Den första höjdpunkten i veckan för pressen – att höra bidragen i sin helhet! Läs våra utsändas första intryck, och jämför med vad klubbens expertpanel har att säga i SVT Plays sändning på torsdag.
- Malou – Bananas, av Gernandt, Thörnfeldt, J Deb och L Deb
Anton: Detta är en fartfylld start på veckans deltävling. “Bananas” har fullt ös genom hela låten och har ett väldigt kraftfullt trumbeat. I refrängen är det oh-oh-oh ljud som låter som att det skulle kunna komma från en elgitarr. Texten handlar väldigt tydligt om att “Go bananas” istället för om livsmedlet banan. Detta är en helt annan låt än både “I do me” och “Ballerina” som Malou har tävlat med innan.
Peter: Stressen av att vara ung och odisciplinerat är temat. Malou beklagar sig över allt hon inte får gjort, vilket driver henne till vansinne (Bananas). Jag känner igen fenomenet hos tjejer som går sista år på gymnasiet, färskt i Malous eget minne. Högtempo i låten men lyssnaren blir ändå inte stressad. Det hörs att Ace Wilder ingår i det starka skrivarteamet – det hade varit jätteintressant att höra och se henne framföra bidraget! Det händer säkert en del på scenen för att förstärka budskapet. En hyfsat bra öppningslåt med dock 0 Eurovision potential.
Betyg: Anton: 3 Peter: 3
2. Theoz – Som du vill, av Lundgren, Schylström, T Larsson, Ryd, Thörnfeldt
Anton: Theoz gör en stark debut i Melodifestivalen med en väldigt modern låt med ett högt tempo. Jag tycker att detta är en oerhört stark låt på startnummer 2. Oftast brukar andra typer av låtar få det startnumret. I refrängen upprepas låttiteln “Som du vill” massvis med gånger så vi verkligen ska komma ihåg vad låten heter. Inför sista refrängen kommer ett handklappsparti som kommer att få igång publiken, trots att den är lite mindre än vanligt.
Peter: Årets yngsta tävlande målar en bild som varje tonåring känner igen. En trevlig oskyldig text om hoppet att tillbringa lite tid med någon man tycker om, men det är den andra som får bestämma hur hen vill ha det. Det händer en del i musiken med en bra upbyggnad till ”jag kan inte få nog när du gör vad du vill”. Det finns passager då man vill stå upp i bänkraderna och dansa till. På inspelningen förvånar Theoz med en mer mogen röst än jag förväntat mig. Ändå kan bidraget stå sig slät när vi summerar hur det gick på lördag.
Betyg: Anton: 4 Peter: 2
3. Shirley Clamp – Let there be angels, av Tärnfors, Nylén, Clamp, Skarin
Anton: Låten börjar ganska stillsamt med en pianobaserad bakgrund med Shirleys röst i fokus. Nu är tempot betydligt lägre än i de två föregående låtarna, vilket kan vara till Shirleys fördel, om det inte blir en “fylla på chipsen”-paus. Mot slutet blir låten en kraftfull ballad med klassisk Eurovisionuppbyggnad som hade kunnat tävla vilket år som helst under de senaste 30 åren.
Peter: Och nu till en riktigt etablerad artist. Välkommen tillbaka, Shirley! Budskapet i låten är optimistisk: deppa inte, det kan ske mirakler i denna föränderliga värld. Efter två upptempo bidrag kommer denna ballad att gå hem. Tryckarvänlig i vissa delar! och Shirleys höga klara toner är en njutning. Höga poäng i Mellosammanhang men ESC-factorn är ganska låg trots allt. Fick lite Irland-vibbar, och deras ballader har inte gjort många glada på senare år.
Betyg: Anton: 2 Peter: 4
4. Omar Rudberg – Moving like that, av Rudberg, Blomberg, Kongshaug, Kristin Marie
Anton: Introt till låten är rytmiskt och ger lite avslappnad latinokänsla som fortsätter genom hela låten. Det blir nog mycket dans på scenen, även om det inte riktigt är lika fartfyllt som i låt nummer ett och två den här veckan. Rytmerna i låten gör det nog svårt för de allra flesta att sitta still. Låten har ungefär samma intensitet genom alla tre minuterna, vilket gör att den aldrig riktigt överraskar något särskilt. Det känns som att låten pågår mest, men den är fortfarande väldigt tydlig i detta startfältet.
