Efter en första semifinal som bjöd på allt från finsk 90-talstechno till kroatisk hårdrock fortsätter nu repetitionerna i arenan med Semifinal 2 på schemat. Häng med oss under dagen när de 15 tävlande länderna i den andra semifinalen repeterar tillsammans med de direktkvalificerade länderna Frankrike, Spanien och Italien. Vi uppdaterar er om bidragen och alla detaljer live från Malmö Arena här på hemsidan samt på våra sociala medier. Nu kör vi!
På plats i arenan är Veronica Eliasson, William Schmatz, Ming Limsjö, Daniel Stridh, Amanda Karlsson och Anton Frantz.
Inlägget uppdateras löpande under eftermiddagen.
Malta: ”Loop” – Sarah Bonnici
Semifinal 2 startar med Maltas ”Loop”. Precis som Cypern har Sarah Bonnici dansare på scen som slänger av sig tröjorna halvvägs igenom låten. Det är ljus, pyro och flitig användning av LED-skärmen. Det är intensiv dans genom hela numret och Sarah får applåder för sin sånginsats mot slutet av låten.
Albanien: ”Titan” – Besa
På startnummer två har vi Albanien som de senaste åren fått startnummer två, ofta i finalen. Frågan är om den här låten tar sig dit. Besa sjunger felfritt och har ett enkelt nummer med dansare runt omkring henne. Besa står oftast helt still på scenen. Snyggt men enkelt. Det är inte direkt en låt och nummer som skriker efter uppmärksamhet.
Grekland: ”Zari” – Marina Satti
Grekland har ett dansant nummer, men på ett helt annat sätt än Malta. Här rör sig Marina och dansarna runt om på hela scenen och följs åt av en steadicam genom hela numret. Det är alltså inga kameraklipp alls i hela låten. Ett spännande drag som vi får se om tittarna röstar vidare.
Schweiz: ”The Code” – Nemo
Här händer det mycket från sida till sida på scenen. Nemo springer runt på scenen och upp på en vippbräda som är cirkulär. Mot slutet hittar Nemo balansen på brädan och snurrar runt i full fart samtidigt som sången är felfri. Det är imponerande att kunna sjunga och röra på sig så mycket samtidigt. Schweiz är definitivt en av vinnarkandidaterna på lördag.
Tjeckien: ”Pedestal” – Aiko
Tjeckien har ett eldigt nummer som utstrålar kraft. Aiko har flera dansare med sig och här används kuberna i taket på ett snyggt sätt. Bilder visas på de samtidigt som Aiko och dansarna gömmer sig i en av kuberna som hissas ner till golvet. Det är kraftfullt och Aiko har bättre kontroll på sången jämfört med i den nationella uttagningen.
Frankrike: ”Mon Amour” – Slimane
Slimane börjar liggandes på scenen och kameran är vinklad 90 grader. Han har likt Grekland en steadicam som följer honom genom stora delar av låten. Mot slutet av låten tar Slimane ett steg bakåt och sjunger långt från mikrofonen innan han återgår till mikrofonstativet och scenen fylls med rök.
Österrike: ”We Will Rave” – Kaleen
Här blir det dansant på ett liknande sätt som Malta. Kaleen rör sig väldigt mycket på scenen och man undrar hur mycket som är inspelad sång. Numret är ganska mörkt och Kaleen gör ett bra jobb. Det här får fart på publiken efter Frankrike.
Danmark: ”Sand” – Saba
Danmarks nummer är likt det som de hade i den nationella finalen, men här blir det större eftersom scenen och arenan är större. Man använder sig mycket av publikens armband i ljussättningen, där de blinkar i takt till vissa effekter i låten. Saba sjunger bra, och visst brukar det gå bra för Danmark i Malmö Arena.
Armenien: ”Jako” – Ladaniva
På scenen under Armeniens bidrag är det folkfest. Bandnamnet Ladaniva är ett intressant val då det påminner mycket om en mycket vanlig bil i före detta Sovjetunionen. Kanske Ladaniva också äger en Lada Niva själva. Det är piggt och de försöker få med publiken i handklapp.
Lettland: ”Hollow” – Dons
På scenen har en cirkel rullats in som Dons står framför under stora delar av låten. Ljussättningen är fin och lyser upp scenen från olika håll i arenan. Annars står Dons mest still och briljerar med sin röst.
Spanien: ”Zorra” – Nebulossa
Spaniens påminner väldigt mycket om det i den nationella finalen. Här står det ”Zorra” på kuberna så att publiken kan hänga med om de har glömt vad låten heter. Det blir pyro i låten på vissa ställen längst bak på scenen. Dansarna tar också av sig kläder på samma sätt som i den nationella finalen.
San Marino: ”11:11” – Megara
San Marino gör ett rockigt nummer med mycket eld på slutet. På den stora LED-skärmen kan man följa en animerad historia, som en serie-tidning. De hinner även med ett klädbyte. Ett stökigt nummer som passar låten.
Georgien: ”Firefighter” – Nutsa Buzaladze
Ännu ett eldigt nummer, kanske inte så konstigt med tanke på låttiteln. Nutsa sjunger bra och ger ett säkert intryck. Det här borde ta Georgien tillbaka till finalen, där de inte har varit sedan Sverige arrangerade Eurovision Song Contest senast.
Belgien: ”Before the Party’s Over” – Mustii
Under stora delar av låten står Mustii på ett podium omringat av flera mikrofoner, även om han också har en i handen som han sjunger i. Låten växer mot slutet och Mustii ger ett starkt och dramatiskt uttryck. En stark låt som passar bra i den här arenan, särskilt mot slutet.
Estland: ”(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi” – 5minuust & Puuluup
Estland drar igång en stor fest i arenan med sitt galna och dansanta nummer där grupperna i första refrängen möts i en duell på scenen. Till andra refrängen gör de sin ikoniska synkade dans. Frågan är om publiken hänger med på festen eller om de tycker det är för mycket skränande.
Italien: ”La noia” – Angelina Mango
Italien har ett ganska mörkt nummer med gotisk stil. Angelina Mango har med sig fem dansare som rör sig runt på olika positioner på scenen utan att det blir mycket dans. Det handlar mer om förflyttningar. Angelina sjunger väldigt bra och får verkligen briljera med sin röst. Italien borde komma högt i år också.
Israel: ”Hurricane” – Eden Golan
På scenen har en liknande cirkel som Lettland rullats in. Den här är extrautrustad och har inbyggd belysning och stege på varje sida. Stegarna används av dansarna. Scenen fylls med rök för att skapa en dramatisk stämning. Eden sjunger starkt och briljerar med sin röst.
Norge: ”Ulveham” – Gåte
Gåtes nummer påminner väldigt mycket om det i den nationella finalen, fast här är det större. Sången är stark och låter mycket bra och kraftfullt. Det är inte så mycket nytt alls från MGP, men varför ändra på något som redan var bra i januari?
Nederländerna: ”Europapa” – Joost Klein
Till sist i semifinal två blir det full fart med Joost från Nederländerna. På scenen finns en mycket uppseendeväckande fågel som Joost har haft med sig runt om i Malmö under veckan. Det är full fart på scen, men det kommer det också bli bland publiken. I slutet pratar Joost in i kameran på nederländska. Det är en del som inte finns med på studioversionen.
Vi tackar för idag och hoppas ni har tyckt om dagens rapportering ifrån arenan. Håll utkik i alla våra sociala medier för mer innehåll!