Nu i mars får den svenska klubben nya elektroniska medlemskort. Detta innebär mindre administration och kostnader och att du alltid kan vara säker på att ha ett aktuellt medlemskort. Dessutom bli systemet mer säkert. Vi har märkt att många medlemmar inte har angivet mobiltelefonnummer i våra register eller har felaktiga e-postadresser. Dessutom måste du ange födelsedata numera. För att kunna ladda ner appen enkelt och utan problem är det viktigt att du anger de här sakerna. Och det så fort som möjligt!
1 mars skickas vårt register över till OGAE International/ Cardskipper.
Om du har missat att uppdatera dina medlemsuppgifter och fortfarande har fel epost/mobil:
- Mejla support@melodifestivalklubben.se ditt namn, medlemsnummer, epost och mobiltelefonnummer och
- Komplettera sedan gärna dina kontaktuppgifter till Melodifestivalklubben i vårt medlemsregister här
http://medlem.melodifestivalklubben.se/kontoinformation.php
Se till att du har angivet rätt mobiltelefonnummer och aktuell epost adress. Samt dina födelsedata! Se till att du har numret till den mobiltelefon som du använder för Internet och allra helst en privat mobiltelefon.
Alla våra medlemmar måsta helst ha angivet ett mobiltelefonnummer eller som backup en personlig e-post adress. Födelsedata är viktigt för Cardskippers system, det är en extra identitets och säkerhetsfunktion!
Har du inte detta så måste du därefter administrera detta hos Cardskippers portal eller kundtjänst. Information ges vid registreringen när du laddat ner appen eller så får du hjälp av Cardskippers support. .
Du kan läsa hela vår aktuella personuppgiftspolicy (version 2) på https://melodifestivalklubben.se/personuppgifter/
Du kan själv välja vilka uppgifter som ska vara synliga för andra medlemmar.
OBS! Det finns för närvarande flera medlemmar som ej har egen epostadress utan har delad adress med hela familjen. Vi ser helst att alla medlemmar har en egen unik epostadress framöver. Detta kommer annars att skapa problem i framtiden. Du kommer inte att kunna få biljetter exempelvis.
Frågor och svar
Hur fungerar de nya medlemskorten?
Ditt medlemskap knyts till ett personligt mobilnummer eller en personlig epost adress.
Du laddar ner en ny app till din mobiltelefon, som ska fungera med både Android och IOS och som inte blir så avancerad att äldre modeller inte kan klara av den.
Du kommer vid lansering få mer information om hur du laddar ner den nya OGAE-appen – i den kommer medlemskortet finnas och i framtiden dessutom lokal information från Melodifestivalklubben och internationell information från hela OGAE-nätverket med möjlighet att skicka ut akuta och viktiga meddelanden till alla medlemmar i framtiden.
Använder du inte en Smartphone eller om du inte vill använda appen, då kan du få ett medlemskort skickat till din epost adress, detta medlemskort kan du sedan skriva ut själv och ha med dig om du önskar ha ett gammalt ”analogt-medlemskort”.
Medlemskortssystemet ska alltså fungera även för de som inte använder mobiltelefoner. Dock så missar man information som kommer genom appen.
Använd ”rätt” mobiltelefon
Det är viktigt att du använder den mobiltelefon du faktiskt använder i vardagen och alltså t.ex. inte en jobb-mobil som du bara har på jobbet eller någon du inte tar med dig på fritiden eller vid resor. Byter du telefonnummer måste du nämligen ladda ner appen helt på nytt. Då räknas det som ett nytt användarkonto och då kommer du enligt vad som är känt i skrivande stund förmodligen att debiteras en mindre summa av klubben då detta medför en kostnad för oss. (Exakt belopp och process för detta är ej känd och fastställd ännu).
Ditt personliga foto på medlemskorten?
Det kommer fortfarande vara ett foto på korten och de kommer att vara personliga. I framtiden kommer du själv att ladda upp ditt passfoto som en jpeg foto fil direkt gentemot Cardskipper som hanterar medlemskortssystemet. Den tunga och tidskrävande administrationen av foton lämnas därmed över till Cardskipper istället för att medlemsklubbarna sitter och administrerar detta. Vill du byta ditt foto kan du själv göra det i framtiden.
