Nu har veckans redaktörer från Melodifestivalklubben varit med och lyssnat på bidragen! Och vad vi har blandade känslor om många låtar och önskade att ni också hade kunnat få lyssna på dem. Men här får ni vår beskrivning om vad ni kan förvänta er när ni hör andra deltävlingens låtar i sin helhet.
1. LIAMOO – Bluffin
Daniel:
Wow. LIAMOO isn’t kidding around – han är här för en sak – vinst. Med ett mörkt sound som för tankarna till en blandning av post-comeback Swedish House Mafia och Every Minute kan LIAMOO mycket väl ha gjort en ny svensk storhit, både på topplistorna och i Eurovisions resultattavla. Det finns en låt jag vill höra igen efter idag, och det är denna.
Betyg: 5/5
Johan:
Det hörs redan under de första sekunderna att det här är amerikanskt influerat med moderna basgångar. De personer som oroar sig av att Melodifestivalen har fastnat i något schlagerfack där musiken i sig aldrig utvecklas i tävlingen kommer inte tycka samma sak efter att ha hört den här låten. Några kanske skulle säga att det här låter som alla andra låtar, men jag tycker att det sticker ut väldigt mycket. Främst för att Liamoo lyckas visa att han ännu kan gå upp i falsett samtidigt som det svänger. Om inte den äldre generationen slår mig bakom huvudet så vill jag påpeka att det här bidraget blir farlig.
Betyg: 5/5
Sara:
Modern poplåt där känslan av att ”den går redan varm på radion” är minst sagt påtaglig. Jason DeRulo-vibbar. Helt okej sound, men inget som sticker ut från andra låtar i dess genre. Tippar ändå på att den går till Friends på en gång.
Betyg: 3/5
2. Niello & Lisa Ajax – Tror du att jag bryr mig
Daniel:
Näe.. det här var inte min grej alls. Har hört den här låten lite för många gånger innan, och säger inte mig någonting. Soundet är väl okej, och deras röster har en bra kontrast.
Betyg: 2/5
Johan:
Ni som har lyssnat på deras andra duettlåt ”Ingen annan” kanske hade särskilda förhoppningar på den här låten. Den här låten är inte det minsta lik den låten. ”Tror du att jag bryr mig” försöker att vara glatt, fartfyllt och samtidigt som det är lite allvarligt och kaxigt. Lisa Ajax visar med sin fantastiska sångröst att hon lyfter låten, och är en stor anledning till att betyget höjs. Ändå en bra låt för att vara en upptempo-låt på svenska. Men det finns bättre låtar i den genren.
Betyg: 3/5
Sara:
Tankarna går till Albin och Kristin Amparo av soundet. Skön artist-kombo, snabb och trallvänlig låt MEN svengelskan är lite små-störig. Med vänlig hälsning, tanten i gänget… Tror tyvärr inte på att låten blir långlivad i tävlingen.
Betyg: 2/5
3. Samira Manners – I Want To Be Loved
Daniel:
”Behöver inte dig idag” (Clara Klingenström 2021) och Da Dam Dam (Paradis-Oskar, Finland 2011) fick ett barn! Den är lite småmysig att lyssna till när man inte gör något. Händer inte så mycket men för den här låten behöver inte så mycket heller hända.
Betyg: 3/5
Johan:
Nu blir det plötsligt gitarrballad på brittisk engelska med trummor som börjar efter andra versen och kören som dyker upp efter andra refrängen. Det blir bara pampigare och större. Med andra ord: Det här är en låt som man kan ha lyssnat på flera gånger… men absolut inte i melodifestivalsammanhang. Det är fint och så, och vi får hoppas på att det blir en spektakulär show på scenen. Men efter det kommer jag typ aldrig lyssna på den.
Betyg: 2/5
Sara:
Vacker, avskalad ballad i äkta singer-songwriteranda a la Maria Mena. (Enligt Karin Gunnarsson har Samira ”perfekt uttal” i sin engelska pga sin brittisk pappa, men jag vete tusan…) Jag gillar att genren finns representerad i tävlingen, men jag är tveksam till att det är rätt forum för den. Jag gillar soundet, men önskar att den kunde överraska mig mer på något sätt. Roligt ändå för P3 att dryga ut sin låtskatt!
Betyg: 3/5
4. Alvaro Estrella – Suave
Daniel:
Nej. Jag har redan hört samma låt 2 gånger tidigare från samma artist de senaste 2 åren.
Betyg: 2/5
Johan:
Nu blev det väldigt mycket tjejtjusar-pop på spanska. Den här låten har definitivt tagit inspiration från Ricky Martin fastän man har gjort den till en 2020-talsversion fylld med tutor och woo-ooh-rop. Det blandas engelska och spanska precis som tidigare, men däremot så är det inte lika snällt som Baila Baila. Det är till o med mer fart i låten än några av hans eller Mendez’s bidrag, hur svårt det än må vara att tro det. Tveklöst den bästa spanska låten på ett tag.
