Dags för artistrepetitioner på scen. Kommer intrycken från tisdagens lyssning förstärkas? Höjs eller sänks betygen? Hur kommer numren utnyttja de gigantiska LED-skärmar och ljusdesign som Viktor Brattström och Fredrik Stormby står för? Vi uppdaterar i dagens blogg. Repen uppdelas i två pass med lång paus emellan, med fyra bidrag på förmiddag och två ikväll. Bidragen tas i en annan ordning än i lördagens sändning.
Forever Yours – Elisa Lindström
Elisa är först ut idag men fjärde bidraget på lördag. I alla fall i arenan är det ljusshow på den tre-delade LED-väggen som dominerar. Elisa står på ett podium framför en vit solfjärderformad uppbyggnad som påminner något om Cyperns rekvisita i Eurovision 2022. Vit och rosa är färgskalan i detta nummer. Elisa i sexig vit dräkt som visar armar och ben som har spejats med rosa glitter. Under repetionerna testade Elisa olika skor till sin outfit. Inledning har ekon av ”Don’t play that song again” innan låtens huvudtema tar vid. Efter första refrängen ackompanjeras Elisa av husdansarna Pauline, Daniel, Kenny och Kim iklädda silvriga överdelar och vita byxor. Bidragets utformning och Elisas stil känns väldigt grekiskt eller cypriotiskt och avslutas med rosa glittersmällar. Självklart finns det även en Carola-fläkt med på scenen. Denna allround artist levererar en modern schlager som klubbmedlemmar kommer att spela på fester framöver. Hon ger verkligen schlagern ett rättmätigt ansikte i år.
Supernatural – Adam Woods
Adam bjuder på en scenshow som till stor del anspelar på grafik och ljus. I början av framträdandet utnyttjas LED-golvet och i senare delar bakgrundsväggen. Det startar i toner av svart och vitt men mynnar så småningom ut i toner av guld och brons. Adam är iklädd en svart skinnjacka i cowboy-stil med vita remsor som fladdrar. Han är ensam på scen att bära upp hela framträdandet, men rösten är tillräcklig för att bära upp framträdandet. Hans hopp är att alla som hör bidraget känner den ”episka djupa känslan” som inspirerat skrivarteamet. Det blir svårt att känna på tre minuter i en upptempo låt. Men han utstrålar en säkerhet på scen utan att ta till stora gester.
Under numret delas LED-väggen. Bakom mittsektion finns en uppsättning spots som går rakt in i kameran på slutet – ett minus för Peter, ”kan vara effektfullt” enligt Amanda.
Awful Liar – Lisa Ajax
Lisa har på sig en svart klänning med släp som på sina ställen även glittrar. På scenen står svarta kristaller och stenblock och på LED-skärmen ser vi månen på nära håll. Lisa tar oss till rymden eller en annan galax med hennes mörka, mystiska och lila/rosa framträdande. I bild ser vi ett spel mellan dansarna och Lisa, där husdansaren Daniel Koivunen spelar den som har hittat en annan i låten. Daniel och dansaren Rebecka Carlsson framför en snygg modern ballet, som kommer väl att synas i bild. Koristen Dea Norberg förstärker sluttonerna i låten. Denna ballad i 74bpm lyfts av det scenografiska konceptet. Välkommen tillbaka Lisa!
“Klart bästa numret av de tre vi sett hittills” enligt Peter.
Min melodi – Melina Borglowe
Melina står i grön byxklänning mitt bland 10 runda lampor på kromade stativ. Rök driftar in på scen. Lamporna skiftar i grönt, vitt och ljusgult. Dags för årets ”tjej med gitarr” och en tillbakablick till Melodifestivalen från en annan era. Båda låten och rösten påminner om Sara Varg men i denna konkurrens tvivlar vi på en liknande skräll. Fast Melina kommer säkert gå hem hos vissa åldersgrupper på lördag. En sak är säker: ingen kan klaga på bredden av genrer i veckans deltävling.
Heroes Are Calling – Smash Into Pieces
Smash inleder framträdandet med en ensam Chris med en orange och sandig apokalyps i bakgrunden som växlar mellan en slags bilkyrkogård och skyskrapor. En stadsmiljö i katastrof eller krigsmiljö. LED väggarna utnyttjas till fullo men allt som spelas på LED väggarna kommer inte fram i rutan. Tittarna kommer missa en del av helhetsintrycket på grund av detta. Bandmedlemmarna Per och Benjamin ansluter på scen med sina gitarrer innan The Apocalypse DJ skymtas sittandes i väggen med sina trummor. Han kommer dock aldrig själv ut på scenen utan sitter kvar i väggen under hela framträdandet. I mitten spricker däremot framträdandet upp i ungefär samma färgskala som förra årets framträdande. Först stiftar vi bekantskap med röd laser innan framträdandet mynnar ut i något mer futuristiskt med blå/vita laser. Precis som Six Feet Under är numret gjort för arenor mer än för TV, givetvis med pyro på slutet. Låg odds att bandet går direkt till final för andra året i rad.
Hela världen väntar – Samir & Viktor
Till detta nummer har stadsmiljöerna återuppstått, eller rättare sagt (med tanke på den riktiga startordningen) så såg det ut innan hjältarna kallades in i bidrag 6. Framför skärmen finns trappor i V-form där S & V står högst upp på var sin sida, klädda i baseboll jackor. Streetwise light.
Numret öppnar med närbilder på de båda i split-screen. ”Hela världen väntar” har element av samtliga deras tidigare bidrag. Det är ett kärt återseende men efter 6 års frånvaro har duon ett lugnare agerande. Energin på scen gestaltas av husdansare och Clive Rudd som bjuder på akrobatisk breakdans.
Det var allt ifrån dagens rep på scen. Imorgon fortsätter repen, både bakom stängda dörrar och inför publik.