Bloggen uppdateras under måndagen. Hoppas att ljud- och bild blir bättre ikväll måndag. Det gick inte att kolla Frankrike Tyskland och Italien i eftermiddags.
Dags för dagens två genrep och dags för media äntligen att få ett helhetsintryck av de olika numren! Hamnar de nordiska bidragen i topp? Vilka av de 15 kan överraska? Vilka kan floppa? Hur mycket påverkas utgången av att endast teleröster avgör semifinalerna?
Senare ikväll lämnar klubbens ackrediterade tips om vilka vi räknar med att se igen till helgen. Det finns även ett samarbete på gång mellan olika fanmedia att genomföra en publikundersökning efter kvällens show.
Sändningen kommer att inledas med en film som firar Liverpool och välkomnar 2022 års vinnare Ukraina. Filmen leder oss genom staden till arenan där ukrainska värdinnan Julia Sanina framför ”Mark” (”Fyren” på svenska). Numret är en symbol för hur Storbritannien och Ukraina förenas i musik.
Tyvärr är såväl ljud- som bild överföring minst sagt undermålig. Det är som att titta på en grynig video från 80-talet. Musikkompet i de olika numren hörs knappt. Troligen bombarderas teknisk support med irriterade emails från fan media. Och i år saknas en chattfunktion för oss där vi kan ventilera känslorna (positiva och negativa)!
1 NORGE – Queen of Kings – Alessandra
Det kändes från de klippen som släpptes förra veckan att numret har lyfts sedan NMGP. Det är inte så mörkt. Varma färger och roterande spots bryter av det annars mörkblå. Jag gillar den brandgula mattan som förstärker scenens djup. Alessandra var hur säker som helst i klippet som uppladdades häromdan men idag känns hon oengagerad. Men gissar ändå på övre halvan i semin för hennes del.
2 MALTA – Dance (our own party) – The Busker
Dansar Malta vidare till finalen eller får de nöja sig med sin egen party? Inspirerade av Moldaviens partynumren – åtminstone har de lånat saxofonen. I övrigt påminns man av framföranden i Mello. Numera arbetar Busker i tre olika scenbilder – som popbandet de är, sen i ett vardagsrum och i en 50-tals kärra à la Elov & Beny. The Busker är väldigt laid back, det saknas en tydlig koreografi.
Når de kvalgränsen? De konkurrerar för samma publik som Irland och Azerbajdjzan, som inte heller har starka bidrag.
3 SERBIEN – Samo Mi Se Spava – Luke Black
Tankarna går delvis till Island 2019 när det gäller rytm och dansarnas utstyrsel, även robotmaskiner på den röda LED skärmen. Där Islands bidrag det året skrek S/M ser Luke snäll ut i vit skjorta, vilandes i en stor lotusblomma. Ska han vara fast i ett video game? Text som dyker upp kan tyda på det. Luke säljer låten med aggressivitet mer i rösten än i sina gester.
Musiken faller inte alla i smak, är den för avant-garde för en plats bland de främsta på tisdag? En jury hade hjälpt kanske. Den gillas i alla fall av betting-sidorna.
4 LETTLAND – Aijä – Sudden Lights
En låt med ovanliga, avancerade rytmer. Ledsångaren har bra röst men när kamerorna fokuserar på killarna en i taget saknas helhetskänslan. Att de sjunger delvis till de stora scenlamporna hjälper inte. Jag menar att de främjar sig från tittarna. Lettland gillar att testa gränserna i sina ESC bidrag, och bidraget är just ett gränsfall när det gäller att gå vidare.
5 PORTUGAL – Ai Coracao – Mimicat
Ont i hjärtat? De klappningar man får vid en förälskelse? Det finns i varje fall glöd och passion i numret. Iberiska rytmer och originalspråket som så många gånger förr. Jag saknar kabarékänslan från uttagningen. På denna stora scen är framförandet mer storslaget än intimt. Men det bör gå vägen.
6 IRLAND – We are one – Wild Youth
Det har gått 10 år sedan WE ARE ONE var tävlingens slogan i Malmö. Det är inte det enda som känns förlegat med Irlands bidrag. Jag gillar låten faktiskt – den är trallvänlig, melodin är lätt att komma ihåg, vilket är definitivt en fördel när TV-tittarna bestämmer sig. Men sånginsatsen är svag.