Vad är fördelarna med detta system?
De senaste åren har medlemsantalet ökat i alla klubbar och omsättningen av medlemmar likaså. Medlemmar kommer och går i en rasande takt. Att skicka ut plastkort och att dessutom hantera medlemskortstickers har blivit omständigt och fungerar inte längre om alla vill ha kort i tid för Eurovision.
Fler klubbar vill kunna använda medlemskort i samband med andra evenemang. Melodifestivalklubben vill t.ex. kunna ge rabatter och erbjudanden för medlemmar med kort exempelvis under Melodifestivalturnén. Detta är svårt när vi inte haft ett 100% tillförlitligt system.
Dessutom sparar vi in tid för administration och en del portokostnader framöver. Det kommer att finnas en kostnad för antalet nedladdade appar för klubbarna men den understiger nuvarande portokostnader.
Ytterligare bonus: Du slipper ha ett plastkort i fickan som knappt används. En bonus är att det blir mer miljövänligt!
Dessutom kommer det att finnas en OGAE-app som i framtiden kan utvecklas vidare på både lokal och internationell nivå!
Vad är Cardskipper?
OGAE International har undersökt marknaden och förhandlat med flera företag under det senaste året och kommit fram till att det svenska företaget Cardskipper AB är bäst lämpat att lösa de krav som ställs på ett system som kan ersätta nuvarande medlemskort.
Cardskipper levererar bl.a. medlemskort och webbshop till Svenska Fotbollsförbundet och deras fans som åker på bl.a. fotbollsresor, nu senast i Ryssland. Det påminner om OGAEs behov på det sättet. Att företaget är svenskt innebär en fördel för oss i Sverige! Manualer finns redan på svenska!
Du kan läsa mer om Cardskipper här: https://www.cardskipper.com/sv/
Vad är tidplanen för detta?
De sista klubbarna i OGAE nätverket kopplas nu in under mars och april. Under Eurovision 2019 är det meningen att medlemskort och app ska användas för fullt i samband med alla OGAE-aktiviteter.
Under exempelvis Eurovision i Tel Aviv kommer det vara nödvändigt att ha den nya appen – då information om biljettuthämtningar inför de respektive eventen kommer att kommuniceras ut den vägen har OGAE International sagt. För att få sin biljett måste man sedan visa sitt personliga medlemskort plus giltigt ID.
Vilka uppgifter får Cardskipper?
Namn, medlemsnummer, email adress och mobiltelefonnummer samt vilken nationell klubb medlemmen tillhör exporteras även ut av vår medlemsansvarig till en databas hos Cardskipper AB. Där hanteras våra medlemsuppgifter av ett personuppgiftsbiträde som ansvarar för uppgifternas hantering på uppdrag av den svenska klubben likväl som av OGAE International. Cardskipper och dess personuppgiftsbiträdet är skyldiga att följa EU-lagstiftningen.
Då Cardskipper har utvecklat en stabil och säker plattform för registerhantering som används av andra stora organisationer får vi lita på att systemet är stabilt och tillförlitligt och att våra uppgifter behandlas säkert.
Kommer Cardskipper sälja vidare mina uppgifter till andra?
Nej, Cardskipper har enbart tillstånd att hantera våra personuppgifter i syfte att hantera våra medlemskort och app. Varken Cardskipper, OGAE International eller Melodifestivalklubben kommer att skicka vidare medlemsuppgifterna till några andra parter, t.ex i marknadsföringssyften. I sådant fall kommer de behöva inhämta nya tillstånd från oss medlemmar.
Om jag inte vill att Cardskipper ska få mina personuppgifter?
Då måste du klicka i svarsrutan i det mejl som kommer och kontakta vår medlemsansvarige och säga till alternativt mejla till medlemsansvarig@melodifestivalklubben.se. Då lämnar inte vi vidare uppgifterna och du undantas från medlemsregisterutdraget som skickas till Cardskipper. I första hand innebär det då att man dessvärre inte får ett medlemskort och därmed inte har rätt till biljetter och andra medlemsförmåner. Det blir således ett klart begränsat medlemskap.
