Det är med inspiration från norrsken som den visuella identiteten och loggan för Eurovision Song Contest 2024 idag avslöjas.
Tidigare idag fick Melodifestivalklubben en exklusiv förhandsvisning tillsammans med endast 11 utvalda medier i världen av loggan till Eurovision Song Contest 2024. Det är med inspiration av norrskenet och dess färgsprakande uttryck i kombination med rytmen hos equalizers som den visuella identiteten får sitt uttryck. De vertikala linjerna i norrskenet och musikvågorna har kombinerats för att skapa ett koncept som kan användas i olika former och anpassas efter olika behov. Tillsammans skapar denna identitet ”The Eurovision Lights”.
Det är Johan Bello från produktionsbyrån Uncut och Sidney Lim som fått uppdraget att tillsammans utforma och skapa nästa års grafiska profil.
”Vi ville att det visuella konceptet för Eurovision 2024 skulle vara lätt att förstå och lätt att älska”
– Sidney Lim, Lead Designer för Eurovision Song Contest 2024
Den visuella indentiteten är utformad för att vara levande och kunna anpassas utifrån bland annat de tävlande ländernas olika färger. Konceptet är utformat för att öppna upp för att leka och kombinera det visuella med musik och ljud.
Som tidigare avslöjats har Eurovision Song Contest fått en permanent slogan i form ”United by Music” som användes vid tävlingen i Liverpool.
”Vi tog beslutet tidigt i processen att återanvända något som verkligen fungerade. Vi såg potentialen i detta och att bygga Eurovision varumärket starkare också så det blir en win-win situation för flera parter.”
– Johan Bello, Creative Director för Eurovision Song Contest 2024
Vid de senaste tävlingarna har både logga och slogan inte blivit känt förens mitten eller slutet av januari. I år väljer SVT att i stället avslöja tävlingen logga redan innan årsskiftet – nästan som en julklapp till alla fans så här års. Men var det svårare eller lättar att ha en slogan att utgå ifrån?
”Skönheten i slogan är att den är öppensinnad i hur man vill tolka den. Jämfört med tidigare slogans så pekar de ibland på vissa referenser. Jag tror ’United by Music’ är bra för att den fångar vad Eurovision handlar om och vi kan tolka den hur vi vill. En sak som vi kopplade ’United by Music’ till när vi såg det var att vara under samma himmel och kolla på norrskenet”.
– Sidney Lim, Lead Designer för Eurovision Song Contest 2024
Förra gången Eurovision var i Malmö utgick SVT från en kommunikationsaspekt när de skapade fjärilen och inkorporerade senare fjärilen till TV-formatet. Denna gång har processen sett annorlunda ut:
”Denna gången gjorde vi det helt annorlunda. Vi började med TV. Hur ska det fungera i de tre showerna? Hur ska temat och den visuella identiteten vara en del av den röda tråden i de tre showerna? Vi tänkte TV först och sen kommunikations koncept”
– Christel Tholse Willers, Deputy Executive Producer
Gällande om norrskenet är en blinkning till att inkorporera norra delar av Sverige i tävlingen som ännu en gång hålls i de södra delarna, svarar Deputy Executive Producer Christel Tholse Willers:
”Hela Sverige vann och kommer att arrangera tävlingen, i synnerhet Malmö, men norrskenet visade sig även i Malmö för två veckor sedan. Så det finns över hela landet”
– Christel Tholse Willers, Deputy Executive Producer