Bandmedlemmarna är utspridda över hela scenen men kameravinklarna lyckas förmedla en helhet. Men sångarens guldlamé känns helt fel. Och vad är poängen med trappan?
7 KROATIEN – SC! – Let 3
Kalkon eller relevant kommentar om dagens politiska situation?? Gruppen är klädd i allt från kjolar till secondhand militäruniformer av den typ som såldes efter Berlinmurens fall. Lägg till detta en överdådig smink och så får ni världens sämsta drag show!
Men för alla som tycker detta är kul förstärks det antikrigs budskapet av LED grafiken, där bilder från videon syns som inte går att reproducera på scen.
Önskar att juryn fanns med – för hos dem skulle man blivit chanslös …. eller? Jag litar i varje fall inte på TV-tittarna att rösta bort det här!
8 SCHWEIZ – Watergun – Remo Forrer
Den mer allvarsamma protestlåten står neutrala Schweiz för. Remo besitter stora röstresurser som skulle ge höga jurypoäng. Backdrop i svart och rött. Remo har med sig 4 dansare, rörelseschemat ganska enkelt. Det är en konventionell uppsättning för detta mid-tempo bidrag som är värt en finalplats, även om mer kunde gjorts rent scenmässigt. Schweiz är säkert tacksamma att grannländerna Frankrike, Italien och Tyskland röstar i denna semi.
9 ISRAEL – Unicorn – Noa Kirel
I 30-sekunders klippet tar inte Noa en enda ton, utan ormar sig över scengolvet i ett försök att vara lika sexig som Spanien 2022 och Cypern 2018. Det är faktiskt den sista halv-minuten av låten – klokt, för hon hade inte klarat en ton efter danssekvensen!
10 MOLDAVIEN – Pasha Parfeni – Soarele si Luna
Och årets Ukrainska bidrag framförs av …. Moldavien! Trenden att låna varandras ”sound” är tydlig här. Men det är klart – Moldavien har ju en landsgräns med förra årets vinnare. Känns som ett säkert kort i detta sällskap.
11 SVERIGE – Tattoo – Loreen
Alla vet vid det här laget att numret inte blir identiskt med det som vann Melodifestivalen, rättare sagt hennes arbetsyta har krympt. Men nytillkomna TV-tittare känner inte till detta. I eftermiddags gav Loreen mycket mer än de flesta andra artister så det är bara att hoppas att formen håller i sig!
12 AZERBAJDJZAN – Tell me more – TuralTuranX
Sensation! Tvillingarna kommer till Liverpool utan en svensk låt! Istället liknar Tell me more en hyllning till de många band som värdstaden producerade under det glada 60-talet. Ett intryck som hade förstärkts om de varit fler medlemmar som stod på rad i klassisk Beatles-stil. Tack och lov sjöng Forbes sin hyllning till ”the best ever” redan för 45 år sedan!!!!
13 TJECKIEN – My sister’s crown – Vesna
Årets Serbien! Finns klara vibbar från Konstraktas In Corpore Sano i detta försök till ett mångfacetterat bidrag. ”My sister’s crown” skall vara en kampsång men som är väldigt snäll som sådan. När såg man 6 feminister i rosa med varsin långa fläta?
Och det är inte bara en kvinnokamp – en textrad var ges över till kriget (”ingen vill ha flera döda pojkar”) och en mot konsumerism (”livet är inte en penningpung”)
Även om My Sister’s Crown gapar över mycket känns det nyskapande och uppfriskande.
14 NEDERLÄNDERNA – Burning Daylight – Mia Nicolai & Dion Cooper
Tänk Slovenien 2019 hellre än Common Linnets! Jag gillar låten starkt och den fick många poäng i klubbens omröstning. Chanserna gillas dock inte av ”fanproffsen” och har fått kritik i media på hemmaplan. Sånginsatserna har tydligen svajat under repen och bidragets öde känns osäkert.
15 FINLAND – Cha cha cha – Käärijä
Finska Hulken blir av med mycket energi under framträdandet, vilket riskerar tära på rösten. Han var direkt andfådd efter genomgången. Men första plats imorgon står väl mellan Finland och Sverige?