Vad händer om du förlorar din mobiltelefon?
De flesta moderna mobiltelefoner (smart-phones) har olika former av backup-system som kan återställa hela profiler med alla uppgifter. Android har Google och Iphones har Apple ID och Apple store. Du kommer att kunna ladda ner appen på nytt så länge du behåller samma mobilnummer.
Vad händer om jag byter mobilnummer?
Då räknas det som ett nytt konto, och appen måste registreras och laddas ner på nytt. Sannolikt kommer du då att debiteras en mindre summa för detta.
Får jag betala mer för detta?
Det enda du som medlem betalar är eventuella trafikavgifter för att ladda ner appen och för eventuella meddelanden och push-notiser som skickas ut. Är du uppkopplad via wifi kostar det inget. Vill du ha ditt medlemskort på papper och utskrivet så får du betala utskriftskostnaden själv. Utskrift får du ordna själv och om du inte kan, får du fråga en datorkunnig person i din närhet.
Du kommer dock att få betala om du måste byta mobilnummer och ladda ner appen på nytt. Det blir en mindre summa. Klubben debiteras per antalet nya förstagångs nedladdningar av appen. Så om du måste ladda ner appen helt på nytt med nytt användarnummer, telefon eller mejl så måste vi debitera för detta.
Om jag får problem med kort och app – vem ger support?
När det gäller appen, medlemskort och problem med dessa blir det i första hand Cardskipper som kommer att stå för support och som du ska vända dig till. Klubben rekommenderar att du använder appen i första hand. Vi kommer inte att ge mer support i systemet vid användarfel utöver den support som du kan få igenom Cardskipper.
När det gäller medlemsuppgifter, problem med att ändra uppgifter, önskemål eller annat som är direkt knutet till ditt medlemskap så är det klubbens medlemsansvarig du vänder dig till.
Kommer det att gå att få gamla plastkort fortfarande?
Nej, sista beställningen gjordes under vintern/våren inför Eurovision 2018. Sista stickers delades ut under Eurovision. Det gamla systemet har upphört och inga fler medlemskort tillverkas. Medlemmar som behöver intyga att de är med i klubben innan nästa medlemsår får höra av sig om ett intyg per mejl.
Måste den svenska klubben ha detta system?
En stor majoritet av alla klubbar inom OGAE nätverket röstade för att implementera detta system, då vi är trötta på det gamla systemet. Alternativet för oss är att lämna samarbetet eller att inte tillhandahålla de möjligheter som klubbens medlemskap i OGAE International ger oss.
Vem är ansvarig och hanterar personuppgifterna?
Det är klubbens styrelse som är ansvarig för personuppgifterna inom Melodifestivalklubben och att vi följer GDPR lagstiftningen.
När det gäller hanteringen av personuppgifterna så är det i första hand är det medlemsansvarig och webbansvarig som arbetar direkt i databasen för administrationen av denna. Namn, medlemsnummer, email adress och mobiltelefonnummer samt vilken nationell klubb medlemmen tillhör exporteras även ut av vår medlemsansvarig till en databas hos företaget Cardskipper AB. Som står ovan i avsnittet Vilka uppgifter får Cardskipper? hanteras våra medlemsuppgifter av ett personuppgiftsbiträde som ansvarar för uppgifternas hantering på uppdrag av den svenska klubben likväl som av OGAE International. Personuppgiftsbiträdet är skyldig att följa EU-lagstiftningen.
Styrelsen och lokala samordnare kan vid behov ta fram medlemsuppgifter ur medlemslistan för att kunna ta kontakt med medlemmar vid behov – men de jobbar inte inne i själva databasen eller administrerar den. Tävlingsansvarig administrerar klubbens tävlingar och uppdaterar resultat.
Vi arbetar kontinuerligt för att öka säkerheten och minska antalet personer i Melodifestivalklubben som behöver ha tillgång till databasen men eftersom vi jobbar ideellt måste tidskrävande uppgifter fördelas ut.
Du kan läsa hela vår aktuella personuppgiftspolicy (version 2) på https://melodifestivalklubben.se/personuppgifter/