Betyg: 4/5
Sara:
Instämmer med Daniel. Det här har vi hört förut, copy paste har använts flitigt från både 2021 och 2020. Till och med ESSO! återkommer, dock inte ”Vivalla forever”… Självklart är det trallvänligt och medryckande likväl. De latino-inspirerade bidragen brukar gå bra efter en vända till Andra Chansen, så i år tror jag på en tur till semin för Alvaro Estrella.
Betyg: 2/5
5. Browsing Collection – Face in the Crowd
Daniel:
Svårt att beskriva det här. Låter som att Ida Redig plockat upp en elgitarr. Funkar sådär.
Betyg: 2/5
Johan:
Det här punkbandet har jag personligen varit spänd på att få höra, och jag kan säga att dem absolut inte har följt några av schlagerns regler (tack och lov för det). Det går lika fort som det gjorde för Alvaros låt, även om det är en annan genre. Däremot så tycker jag ändå att det saknas någonting. Kanske för att jag föredrar den mer progressiva rocken från Lillasyster eller alternativ-synth-rocken från finska Cyan Kicks (undantaget deras besvikna UMK-bidrag). Det är okej för stunden helt enkelt.
Betyg: 3/5
Sara:
Coola Skövdebrudar med rått och tufft sound. Foo Fighters och girl power i tre minuter intensiv punklåt. Personligen älskar jag det, men frågan är om svenska folket är redo för detta?
Betyg: 4/5
6. John Lundvik – Änglavakt
Daniel:
Oj. En väldigt känslosam och berörande ballad. Lundvik sjunger bra och musiken, som är väldigt low key, passar perfekt. Mycket fin.
Betyg: 4/5
Johan:
Vi kan bekräfta att John Lundvik är tillbaka med en helt annan typ av låt än vad vi hört honom sjunga eller skriva till Melodifestivalen. Däremot vet vi att han har gjort den här typen av ballader i andra sammanhang. Det är väldigt avskalat och hans sångröst som står i centrum tillsammans med några toner från ett piano i bakgrunden. Men om jag ska få lov att vara brutal så har jag börjat tröttna lite grann på John Lundvik, och den här låten bevisar inte motsatsen för mig, även om han sjunger fint. Men jag vill se mer än att man kan sjunga ballader.
Betyg: 2/5
Sara:
Avskalad och intim ballad, nästan som om Mauro Scocco och Patriksson fått ett kärleksbarn i denna låt! Jag är fullt övertygad om att flera bröllopspar kommer vilja att en solist vid ett piano framför denna låt på deras speciella dag. Finstämt och vackert.
Betyg: 4/5
7. Tone Sekelius – My Way
Daniel:
Tyvärr en popsång vi hört många gånger innan också. Tone sjunger dock oändligt mycket bättre än när hon gjorde pridelåten 2017, så där ska hon ha kredd. Bör gå till semi.
Betyg: 3/5
Johan:
Det kanske är sjukt att skriva det här, men det här låter mer som en eurovisionlåt än en mellolåt. Det är fartfyllt och det händer väldigt mycket, kombinerat med texten av Tones budskap om att hon är sig själv och lever sitt liv. Det låter som att det kommer att bjudas på Eurovision-show på scenen, men jag hoppas mer på att budskapet inte skyms undan. För kombinationen med musik och budskap är bara på spellistan en svår balansgång. Även om jag kanske inte kommer att lyssna på den här låten utanför schlagersammanhang så kan den här låten komma långt.
Betyg: 4/5
Sara:
Stark inledning som bygger upp bra till refrängen. Det går inte att värja sig för vad Tone Sekelius’ budskap är, redan nu känner jag att det kommer bli en inofficiell Pride-låt! Mina tankar tar sig till Turin och ett Euroclub som kommer koka på dansgolvet när denna låt strömmar ut genom högtalarna. För oavsett hur det går för Tone i tävlingen så har hon LÄTT en ”fan favorite”-låt som kommer leva länge i OGAE-sammanhang. (Kom ihåg var ni läste det först!)
Betyg: 5/5
Sammanfattning
Den här veckans bidrag har så pass olika karaktär att slutresultatet är svårtippat just nu! Vi tror att det enda som är säkert är att LIAMOO går direkt till finalen. Annars kan övriga artister sluta vart som helst. Det enda som kan ändra på det är hur det kan se ut på scenen och om Alvaro Estrella inte flåsar för mycket medan han dansar…
Andra frågor vi ställer oss är huruvida svenska folket är redo för detta potpurri av artister. Hårdrock har klarat sig okej, men hur funkar ett punkband? Är den stora publiken redo för när Melodifestivalen skriver historia med den första artisten som är transperson? Och vad händer egentligen när två avskalade ballader möts i samma delfinal?!
Svaren får vi på lördag!
Vid hörlurar och tangenter,
Daniel Stridh, Johan Berg och Sara Olivers