Hade vi ens behövt Melodifestivalen i år? Känslan innan pressen tar sina platser i Malmö Arena för fredagens artistrepen: vi har lurats tro att årets tävling utspelas på lika villkor. Men intrycket hittills är att Loreen är från en annan planet – så överlägsen känns numret som har byggts kring ”Tattoo”. Dagens bloggare och fotografer är Peter och William. Kolla även Instagram där bilder läggas upp kontinuerligt.
- Where Did You Go – Kiana
Kiana står mitt på scen framför ljuspelare som är upplyst i lila. Dessa ersätts av vita neonrör i rörelse från vilka stjärnstoft faller. Rören eller stavarna visar sig vara i händerna på dansare. Kiana i vitt har mycket bra kontakt med kameran. Ett snyggt öppningsnummer, modern uptempo. Eurovision sound av den typ som skulle ha hyfsat chans att kvala in till en Eurovision final om det hade representerat ett annat land. Kiana – som fyller 16 imorgon lördag – besitter en utstrålning och artisteri som inte många i hennes ålder kan uppvisa.
Under första genomgången tappade hon sändaren men behöll lugnet och fortsatte proffsigt ändå. Håll utkik för ett högt benspark mot slutet!
2. Edelweiss – Signe & Hjördis
Timotej möter Hasse Andersson i detta nummer som skriker retro! LED skärmen är täckt med blomblad. En skog av lampor på tunna pålar inramar mitten av scenen där systrarna står vid var sitt mikrofonstativ. Hjördis spelar fiol, i gräddfärgad dräkt. Signe bär på en längre ljusblå klänning. De turas om att sjunga ledmotivet och viftar med ena armen. Vet de vad de vill med gesten? ”Edelweiss” är en låt som skulle passat i tävlingens barndom, en tid när beskrivningar av naturen förekom ofta i Eurovisiontexter. Inför tonartshöjningen lutar de rygg mot rygg. Tänk Tysklands Sisters 2019 och de ryska tvillingarna som tävlade i Köpenhamn! Vid första lyssningen trodde vi att låten borde vara chanslös men melodin som sätter sig direkt är trots allt charmig. Tjejerna är söta och sjunger framförallt bra.
3. Six Feet Under – Smash Into Pieces
Äntligen dags för ett rocknummer att ta sig vidare? Trots det våldsamma namnet på bandet är medlemmarna hur gulliga som helst!
Numret ska vara futuristiskt och ge intryck av en virtuell värld som i ett datorspel. På trummor är Apocalypse DJ – vems maskerad ansikte lyses upp i rött – den enda som försöker se mystisk och aningen hotfull ut. Per och Benjamin rör sig som zombies utan att skrämma, medan Adam levererar en bra text om att var fånge i en relation. Förinspelat komp växlar mellan dur och moll. Ett spännande rocknummer som inte svenska mello är bortskämd med. Den sortens låt som Finland har lyckats med i Eurovision! Varför inte ge den en chans på lördag?
4. One Day – Mariette
Ivrig pianospel sätter tempot från starten och Mariette berättar ”I know that sometimes I’ve been lost ” men någonstans väntar en förlovad land för oss. Refrängen är pampig med mycket stråkar. Nästan anthem-känsla. Mariette blir omgiven av dansare på en sluttning med trappa. Vågrörelser i en nedtonat rött ersätts av solen och solförmörkelse. Under framförandet blåses åskådarna nästan bort av en vindmaskin som placerats mitt bland publiken men som inte märks på scenen..Numret är tajt och väl genomförd. Mot slutet springer dansarna upp för sluttningen och hoppar ner, för att avsluta på rad överst tillsammans med Mariette. Detta är det bästa konceptet för en Mariette-låt sedan ”Don’t stop believin”. Kunde varit vinnarlåt i en tidigare deltävling.
5. Mera mera mera – Emil Henrohn
Disco stråk från 80-talet. Discoschlager med drag-queen text : ”Jag vill ha pink champagne, fyll upp glaset igen”. Emil står mellan två vitklädda manliga dansare framför en ljusslinga formad som en stjärna i rosa och blått. LED-skärmen blir till ett stjärnfall i rosa. Emils dräkt är vit med glitter. Fler dansare ansluter. Koreografin är tajt och energisk. Emil lyfts på dansarnas skuldror vid ett tillfälle. Han har bra röst och inget problem att kombinera sång med dans, musikalartist som han är. Refrängen fastnar i skallen med en gång. Men numret känns för retro för att tas på allvar.
6. Gorgeous – Axel Schylström
Så känsligt har vi inte hört Axel förut. Sluta se ner på dig själv för du är vacker inuti är det starka budskapet. Hans scenkläder är ljusblå byxa och krage men i övrigt är genomsynliga för att avslöja sin ärrade kopp. Men Axel avslöjar inte bara en naken kropp utan även sin nakna själ genom de bilder som projiceras i scenfonden. Peter blir rörd av att han är så öppen med sin historia. En kör på fyra man stiger fram. Numret avslutas med gospel sound.
Det finns många bra nummer denna vecka. Får Axel en chans till, ännu en gång?
7. Tattoo – Loreen
Loreen ser ut att krossas liggande mellan LED-tak och golv. I TV-bilden ses scenen ut att rotera i 180 grader. Kompet i början kunde lika gärna vara en fortsättning på Euphoria. Rökmaskinerna är i full gång under den öppningssekvens där efter en nästan för svag röst i introt reser Loreen sig till knäsittande ställning. Hon sjunger alltmer kraftfullt samtidigt som hon sträcker ut sig i ett försök att flytta på taket. Hon har minimala scenkläder på sig men extra långa naglar. Under sticket hör vi lite orientaliska (eller nordafrikanska) toner och runliknande tecken träder fram på undersidan av taket. Till slut står Loreen i sin fulla längd och går genom ett rörelseschema som påminner om Euphoria.
Färgsättning/ljusbilden är dock så mycket varmare denna gång. Men mystiken har fångats ändå. Detta är ett SUPERMÄKTIGT nummer – även om låten kan tyckas sluta abrupt.