Under pressträffen på Malmö Live i fredags utlovade Christer Björkman klubbens utsände en väldigt underhållande, rolig, galen Melodifestival, som kommer att vara spretigare än någonsin. ”Generalen” också gav sin syn på röstningsappen och delade med sig några tankar kring tävlingens framtid.
– Vi har två tredjedelar klar, och väntar på låtar som vi har beställt specifikt, som vi tyckte saknades. Jag kan lova att utifrån vad vi har och vad juryn gav oss finns många roliga uttryck vid sidan om mittfåran av hit-pop.
Melodifestivalen har körts i sex-veckors turnéformat under dessa 16 år. Ser du en tid när konceptet ändras, att det är dags att förnya tävlingen på nytt?
– Jag har kommit till den punkten, det är ett bra läge nu. En av de uppgifter vi har satt på den som kommer efter är att skapa en utvecklingsgrupp, börja ställa frågan Vad är MF 2022 och 2027? Då är det nästa generations tur. Sen får vi med fasa se vad de kommer fram till, vi kommer ha så många åsikter om det, du och jag, och undrar hur de kan göra så där, men tycker det är toppen i slutändan!
En åsikt som många fans har är att röstningsappen förstörde finalen ifjol, för det blev en sådan utslätning när poängen fördelades.
– Vi tittar faktiskt på det. Det är ingen dum åsikt, och det var någon som kom med ett förslag om hur man kunde enkelt åtgärda det. Jag tror det kommer att bli en justering på det.
En bieffekt jag la märke till var att Radiohjälpen fick in betydligt mindre än de åren när fler lyfte på luren och ringde in.
– Ja, det måste vi kompensera på annat sätt, för att rösta med telefonen är folk hjärtligt trötta på, och vi såg en vikande kurva under en rad av år. Problemet med det är att man tappar engagemang, och är det nånting vi inte har råd med i den här tävlingen är att tittarna saknar engagemang. Vilket tydligt visades med appen. Bara att det finns nånting som inte påverkar familjens ekonomi, så är alla engagerade.
Kommer appen användas nästa år?
Christer förklarar att allt går att mäta, vilka som röstar och hur ofta, vilken ålder man är, man eller kvinna.
-Det var tydligt ifjol att 50% som använde appen var tonåringar eller yngre, 50% var 20 år och uppåt. Det är en mediamyt att det skulle bli en obalans där. Vi är noga att förmedla till alla, även skivbolag, som lutar sig mot myten att det är barnen som avgör utgången.