Äntligen vår vi se hur bidragen i Linköping ser ut!
Nu drar repetitionerna från Linköping igång här i Saab Arena. Idag kör artisterna tre rep av sitt nummer, och eventuella specialeffekter så som pyro körs bara under deras tredje rep. De kommer med största sannolikhet inte repa i sina scenkläder idag, men vi kommer få se dem visas upp på galge. Vi uppdaterar löpande allt eftersom bidragen repar.
Vid tangentbordet här på webben sitter Jenny Wallhoff. Anton Frantz står för bilder och Lisa Berglund Gustavsson uppdaterar vårt Instagram-konto flitigt.
Här på webben kommer vi tyvärr inte kunna bevaka Sonja Aldéns och Felix Sandmans rep eftersom vi har en intervju med Robin Bengtsson då. Så för att se uppdateringar live hänvisar vi till Melodifestivalklubben på Instagram (och så uppdaterar vi med bilder här i efterhand).
1. Move – The Mamas
Låtskrivare: Herman Gardarfve, Melanie Wehbe, Patrik Jean
Låten börjar med en mörk scen innan de tre i The Mamas lyses upp med spotlight bakifrån. Det tar ungefär 10 sekunder sen drar jag på smilbanden. De har fantastisk energi som jag tycker att de är duktiga på att förmedla. De är välsynkade i sina rörelser och gör ett härligt rep!
Låten och framförandet känns genuint, det känns verkligen som att det är The Mamas-låt och den speglar deras bubbliga personligheter. Det kanske inte är veckans bästa låt – men det är en helt perfekt öppning på Melodifestivalen 2020.
2. Moves – Suzi P
Låtskrivare: Aniela Eklund, Chanel Tukia, Joy Deb, Kenny Silverdique, Malou Ruotsalainen, Suzi Pancenkov
Suzi P har väggar med sig upp på scen, det ser ut att vara någon version av den typen av väggar som finns på plåtskjul. Fast såklart med LED-ljus, skulle det vara Mello 2020 annars? Väggarna rullas runt på scen i olika formateringar nu innan Suzi P kommit upp på scen så det verkar som att de kommer fylla olika funktion under numret.
Inledningsvis står väggarna mot varande och skapar en tajt korridor där Suzi P går fram och sjunger första versen tillsammans med sina dansare innan väggarna vänds upp för att bilda en backdrop. Dansarna jobbar hårt i till denna danslåt. Innan sista delen av låten går dansarna åt sidan och Suzi P blir ensam på scen och levererar en del av låten som kommer närmare henne innan dansarna sen studsar tillbaka in och dansar dela vägen fram.
Suzi själv känns mer laidback och det blir en stark kontrast till dansarna, men även till The Mamas höga energi i bidraget innan. Jag tror hon skulle tjäna på att få fram lite mer glädje, att hon behåller sin attityd men ändå så det ser ut som att hon har lite kul på scen.
3. Take A Chance – Robin Bengtsson
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Karl-Frederik Reichhardt, Marcus Winther-John
Robin står på en plattform på scenen och inledningsvis så påminner settingen mer om Constellation Prize än I Can’t Go On. I bakgrunden projiceras moln och ”molnfigurer” som han bitvis interagerar med. Scenen är mörk i verserna och ljusas sedan upp till refrängen. Efter andra refrängen tänds strålkastarna på vardera sida av scenen och skapar ”ljusväggar” runt honom. Det är ett snyggt och avskalat nummer. Och stort plus för väldigt fina glitterskor!
Låten i sig är väldigt bra, men ingen av oss här från Melodifestivalklubben tycker att den lyftes något med detta scennummer efter att ha sett ett rep. Får se om vi ändrar oss när vi får se det igen. Jag tycker det blir bättre i andra genomsjungningen och det kändes inte riktigt lika mörkt denna gång. Fick även lite rysningar i uppbyggnaden till första refrängen denna gång.
4. Ballerina – Malou Prytz
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Peter Boström, Thomas G:son
Efter en kort kaffepaus är vi nu redo att fortsätta repet. Malou är på scen och kommer köra repet idag i sina scenkläder. Backdropen visar klassiska byggnader. Malou står på sen tillsammans med en dansare, som har liknande frisyr, längd och likadana kläder. Dansaren linjeras upp med en ballerina-illustration som syns på skärmarna – så trots att hon står bredvid Malou på scen syns hon inte på skärmen. Utan det är istället en digital Malou. Okej, de testade bara effekten. Malou börjar sittandes på en ”läktare”.
Det är många snabba, lite hackiga klipp, innan Malou tar sig ner på golvet som täcks av tungrök. Resten av numret framförs med Malou sjungandes mitt på scen med sin dansande ”tvilling” som dansar runt henne. Röstmässigt så hanterar Malou denna pampiga låt bra.
Effekten som de övade in sitter inte alls! Antigen får de fila väldigt mycket på den eller lägga den i papperskorgen. För just nu ser det bara dåligt ut och det tillför inget till låten.
Trots att de idag repar i sina scenkläder så är inte tvilling/kopia-effekten så stark som den sen kommer bli när de har samma styling och hår.
Det som vi kan konstatera nu när Malou kört sina rep är att det är en låt som sätter sig. Vi är ett par här bland pressen som sitter och nynnar på låten. Det har jag inte hört med någon annan låt idag.
5. Inga problem – OVÖ
Låtskrivare: Jean-Willy Akofely, Nicholas Frandsen, Lukas Nathanson, Nickie Osenius Kouakou
Nu ligger vi efter i schemat. OVÖ soundcheckar. det skulle de gjort för 20 minuter sedan. För oss innebär det att vi här på webben hinner lyssna på första genomsjungningen, sen måste vi gå för att träffa Robin Bengtsson. Men rapporteringen fortsätter på Instagram. Men först ska vi i alla fall berätta om hur OVÖ ser ut på scen.
OVÖ är två killar – här står de på en plattform med LED-ramar. Liknande stil som Lake Malawi i ESC förra året. Det känns som att de fokuserar mycket på att hitta rätt position och kamera nu första gången på scen. Men de får fram glädje när de lyckas slappna av, så de kommer behöva jobba på att bli mer bekväma på scen. Det är härligt att se när de ler. Det känns betydligt mycket mer pop såhär än vad det gjorde igår när vi bara fick lyssna på låten.