Peter: Omar tar upp stafettpinnen från Theoz när det gäller tema. Slåss inte dessa två om samma publik när det blir dags att rösta? Föremålet för Omars känslor är ”bad news” men han rår inte för sina känslor. Det är sättet hen rör sig på dansgolvet som fängslar honom. Engelsk text med en och annan textrad på spanska. Det spanskinfluerade kompet för tankarna direkt till Alvaro och Mendez, även till ”Min Cabana”. Vill ogärna vara negativ men det är risk att låten blir tjatig rätt fort.
Betyg: Anton: 2 Peter: 2,5
5. Danne Stråhed – Hallabaloo, av Stråhed, F Andersson, Stenhammar
Anton: Här kommer musik från Skåne när den är som bäst! Det är glädjefull skånsk reggae. Danne sjunger på väldigt klassisk skånska i alla hans låtar och även den här. Det är betydligt mer upptempo i den här låten än i Dannes välkända “När en flicka talar skånska”. Den här låten hade gjort sig bra i Malmö, som deltävlingen egentligen skulle ha varit i. Det här är Hallabaloo!
Peter: Årets äldsta artist hittar vi också i detta startfält, med ett bidrag jag betraktar som ”ploj-lite”. Danne kommer säkert charma många tittare med sin skånsk reggae. Texten ger en vink till Herreys, men medan andra gör karriär nöjer sig Danne med att sjunga sin ”do-di-li-lo” för alla. Roliga textrader till exempel ”de mockar skit och bli miljonär” sticker ut från mängden. En melodi som sätter sig lätt. Detta bidrag kunde varit med när som helst de senaste 40 åren. Folkligt, skrällchans?
Betyg: Anton: 2 Peter: 3
6. Cornelia Jakobs – Hold me closer, av Molin, Zandén, Jakobsdotter
Anton: Låten har en lugn start där Cornelias röst står i fokus med stråkar i bakgrunden. Cornelia har en väldigt tydlig röst genom hela låten. Till andra refrängen kommer fler instrument fram och det blir väldigt kraftfullt fram tills låten slutar helt abrupt. Det här känns som en låt som kommer växa. Frågan är snarare om den kommer vidare från lördagens tävling.
Peter: Veckans vemodiga inslag. Cornelia hittade rätt person men tajmingen var fel. Hold me closer en gång till innan du lämnar mig, ungefär. Cellon och rösten fängslar från de första tonerna. Har varit nyfiken på Cornelia sedan det blev klart hon skulle vara med. Jag gillar hennes lägre register där hon har lättare att uttrycka känslor. Refrängen kräver mycket av vilken sångare som helst och sätter sig inte i skallen direkt. Lite Adele, lite Bonnie känsla. Låten behöver tid att växa, det kanske blir en omväg via Semifinalen i mars till en eventuell final. Hög betyg från mig för veckans bästa låt. Avdrag dock för det abrupta slutet.
Betyg: Anton: 3 Peter: 4
7. Robin Bengtsson – Innocent love, av Lindgren Zacharias, Sjöström, Crone, Broberg, Atas
Anton: Robin Bengtsson återkommer till tävlingen med sin bästa och veckans bästa låt. Låten har ett snyggt intro med röster i bakgrunden och sedan sätts första versen igång med flera kraftfulla slag. Låten har tydliga oh-oh-oh partier i refrängen och jag tycker att låten påminner lite grann om Ed Sheerans “Overpass Grafitti”. Låten är väldigt tydligt och sätter sig snabbt. Mot slutet kommer handklapp och en höjning till sista refrängen. Detta är veckans mest tydliga finalist!
Peter: ”Bananas” antyder stress. ”Innocent love” levererar den fullt ut! Denna låt har bråttom. En upbeat poplåt i rasande tempo är första intrycket. I stort en harmlös text vi hört förut, där huvudbudskapet är ”leva ut denna stund utan att komplicera”. Jag tippar att det blir vild dans i numret som bara förstärker det höga tempot. Men… räddningen kommer i form av veckans enda (halv)tonartshöjning, annars hade det varit för lite variation i stycket. Först när vi ser helheten vet vi om ”Innocent Love” håller samma klass som Robins tidigare succénumren.
Betyg: Anton: 5 Peter: 3