:00 CET. Före dess förväntas vi i Melodifestivalklubben OGAE Sweden få information för att kunna göra en fördelning av biljettpaket som kommer säljas via OGAE.
Logga
Till hälften ny och hälften gammal – nästa års logga är bekant. Inför Eurovision Song Contest i Wien för exakt 10 år sedan valde EBU att uppdatera och förfina det (redan då) ikoniska Eurovision-hjärtat som blivit en symbol för hela tävlingen. Så här tio år senare får vi ingen uppdatering av det ikoniska hjärtat, utan mer av ett återbruk av det.
Artur Deyneuve, som fått i uppdrag att designa loggan och den grafiska profilen för nästa års Eurovision har valt att satsa på hjärtat i stora kvantiteter. Tillsammans skapar alla dessa vibrerande samt pulserande hjärtan små pixlar att kunna skapa olika motiv med. Färgkombinationerna verkar vara oändliga, även om den huvudsakliga logotypen baseras och utgår ifrån en svart bakgrund med färglada hjärtan som påminner en aning om färgkombinationen och designen för Eurovision i just Wien 2015. Vad tycker du om nästa år logga? Kommentera vad du tycker i våra sociala medier!
Scenen
Det är för åttonde gången som Florian Wieder får i uppdrag att designa Eurovision-scenen. Som 2025 års Creative Producer och scenograf har Florian tagit vid och avstamp i scendesignen han gjorde i Malmö med publiken som en central del kring scenen och fortsätter i samma spår även i Basel. Den stående publiken kommer vara i centrum och få en stor plats även nästa år och omsluta scenen framifrån och på sidorna. Vi vet att det här återbrukade konceptet kommer bli bra på TV – men hur kommer synfältet bli för de stående fansen i arenan? Upp till bevis i maj!
Med tydliga inslag av de schweiziska bergen i designen så säger Florian Wieder:
”Tack vare den omslutande scenlayouten kommer publiken att få vara en del av Eurovision som aldrig förr.”
– Florian Weider, Creative Producer och scenograf
Vill du ha mer information om nästa års tävling? Läs mer här.