Vi har ju tidigare i veckan kunnat läsa om i diverse medier att SVT planerar att förändra hur de tänker avslöja duellvinnarna i Andra chansen, samt att de ämnar avslöja startordningen i finalen redan under sändningen på lördag. För Melodifestivalklubben berättade Christer Björkman exklusivt alla detaljerna om hur det exakt kommer att gå till och hur han tänker när han sätter en startordning.
Det hela började med en idé från Melodifestivalens projektledare Thomas Hall, om Christer minns rätt. I Andra chansen kommer de fyra duellerna att genomföras som vanligt – de två låtarna framförs och röstning genomförs. Precis som tidigare år väntar man dock med att avslöja några resultat tills samtliga dueller varit. Det är under själva avslöjandemomentet de stora förändringarna kommer att ske.
Istället för att, som tidigare, gå igenom duellerna i tur och ordning och avslöja de respektive vinnarna kommer istället Christer Björkman att äntra scenen. Där kommer han att presentera den startordning han har valt för finalen, ett startnummer i taget. Varje gång man kommer till ett startnummer där han har placerat en låt från Andra chansen avslöjas detta, samt vilken av de fyra duellerna låten precis deltagit i. Nu får man se de bägge duellanterna och sedan, gissningsvis efter en lagom dos av väntan för att öka spänningen, avslöjas vilken av dem som har gått till final och alltså ska framföras på det startnummer som för tillfället höll på att presenteras. I vilken ordning vi får reda på de fyra vinnarna från Andra chansen kommer alltså inte att vara beroende av i vilken ordning duellerna framfördes, utan i vilken ordning som duellernas vinnare kommer att tävla i finalen en vecka senare.
”Hits allihop”
Detta innebär naturligtvis en del merjobb för Christer, som i princip måste vara beredd med 16 olika finalstartordningar, beroende på vilka fyra låtar som går vidare från Andra chansen. I dueller mellan två liknande låtar behöver inte startordningen påverkas så mycket beroende på vilken av dem som vinner, men vem som går segrande ur en duell mellan två låtar med helt olika uttryck, som till exempel den mellan Isa och SaraHa, kan kasta om startordningen i finalen totalt. Christer avslöjar att han nog inte har 16 stycken helt färdiga startordningar – en för varje möjligt scenario – men kanske uppemot 12 olika varianter i alla fall. Totalt har han under turnéns gång lagt några timmar varje vecka på att fundera över olika scenarier och hur de ska påverka finalens startordning.
Årets startfält beskriver Christer som ”asstarkt”, och låtarna i finalen är ”hits allihop”. Han kan omöjligtvis redan nu gissa sig till vilken låt som kommer att stå som slutlig vinnare, utan tror att det är mellan sex och åtta låtar som alla har chansen att slåss om slutsegern. Han kan naturligtvis inte namnge vilka han avser, men avslöjar att det handlar om de fyra låtar som fått mest röster i sina respektive deltävlingar, två av de låtar som kommit tvåa i sina respektive deltävlingar samt möjligen någon eller några av låtarna i Andra chansen. Detta innebär att vi kommer att få en extremt oviss final, där de internationella juryerna kommer att spela en avgörande roll, då Christer inte har en aning om vad de kommer att rösta på. Vilket ju också är så det ska vara, hade vi själva kunnat förutse vad som kommer att uppskattas internationellt hade vi ju inte behövt de internationella juryerna. Vilka de elva länderna är som får vara med och avgöra Melodifestivalens öde hade Christer inte i huvudet, då detta tydligen är något som är klart så tidigt som redan i november föregående år.
”Schlagerns död”
I år har det ju pratats mycket om ”schlagerns död” och andra (överdrivna) uttalanden som har gjort att startfältet i finalen kan upplevas som homogenare än vanligt, men Christer upplever det inte som ett problem när han har funderat över olika startordningar, där man ju ofta vill få en ständig variation från en låt till nästa. Det finns gott om olika uttryck att arbeta med i finalen. Vi har ett väldigt stillsamt uttryck i Frans låt, midtempoballader av Lisa Ajax, Oscar Zia, Robin Bengtsson och Molly Sandén och ett antal upptempolåtar. Dessutom har han möjligheten att arbeta med artister av olika kön och antal, låtar på olika språk (om någon icke engelskspråkig låt går vidare från Andra chansen) och väldigt olika sidnummer. Det är helt enkelt ”rätt kul att sätta startnumren”, säger Christer.
”Rätt kul att sätta startnumren”
En plan som lyckades bra förra året och som Christer tänkte använda sig av i år igen är att startordningen inte ska avslöja något om vilka låtar som är huvudfavoriterna. 2015 gjorde han detta genom att låta Hasse Andersson avsluta showen och han planerar att göra något liknande i år. Man vill undvika spekulationer av typen ”SVT vill att den låten ska vinna och låter den därför gå ut sist” eller ”den här låten har fått startnummer två för att SVT inte vill att det ska gå bra för den”.
Just apropå startnummer två har ju Christer, som bekant, provat lite nya grepp med startordningarna i deltävlingarna i år och känner att experimentet har utfallit väl. Istället för att, som tidigare, gå ner i tempo redan på den andra låten har det istället öppnats med flera snabba nummer, innan temposänkningen har kommit. Ännu mer experimentellt var det att låta en ballad – Oscar Zias ”Human” – avsluta en deltävling, men även detta visade sig ju fungera bra och Christer tyckte att det var kul att ändra lite, för känslans skull. Och efter femton år med Melodifestivalen på turné kan man ju kosta på sig lite nyheter, eller hur?
Marcus Björkander, Reporter