Nästa år kommer redaktionsuppdraget inte bli som vanligt. Men det innebär också att du kan jobba redaktionellt med Melodifestivalen och Eurovision var än du är på tider som passar dig. Nu efterfrågas både traditionella egenskaper såväl som helt nya när det gäller klubbens redaktionella arbete! Förutsättningen är att du förstås är medlem i klubben och älskar sociala medier, text, bild och/eller video!
Redaktionellt arbete på helt nya premisser
De aktiviteter vi gör i klubbens redaktion kommer framöver mestadels att utgå från våra medlemmar och de aktiviteter vi själva skapar i klubben IRL och digitalt. Pressjobben nästa år vid de stora evenemangen kommer inte att gå till på samma sätt som vi blivit vana vid pga av rådande restriktioner. Det mesta kan därmed skötas hemifrån eller oavsett var du befinner dig och på tider som passar dig!
Huvudinriktningen för klubbens nya digitala redaktion blir att skapa exklusivt innehåll och aktiviteter för i huvudsak klubbens medlemmar.
De här rollerna som räknas upp nu är generella exempel. Det finns alltid något man är bättre eller sämre på. Det viktigaste är viljan att jobba med detta. En stor del av ideellt arbete är möjligheten att vilja och våga lära sig – så vi kommer inte kräva att man är superkunnig på allt redan från början! Och om det saknas en roll samtidigt som du har en idé som klubben kan göra så är du välkommen att kontakta oss!
Så här långt har vi följande planer:
Exklusiva digitala möten för klubbens medlemmar
Exklusiva ZOOM-möten med artister/upphovsmän och annat folk i branschen.
Här är tanken att medlemmarna ska kunna ställa frågor under mötet. Det här ska verkligen vara en exklusiv bonus för medlemskapet.
För detta söker vi intervjuare/moderatorer som kan boka upp artister eller gäster, Programleda och vara moderator. Du ska göra research och ta fram frågor och ha förmåga att hålla igång ett intressant samtal och även kunna vara strategiskt när det är dags att ta in ”tittarfrågor” eller följa upp dessa på ett bra sätt med intervjupersonerna. Du ska kunna upprätthålla intresse och aktivitet i ungefär 20-30 minuter.
Varje ZOOM-möte ska även marknadsföras i förväg gentemot våra medlemmar i våra kanaler. Efteråt klipps valda delar ihop och läggs upp på klubbens YouTube-kanal.
Fördelen med detta är att jobbet egentligen kan göras när som helst, och hemifrån, men naturligtvis beroende på när intervjupersonerna kan vara med. Du ska dock vara tillgänglig när ni kommit överens med intervjupersonerna att det här ska genomföras.
Det här uppgifterna kan göras själv eller som teamwork med flera som delar uppgifterna eller gör allt tillsammans.
Tekniska krav:
- En dator med bra webbkamera.
- Bra mikrofon, headset för optimal ljudupplevelse.
- Fördel att köpa till exempelvis en LED ringlight eller se över belysning allmänt hemma.
Skribent, bloggare, intervjuare, expert, kåserier
Det här är en av de mer traditionella rollerna, Du ska kunna skriva/blogga initierat om Melodifestivalen och Eurovision som en expert! Gärna referenser till äldre tider och kunna skriva om det här på ett roligt sätt. Stor kunnighet om musik i allmänhet och Melodifestivalen och Eurovision i synnerhet! Ibland kanske du gör en intervju i skrift eller på video.
Det är naturligtvis en fördel om du kan jobba med bild och rörlig media också för att komplettera textmediet och att du kan göra lite inlägg på sociala medier ibland.
Vi ser som krav att du är
- Duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift på Svenska. Engelska är också önskvärt.
- Duktig på att fotografera /redigera bilder.
- Erfarenhet av att publicera på hemsidan (WordPress) och sociala medier.
Det är meriterande om du är
- Duktig på att filma/klippa film.
- Duktig på att genomföra och/eller planera intervjuer .
- Har du tidigare erfarenhet av journalistik, kommunikation eller film ange det i din ansökan.
- Vi hoppas att våra måsten inte avskräcker dig från att ansöka. Det viktigaste är att du som är intresserad söker vara tillgänglig i pressrummet under live-sändningen.
Content Creators: Sociala medier – ”Influencer”/ marknadsförare
Vi söker digitala stjärnor som gillar att berätta på Instagram, Facebook, men även kanske på YouTube och Tiktok.
Älskar du Instagram och sociala medier ? Du drömmer kanske i hashtaggs och är uppe sent om nätterna för att scrolla Instagramflöden och tänka ut nya roliga inlägg för nästa dag. Vill du dessutom lära dig mer om digitala medier och dessutom passa på att bygga upp egna följarskaror med hjälp av oss, samtidigt som du hjälper oss att få fler följare, då finns det garanterat jobb du kommer att älska här!
Här handlar det om att hålla klubbens flöde uppdaterad och aktuellt, framförallt under högsäsong. Lyfta upp klubbens events men såklart även annat som händer i sfären kring Melodifestivalen och Eurovison och då ha en förmåga att vinkla det på ett personligt sätt som lockar till interaktivitet. Ha fantasi och en förmåga till ständig förnyelse och att våga testa olika saker för att se vad som fungerar bäst för vår kräsna målgrupp! Då vi inte får tillgång till arenorna och olika platser i år krävs det att man skapar allt baserat på där man själv befinner sig! Tänk mer Melfest i vardagen helt enkelt.
Har du tidigare erfarenhet av att vara influencer, content creator, journalistik, kommunikation eller film/tv-produktion ange det i din ansökan.
Tekniska krav:
- En bra mobilkamera med bra redigerings-appar direkt i telefonen eller på laptop.
- Det är meriterande om du kan Canva, Photoshop eller annat bildredigeringsprogram för bild/video. Dessutom kunnig på Instagram och Facebook, bonus med YouTube och Tiktok.
Studioprogram/diskussionsprogram: Melfest WKND
Vi planerar att ha en form av återkommande paneler och diskussioner som direktsänds varje vecka under Melodifestivalen. Sannolikt på fredagarna. Eventuellt med ett eftersnack på lördagarna efter tv-sändningarna. Det kommer att krävas en redaktionell plan för att tänka ut lite kring innehåll och bjuda in aktuella gäster varje vecka. Tanken är att alla medverkande kopplar upp sig hemifrån och att de flesta som medverkar är medlemmar i klubben.
I samband med finalen planerar vi dock för en ännu större satsning, och undersöker nya tekniska möjligheter med en digital Melfest WKND där tanken är att ha en digital virtuell tv-studio där vi har gästartister och kan koppla upp fler gäster från hela Sverige och Europa. En del av dessa program blir därför delvis på engelska.
Läs mer om Melfest WKND 2021
Eventuellt kommer vi även ordna en show i april också som, då har ett PRE-ESC tema med aktuella artister från hela Europa.
De här satsningarna kommer att kräva mer resurser t.ex. i form av volontärer som kan jobba med kamera och teknik, körschema och manus m.m. Även om huvudtanken är att sändningarna ska vara spontana så krävs det en röd tråd. Vi kommer också att efterlysa fler roller specifikt för detta, när vi börjat planera det här mer konkret.
Kunskapskrav och tekniska krav (som gäller för gruppen i helhet)
- Samarbetsvilja och förmågan att vara kommunikativ och ta egna initiativ.
- I allmänhet gäller annars ett stort intresse, insikter och kunskaper kring: TV-produktion, manus, scen, design och liknande.
- Gilla att jobba med video,
- Ha en bra mobilkamera,
- Det är meriterande om du har bra proffsig filmkamera/ eller systemkamera med filminspelning.
- Kunnig i avancerad videoredigering med program som till exempel Adobe Premiere, Adobe After Effects
Så här ansöker du:
Om du är intresserad av att bli en del av Melodifestivalklubbens redaktion är du välkommen att skicka din ansökan till oss. I din ansökan, som du gör via mejl, vill vi att du besvarar följande frågor:
- Vad gör dig bra / varför vill du göra detta?
- Vilken utrustning har du tillgång till (t.ex. kamera, dator, mikrofon, program för att klippa film)?
- Har du gjort något liknande uppdrag tidigare? Beskriv kortfattat.
ANSÖK SENAST DEN 8 JANUARI
Skicka mailet till redaktion@melodifestivalklubben.se
Vi tillsätter de olika rollerna löpande! Men innan Melodifestivalens start vill vi ha vår plan och upplägg färdigt för våren. Det här blir intensivt under våren, men vi kommer fortsatt att behöva redaktionell kompetens under hela året även om i mindre skala – så det är välkommet om man ser att det här är något man kan fortsätta med ibland när lusten faller in!
Beslut/tillsättningar
Klubbens kommunikations- och redaktionsgrupp samt ytterst styrelsen beslutar kring riktlinjerna i upplägget. Däremot så kommer det bli mycket till olika arbetsgrupper och redaktionella samordnare att utforma hur uppläggen slutligen blir framöver. Olika koncept och förutsättningar kommer sannolikt snabbt att ändras beroende på intresse i arbetsgrupper och situation kring själva SVT-programmen. Var beredd på att vara flexibel och att olika koncept kommer att testas eller förkastas. Det kommer att bli frihet under ansvar. Tillsammans kommer vi att lära oss massor! Välkommen till något nytt! Vi ska ha kul – nu skapar vi framtiden!
Frågor
Kontakta gärna redaktion@melodifestivalklubben.se om du har frågor eller vill dela med dina idéer som vi inte har nämnt här!